۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۳۵۴۳۰

امر به معروف و نهی از منکر راهبردی تضمینی برای سلامت جامعه

باید به این نکته توجه داشت که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است اما اگر اقدامات مناسبی در سطح دانشگاه، حوزه‌های علمیه و... برای تقویت آن در جامعه صورت پذیرد می‌تواند به عنوان راهبردی تضمینی برای سلامت جامعه بسیار کارساز و تاثیرگذار باشد.
امر به معروف و نهی از منکر راهبردی تضمینی برای سلامت جامعه
به گزارش جهانبین نیوز؛ امر به معروف و نهى از منکر برجسته ترین، بارزترین و گرامى‌ترین واجب در میان واجب‌ها است. هدف تمام انبیاء و اولیاء اصلاح جامعه بشرى بوده و مؤثرترین ابزار براى رسیدن به این هدف بزرگ امر به معروف و نهى از منکر است. این واجب الهی یکی از مصادیق جامعیت، جاودانگی و پویایی دین اسلام است که برای تحقق کامل شریعت و تطابق جامعه انسانی با هدف خلقت و نزول وحی، ضروری و اصولی است. امر به معروف و نهی از منکر با نصیحت تفاوت هایی دارد که یکی از این تفاوت ها را می توان این دانست که نصیحت و ارشاد، بیشتر جنبه دلسوزی، اندرز، تعلیم و موعظه دارد و همراه با وفق و مدارا بوده، ولی امر به معروف و نهی از منکر به صورت تکلیف و دستوری از سوی شرع مقدس است.

خداوند در قرآن کریم بسیار به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اشاره و بر اجرای آن تاکید داشته است و اوّلین آمر به‌ معروف هم خود ذات مقدّس پروردگار است که می‌فرماید: "اِنَّ اللهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ وَ ایتآئِ ذِی‌القُربی وَ یَنهی عَنِ الفَحشآءِ وَ المُنکَرِ وَ البَغی"خدا آمر به معروف و ناهی از منکر است؛ معروف‌ها هم مشخّص شده است، منکرها هم معلوم شده است.

همچنین رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با رئیس قوه قضائیه در دوازدهم تیرماه ۹۶ با اشاره به حمایت بیانی و عملی خود از آمران به معروف، این کار را وظیفه‌ی قوه‌ی قضائیه خواندند، و این نشان از اهمیت اجرای این فریضه الهی در کشور دارد.

امر به معروف و نهی از منکر یک واجب حیاتی، عقلانی و فطری است

دکتر احمدرضا بسیج مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر از منظر عقل یعنی اینکه ما از هوی و هوس آزاد شویم و زمینه آزادی دیگران را نیز فراهم سازیم تا در دنیا مدینه فاضله و در آخرت حیات طیبه نسیب‌مان شود.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک واجب حیاتی، عقلانی و فطری است و ارتباطی به سازمان، نهاد، دولت یا این حکومت و آن حکومت ندارد و یک امر فطری درونی است بنابراین هیج کسی نمی‌تواند مانع آن شود افزود: شیوه‌های امربه معروف و نهی از منکر بیان می‌کنند که امر به معروف و نهی از منکر سه مرتبه دارد، مرتبه درونی، مرتبه زبانی و مرتبه عملی، که مرتبه عملی آن در نظام جمهوری اسلامی ایران بر عهده حکومت است و وظیفه مرتبه لسانی بر عهده مردم است.

بروز رفتارهای هنجارشکنانه با کم‌رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه

حسینی یکی از همشهریان شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: نتیجه این موضوع که به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اهمیت داده نمی‌شود شرایطی است که در جامعه شاهد آن هستیم.

وی با بیان اینکه پوشش نامناسبی که در خیابان ها می‌بینیم، رفتارهای زننده‌ایی که اصلا مناسب یک دختر یا پسر مسلمان نیست، دروغ‌هایی که گفته می‌شود، حقوقی که از دیگران سلب می‌شود، خیانت‌هایی که درحال افزایش هم هستند همه و همه تنها به دلیل پایین آمدن آستانه تحمل مردم و به همان میزان کم‌رنگ شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

حسینی خاطرنشان کرد: اگر جامعه آمادگی پذیرش امر به معروف و نهی از منکر را داشته باشد می‌توان مطئمن بود بسیاری از مشکلاتی که امروز با ان مواجهیم دیگر وجود نداشته باشند که این نیازمند فرهنگسازی سازمان‌های فرهنگی در این زمینه و همراهی و پشتیبانی مردم است.

وی افزود: اگر خانواده‌ها به بچه‌های خود بیاموزند که به جای اینکه در مقابل تذکرهای سازنده و خیرخواهانه بایستند آن‌ها را بپذیرند و از آن استفاده کنند به این ترتیب در آینده شاهد این جامعه‌ایی سالم خواهیم بود.

مقابله با اجراکنندگان حکم خدا با چاقو تاثرآور است

حسینی با تاکید بر اینکه آمران به معروف و ناهیان از منکر خود باید در بسیاری از موارد نمونه باشند افزود: اگر همه مردم به‌عنوان یک آمر به معروف و ناهی از منکر ایفای نقش کنند تذکرهای پی در پی باعث می‌شود افرادی که رفتار هنجارشکنانه در جامعه دارند دست از اقدامات خود برداشته آن کار را اقدامی زشت و ناپسند بدانند.

این شهروند شهرکردی با اشاره به حادثه مترو تهران گفت: شنیدن این اخبار انسان را متاثر می‌سازد مقابله با کسی که حکم خدا را انجام می‌دهد آن هم با چاقو و زخمی کردن آن بسیار ناراحت‌کننده است.

به گزارش جهانبین نیوز؛ جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه درحال رنگ باختن است، فرهنگ‌سازی در این زمینه و حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

باید به این نکته توجه داشت که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است اما اگر اقدامات مناسبی در سطح دانشگاه، حوزه‌های علمیه و... برای تقویت آن در جامعه صورت پذیرد می‌تواند به عنوان راهبردی تضمینی برای سلامت جامعه بسیار کارساز و تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۲۸:۳۵

27 Dec 2019