۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۵۴۶۸

آغاز بررسی علل خشکیدگی جنگل هاو گیاهان نادر چهارمحال و بختیاری

آغاز بررسی علل خشکیدگی جنگل هاو گیاهان نادر چهارمحال و بختیاری
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری در گفتگو با خبرنگار جهان بین نیوز، گفت: معضل خشک شدن 20 هزار هکتار ازجنگل های بلوط و 100 هزار هکتار از تیپ گیاهان گون گزی، زبان گنجشک، بادام کوهی و پسته وحشی استان در طرح علمی برای دومین بار در دست بررسی قرار گرفت.

عطاء الله ابراهیمی  گفت :این دومین طرح تحقیقاتی است که تاکنون برای رفع این مشکل در حال انجام است.

وی افزود:با پایان طرح مطالعاتی - تحقیقاتی اول ‌ بیماری زوال تحت تاثیرعواملی نظیرآب وهوا،سن درخت ،نوع خاک ، بیماری ها بخشی از علت این معضل است که محققان در طرح مطالعاتی به آن دست یافته اند.

وی از آب و هوا، افزایش سن درخت، گسترش ریزگردها در هوا، تغییرات زیست محیطی، شخم و شیار در اراضی جنگلی، زراعت دیم در زیراشکوب درختان، قطع درختان جنگل، چرای بی رویه دام در اراضی جنگلی و فقر خاک را از دیگر عوامل خشکیدگی این درختان و گیاهان اعلام کرد.

ابراهیمی افزود:‌ پرونده خشکیدگی بخشی از اراضی جنگلی چهارمحال وبختیاری به دفتر معاون اول رئیس جمهوری ارسال شده و به زودی در هیات دولت مطرح می شود که امید است با بررسی طرح، اعتبارات مطلوبی به رفع این مشکل و انجام تحقیقات بیشتر اختصاص یابد.

ابراهیمی افزود: کشت گونه هایی نظیر باریج، کرفس و آنغوزه رد زیر اشکوب درختان و اراضی مرتعی از اقدامات پیشگیرانه و جبرانی برای مقابله با این معضل است که تاکنون در استان اجرا شده است.

وی گفت:‌80 درصد از 310 هزار هکتار جنگل های چهارمحال و بختیاری را درختان بلوط تشکیل می دهد که 200 هزار هکتار آن در محدوده جنگل های زاگرس مرکزی قرار دارد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۱۴:۱۱

30 Jan 2020