۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳
کد مطلب : ۲۳۴۳۲
يادداشت

الگوي حقوق بشر آمريکايي

از افتخارات حقوق بشر آمريکايي آزار و اذيت جنسي زنان در جامعه و تجاوز به محارم است به طوريکه طبق گزارشات شبکه­هاي داخلي آمريکا در نيمه نخست سال 2013 حدود 131 هزار تن در اين کشور قرباني تجاوز جنسي شده اند .
الگوي حقوق بشر آمريکايي
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از بام ايران خبر، عزيز موسايي کارشناس مسائل سياسي در يادداشتي نوشت:
 
پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 57 مهمترين تحول قرن بيستم بود که آثار و پيامدهاي زيادي را به دنبال داشت.از بين رفتن استبداد داخلي ، استعمار خارجي ، از بين رفتن توازن قدرت شرق وغرب و بر هم  ريختن تئوري هاي حاکم به دنيا از جمله جدايي دين از سياست و آغاز و بيداري اسلامي در سطح کشورهاي جهان، برخي از مهمترين نتايج پيروزي انقلاب اسلامي در ايران بود.
ترس از گسترش انقلاب اسلامي و معرفي خود به تمام ملت ها و الگوي اسلامي شدن، مهمترين عامل شد تا آمريکا که خود را ابر قدرت دنيا مي دانست به مقابله همه جانبه ، آشکار و پنهان با جمهوري اسلامي بر خيزد. براي مقابله مي بايست با قيافه حق به جانب و دلايل عامه پسند و سياست موزيانه وارد عمل ميشد.
ولذا با بهانه هايي از جمله حمايت ايران از تروريسم، تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي  ، نقض حقوق بشردر ايران  و.... به مقابله با ايران برخاست .
موضوع حقوق بشر از سال 1362(1983)    از سوي آمريکا و کشور هاي هم پيمان غربي­اش در مجمع عمومي سازمان ملل مطرح شد و از آن تاريخ به بعد اين حربه به عنوان يک اهرم فشار به تناوب در دستور کار کميسيون حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفت.
وزارت امور خارجه آمريکا در  گزارش خود پيرامون وضعيت حقوق بشر در ايران مدعي شد :
"ايران کماکان يکي از عمده ترين ناقصان حقوق بشر است. سرکوب جامعه مذهبي بهاييت، محروم کردن شهروندان از حق تغيير حکومتشان و محدوديت هاي شديد در مورد حقوق زنان و کار گران مي باشد."
همچنين معاون وزير خارجه آمريکا در سخناني خطاب به اعضاي کمسيون روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريکا مي گويد: "نقض حقوق بشر در ايران  مسئله اي است که مورد توجه ماست ." تحريم هاي طولاني ما عليه ايران همچنان به قوت خود باقي است .
وزارت امور خارجه آمريکا در گزارشات دوره اي و متناوب خود ايران را به نقض حقوق بشر متهم کرده است و اين اتهام زني تا کنون نيز ادامه داشته و به نظر ميرسد اهرم خوبي براي ادامه فشار هاي بين المللي عليه ايران براي آنها مي باشد.
اما آنچه اندکي تامل در اين خصوص را ضروري مي کند اين است که تعريف آمريکا از حقوق بشر، چگونگي نقض حقوق بشر، مصاديق آن، کيفيت حقوق بشر، مصلحت ها  و ملاحضات اين امر از نظر آمريکا کدام است. وايران کدام حقوق بشر را نقض مي کند؟!!! . آيا حقوق بشري که مورد توافق کشور هاي بي­طرف، اعلاميه حقوق بشر سازمان ملل و همچنين حقوق بشر از ديدگاه اسلام را نقض کرده يا حقوق بشر آمريکايي را نقض کرده است .؟!!!
قطعا  آمريکا خود مي داند ايران نه تنها حقوق بشر را نقض نمي­کند بلکه مدافع حقوق بشر و مظلومان در جهان است . اما از آنجايي که مشکل آنها با ايران اسلامي است و اين دفاع از مظلومان را به نفع منافع استکباري خود نمي بينند لازم مي بينند با او مقابله کنند و اجازه ندهند حرف او به گوش ساير کشورها برسد و لذا از تبليغات مدرن از طريق ابزار رسانه که  مهمترين حربه آنهاست براي رسيدن به اهداف خود استفاده نموده و واقعيات را وارونه جلوه  مي دهند .

ژست حمايت از حقوق بشر و دفاع نمادين از حقوق بشر هيچگاه دليلي بر حمايت از حقوق بشر نيست . چون آمريکا از يک سوي ژست حمايت از حقوق بشر ميگيرد و از سوي ديگر خود بزرگترين ناقض حقوق بشر است .
حقوق بشر در آمريکا و در سياست هاي ايالات متحده در واقع به مثابه نردباني براي رسيدن به مقاصد آن کشور است که هر پله آن را حقوقي از ملتها و دولتها تشکيل مي دهد که توسط آمريکا در راه رسيدن به اهداف استعماري خود زير پا گذاشته مي­شود . حقوق بشر يه گفتار و اداي آن را درآوردن نيست ،از ويژگي هاي حقوق بشر جهان شمول بودن آن ، سلب ناشدني و تفکيک نا پذيري آن و برابري در حقوق است . در مکتب اسلام بيشترين توجه به حقوق بشر شده است . در اين مکتب تمام بشر به مثابه يک خانواده است و انسانها حرمت دارند و اين حرمت را حتي براي جنازه آنها قائل شده است. در حقوق بشر اسلامي قيد  وبند نژادي وجود ندارد و زن و مرد از نظر حيثيت برابر هستند. و مردم در بربر شرع مساوي هستند و مجازات مگر به اقتضاي شرع مجاز نيست، حقوق اجتماعي در سطح عالي و جزء حقوق افراد جامعه مد نظر قرار گرفته است .
اما تجربه و مستندات نشان مي دهد حقوق بشر از نظر آمريکا چيزي متفاوت با اين موضوع است و هيچ کدام از ويژگي هاي فوق در حقوق بشر آمريکايي يافت نمي شود . حقوق بشر آمريکايي ويژگيهاي خاص خود را دارد .موارد ذيل برخي از نمونه هاي حقوق بشر در داخل و خارج از آمريکاست که توسط ايالات متحده انجام ميگيرد . در حالي که در همان موضوع ادعاي حمايت از حقوق بشر مي نمايد .
1-حقوق زندانيان : در حال حاضر توجه بيشتر جامعه جهاني به حفظ بشر و کرمات انساني جلب شده است و قوانيني نيز در اين خصوص وضع شده است .از جمله معاهداتي که شکنجه را ممنوع کرده است مي توان به کنوانسيون هاي  1899 و 1907 لاهه، کنوانسيونهاي 1949 ژنو و پروتکل الحاقي به آن در 1977، ميثاق حقوق مدني و سياسي، اعلاميه جهاني حقوق بشر و قطعنامه هاي سازمان ملل متحد نام برد.
اما در اين ميان آمريکا و متحدانش همواره تلاش نموده اند منافع خود را به اين حقوق ترجيع دهند و به عمد و اراده قوانين را زير پا گذاشته و اعمال وحشيانه اي را انجام دهند . اکثر نهادهاي حقوق بشر که اندکي بيطرف بوده اند اوضاع زندانيان آمريکا را در کانون توجه خود داده است .برخي از اين وحشي گري هاي مرتبط با زندانيان براي همه آشناست .
1-1 زندان ارغريب : يکي از بدنام ترين زندان­هاي دنيا که در عراق و متعلق به آمريکا بود. در اين زندان شکنجه هاي بسيار وحشيانه در خصوص زندانيان عراقي و به روشهاي وحشتناک اتفاق افتاده است .حتي کودکان نيز ازبهره مندي از شکنجه ها و سو استفاده ها در اين زندان مصون نبوده اند
2-1. زندان گوانتانامو : پس از حملات انتحاري 11 سپتامر2001 به برج هاي دو قلو در آمريکا اين زندان در خليج گوانتانامو و يا هدف بازداشت افراد مرتبط با تروريسم ( تروريسم آمريکايي ) ايجاد شد . با توجه به اينکه اين زندان در خارج از آمريکا بود آمريکا هيچ حقوقي با عنوان حق زندانيان براي آنها قائل نبود و ضمن بازداشت هاي بسيار طولاني(بيش از 10سال) و بدون تفهيم اتهام ، بدترين شکنجه ها در مورد آنها را انجام مي داد.
1-3 . زندان بگرام: "زندان سياه " نام ديگر اين زندان است و يکي از ترسناکترين زندانهاي ايجاد شده توسط آمريکاست ودر افغانستان بوده است . در راستاي حقوق بشر آمريکايي در اين زندان از ابزار هاي غير اخلاقي براي شکنجه زندانيان استفاده مي شد ضمن اينکه بسياري از اين زندانيان بي گناه بوده اند و هيچ گاه جرم آنها مشخص نشد.
4-1.ساير زندانها از جمله زندان مي سي سي پي،زندان کاليفرنيا و زندانهاي مخفي سيا در ساير کشور ها ، به طوريکه سازمان سيا افراد مورد نظرش رادر کشور هاي جهان دستگير و در يکي از حدود 100 زندان مخفي که در 30 کشور جهان دارد زنداني مي نمايد،و اينها فقط نمونه هايي از حقوق بشر از نوع آمريکايي مي باشد و اين در حالي است که هيچ کس حتي خانواده هاي اين  زندانيان از وضعيت آنها در اين زندانها خبر ندارد.
حال بايد بپرسيم آيا ميهمان خواندن زندانيان عراقي در ايران و خوش رفتاري با آنها،  تکريم ساير زندانيان، ديدار آنها با خانواده هايشان و تامين امکانات مورد نياز زندانيان در ايران حقوق بشر است يا وضع فجيع زندانهاي مطرح شده فوق در آمريکا و به دست آمريکا ؟!!!
 2. خشونت جنسي عليه زنان در آمريکا
از ديگر افتخارات حقوق بشر آمريکايي آزار و اذيت جنسي زنان در جامعه و تجاوز به محارم است به طوريکه طبق گزارشات شبکه­هاي داخلي آمريکا در نيمه نخست سال 2013 حدود 131 هزار تن در اين کشور قرباني تجاوز جنسي شده اند . اين در حالي است که طبق اعلام نهادهاي دروني آمريکا آمار زيادي از تجاوزات جنسي هرگز به پليس گزارش نمي شود .
آمريکا اين اوضاع نابسامان و ناامن اجتماعي را حقوق بشر ميداند اما تامين امنيت بانوان و عدم تصويب همجنس بازي در ايران را نقض حقوق بشر ميداند!!!
3. نقض حريم خصوصي:در حالي که طبق ماده 13 اعلاميه حقوق بشر هيچ احدي نبايد در قلمرو خصوصي، محل زندگي يا مکاتبات شخصي، تحت مداخله خودسرانه قرار گيرد.
اقدامات دولت آمريکا اثبات کننده نقض اين ماده است، در حقوق بشر آمريکايي شنود مکالمات خصوصي مردم بدون حکم دادگاه تداوم دارد، دسترسي به ايميل، جيميل و هات ميل کاربران و کاربران فيس بوک بلا مانع است .
4. نقض حقوق اقليتها :  آمريکا در حالي که به ظاهر و براي کامل کردن ژست حقوق بشري خود، حق برخورداري اقليتهاي مذهبي، نژادي و فرهنگي از حقوق برابر را تاييد کرده است اما در موارد بسيار آن را نفض کرده است "برنامه نظارتي اداره پليس بر مسلمانان " نداشتن فرصت برابر براي اشتغال بوميان آمريکا که حدود 1 در صد مردم اين کشور را تشکيل ميدهند، عدم تخصيص بودجه مناسب براي امور بهداشتي درماني آنها، بد رفتاري با مهاجرين آمريکا و خانواده هاي آنها که در اين جا مجال براي تشريح آنها نيست نمونه هايي از اين نقض حقوق اقليتها است .
5. تبعيض نژادي : تبعيض نژادي در آمريکا بر هيچ کس پوشيده نيست. پس از سفيد پوستان بيشترين آمار جمعيت آمريکا متعلق به سياه پوستان است که تبعيض در برخوردهاي قضايي و فرهنگي، اقتصادي، اجراي قوانين با آنها در مقايسه با سفيد پوستان و نقض حقوق شخصي آنها يکي از چالشهاي دروني آمريکاست و اين امر مؤيد کيفيت حقوق بشر در آمريکاست.
 
6. نقض حقوق کودکان : موارد زيادي دال بر نقض حقوق کودکان از طريق دولت آمريکا وجود دارد که هر شخص وگروهي و کشوري را به اين کشور بدبين مي کند. زنداني کردن کودکان در زندان هاي عمومي ، بد رفتاري با آنها، مجازات کودکان در دادگاه هاي بزرگسالان، حمايت از رژيم کودک­کش اسرائيل، بي رحمي و قتل کودکان در کشور هاي مورد حمله آمريکا و...  دلايل روشن بر نقض حقوق بشر و حقوق کودک توسط آمريکا و نشان دهنده فرهنگ آمريکايي، کيفيت و حقوق بشر آمريکايي است .
7.آزادي بيان : آزادي بيان يکي از حقوق هر فرد است که گويا اين حق در الگوي حقوق بشر آمريکايي جايگاهي ندارد اين کشور در حالي دم از آزادي بيان مي­زند که در  موارد بسيار افرادي که برخلاف سياسيتهاي امريکا سخن گفته­اند به مجازاتهاي سنگين از جمله حبس 35 سال (برادلي مانينگ )، حبس ابد (ادوارد اسنودن ) و... محکوم شده اند .طبق گزارشات کميته حفاظت از روزنامه نگاران در سال 2013 ، باراک اوباما پس از  نيکسون رييس جمهوري سابق آمريکا، در دشمني با مطبوعات بي رغيب بوده است .

      8. نقض حقوق ملت ايران : اگر همه موارد فوق را نديده بگيريم سوابق تاريخي فعاليتهاي ضد بشري و دخالت جويانه آمريکا در ايران خود گوياي سياستهاي ناقص حقوق بشري اين کشور است و اينها را نميتوانيم ناديده بگيريم و مي بايست ملاکي براي دشمن شناسي ملت ايران باشد.
ششم تير 1360 : مقام معظم رهبري که در آن زمان نماينده حضرت امام (ره )در شوراي عالي و دفاع و امام جمعه تهران  بود در مسجد جامع ابوذر تهران در حالي که در جمع مشتاقان حضور يافته تا به شبهات مردم پاسخ گويند مورد سوءقصد کوردلان و عاملان استکبار قرار گرفتند که البته خواست خدا بر اين بود که اين نعمت  را براي انقلاب نگه دارد و آنها به خواسته هايشان نرسيدند و حضرت آقا از ناحيه دست به جمع جانبازان پيوستند .
 بمباران شيميايي سر دشت : در هفتمين روز از تابستان ايادي آمريکا با استفاده از هفت بمب شيميايي سردشت و روستاهاي اطراف آنرا وحشيانه مورد حمله قرار  ميدهند. بمباران شهري که در مردم غير نظامي آن در حال زندگي عادي خود بودند نمونه اي از الگوي حقوق بشر آمريکاست.!!! . اين وحشي گري در کشتار مردم بي دفاع شهري وروستايي نه اولين بار بود و نه آخرين بار، امروز نيز آمريکا و همدستانش هر  روز و هر از چند گاهي به بهانه جلو گيري از سلاح شيميايي ، با سلاح شيميايي ازمردم دنيا پذيرايي مي کنند . تعجبي ندارد اين يک مدل حقوق بشري آمريکايي است که در دنيا فقط برازنده آنهاست .
انفجار بزرگ تير ماه : در اين فاجعه که در هفتم تير 1360 در سالن اجتماعات حزب جمهوري اسلامي و شش روز پس از عزل بني صدر از رياست جمهوري و فرار وي به همراه مسعود رجوي سر کرده سازمان مجاهدين به فرانسه صورت گرفت  دکتر بهشتي و 72 تن ديگر از جمله 4 وزير ، چند معاون وزير ، 27 نماينده مجلس و جمعي از اعضا حزب جمهوري اسلامي به شهادت رسيدند . دشمنان اسلام که به فرموده حضرت امام خميني (ره ) ، دکتر بهشتي خار چشم آنها بود تاب تحمل ايشان را نياورده و با طراحي اين نقشه و اجراي آن توسط مزدوران خود جلوه ديگري از چهره ضد بشري خود را به نمايش گذاشتند.
 انهدام هواپيماي مسافربري 655 : يکي از اقدامات خبيثانه آمريکا در ارتباط با ملت ايران که هيچگاه خاطر ايرانيان آنرا فراموش نخواهد کرد هدف قرار دادن هواپيماي مسافربري ايران بر فراز خليج فارس در دوازدهم تير ماه سال 67 بود که تمام 290 نفر مسافران هواپيما به شهادت رسيدند.  وجود 66 کودک بيگناه در اين پرواز  و شهادت آنها سند محکمي است بر اقدامات ضد بشري آمريکا  به خصوص در ارتباط با ايران.      
                      
 ترور شهيد صدوقي : ترور آيت الله محمد صدوقي در روز 11 تير 1361 و پس از اداي نماز جمعه توسط منافقين که مورد حمايت آمريکا بودند يکي ديگر از خيانتهاي اين مدعي حقوق بشر است.
 اينها فقط نمونه هايي از تروريسم توسط آمريکا و مورد حمايت آمريکا ست ، ما حدود هفده هزار شهيد  داريم که عامل آنها همين مدعيان حقوق بشر امروز و مدعيان مبارزه با تروريسم هستند . به همين دليل است که رهبر معظم انقلاب تاکيد دارند  امروز کشور به نياز دشمن نياز دارد و بايد دشمن را بشناسيم . دشمناني که با استفاده از  بزک رسانه اي به خود رنگ و لعاب حقوق بشري مي گيرند اما با کمي دقت متوجه مي شويم اين شعار مطرح شده توسط مدعيان حقوق بشر ، فقط سياست، خيانت و  ظاهر سازي است و در واقع طبق فرمايش مقام معظم رهبري همان حقوق بشر آمريکايي است
اگر بخواهيم امثال خيانتهاي فوق را که با عامليت مستقيم آمريکا در ايران اتفاق افتاده مي بايست کتابهاي زيادي در اين باره نوشت ودر اينجا مجال پرداختن به آنها نيست و فقط اشاره اي تيتر وار به برخي از نمونه هاي آن شد
دخالتهاي قبل از انقلاب، تلاش براي سرکوب کردن انقلاب مردم ايران، حمله نظامي به ايران (که به حمدلله در طوفان طبس گرفتار شدند )، حمايت از رژيم صدام و کمک به جنگ عليه ايران، تحريمهاي سياسي، اقتصادي عليه ايران، کودتاي نوژه، حمايت از فتنه گران در ايران و بخصوص حوادث 88 ، اتهام زني هاي بي دليل و مداوم و... نمونه هايي از خيانتهايي است که آمريکا عليه ملت بزرگ ايران انجام داده و ملت ايران حافظه ضعيفي ندارد که گذشته را فراموش کند و فريب ظاهر سازي هاي امروزي آمريکائيها را بخورد.

اين سير اقدامات نشان ميدهد آمريکا هيچ تغييري در سياستهاي سلطه جويانه خود عليه ملتهاي مسلمان و به خصوص ايران اسلامي نداده است و با توجه به اينکه سياست خارجي ايران اسلامي بر گرفته از تعاليم اسلام ناب مي باشد لذا زيربيرق هيچ سلطه اي نمي­رود و حامي حقوق ملت ها و تماميت ارزي آنها مي باشد و امروز لازم است همه اين مدعي دروغين حقوق بشر و سياست هاي سلطه گرانه، ضد انساني، حامي ظلم جهاني و چپاولگرانه و ضد اسلامي او را بشناسند و هيچ گاه به او اعتماد نکنند و بدانند حقوق بشري که او ادعاي حمايت از آنرا مي کند حقوق بشر نيست، بلکه تلاش براي نابودي انسانها و استفاده ابزاري از اين واژه و عنوان است .
امروز اتحاد ملتهاي اسلامي و دولت هاي  اسلامي ، مهمترين راه و موثر ترين راه براي مقابله با استکبار و حفظ حقوق انسانها و در واقع همان حفظ حقوق بشر اسلامي است .


 عزيز موسايي، کارشناس امور سياسي و بين الملل

انتهاي پيام1020ج /510ب
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۳۷:۱۴

30 Dec 2019