۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۳۳۹۶۳
یاداشت اختصاصي کوهرنگ خبر از عدم حضور زنان در ثبت نام شوراها

عدم حضور زنان در ثبت نام شوراهاي شهر و روستاي کوهرنگ چيست

اين نقيصه به ساختار نهادينه شده ديرين و کهن در بافت جامعه ايراني برميگردد که همان نگرشي است که از آن به پدر سالاري در ايران ياد مي شود و مختص جوامع شرقي است که از نظر سياسي و اجتماعي آنچنان به توسعه نائل نشده اند و همچنان موانعي سخت در اين راه وجود دارد.
عدم حضور زنان در ثبت نام شوراهاي شهر و روستاي کوهرنگ چيست
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، در حالي که بيش از 803 نفر در انتخابات شوراي شهر و روستاهاي کوهرنگ ثبت نام کردند که سهم زنان تنها 14 نفر است که بسيار کم است.

دکتر بهنام چراغپور، دکتراي علوم سياسي گرايش مسائل ايران در ياداشتي براي پايگاه خبري تحليلي کوهرنگ خبر نوشت:

اين نقيصه به ساختار نهادينه شده ديرين و کهن در بافت جامعه ايراني برميگردد که همان نگرشي است که از آن به پاتريمونياسيم يا پدر سالاري در ايران ياد مي شود و مختص جوامع شرقي است که از نظر سياسي و اجتماعي آنچنان به توسعه نائل نشده اند و همچنان موانعي سخت در اين راه وجود دارد.

حال نبايد دچار خوش بيني شويم که در شهرهاي بزرگ و حتي برخي شهرهاي کوچک برخي زنان بر اين موانع ساختگي اما محکم فائق آمده اند و بعنوان کانديدا شوراهاي شهر ثبت نام کرده اند بلکه ما بايد درصد مشارکت زنان بعنوان کانديد را با درصد کلي تمامي ثبت نام کنندگان مقايسه کنيم.

عدم استقبال زنان ريشه در تاريخ کشور دارد

پس اين دليل عام و کلي عدم استقبال زنان در انتخابات شوراهاي شهر و روستا مي باشد که ريشه در تاريخ اين مرز و بوم دارد و شهرستان کوهرنگ هم از اين امر مستثني نمي باشد. ( بگذريم از نمونه هاي اندکي که در تاريخ باستان تا به امروز از حضور فعال زنان در سطوح عالي مملکت داري سراغ داريم)

در شرايط سياسي امروز جامعه ما هم که اتفاق نظري راجع به تعريف "رجل سياسي" خارج از محدوده جنسيت وجود ندارد و همه منتظريم روزي فرا رسد که گستره دامنه "رجل سياسي" افزايش پيدا کند و حتي از نظر واژگاني، واژه رجل سياسي که بار معنايي توام با توجه به جنس مرد را در خود بصورت آشکار دارد را از گنجينه ي واژگان سياسي و اجتماعي خود حذف کنيم  بطوري که بدون قيد و شرطي که تنها زنان را محدود کند آنان را در زمره "کوشنده سياسي و يا فعال سياسي" به حساب آوريم.

اما دلايل خاص عدم بالا بودن آمار کانديدا زن در شهرستان کوهرنگ

شهرستان کوهرنگ به شرايط خاص اين شهرستان برميگردد که بدون شک دلايل عام اين فقدان در مورد سرزمين و کشور ايران در کوهرنگ بسيار پررنگ تر مي باشد تا جايي که مردسالاري در ايل بختياري در بالاترين حد ممکن خود مي باشد و اين خود عاملي است تا زنان را در خانواده تحت لواي مردان در بياورد و در ميان نسلهاي گذشته اجازه خروج زن از چارچوب خانواده و پيوستن به دايره ي وسيع اجتماعي را از آنان سلب کرده است.

اگر به تاريخ بختياري توجه کرده باشيم هنوز از زناني صحبت به ميان مي آيد که شخصيتي مردانه داشته اند و رفتاري شبيه مردان از خود بروز داده اند و بروز چنين رفتارهايي از آنان بيشتر حالتي مردانه داشته است که آنان را متمايز از ديگر زنان ايل و تبار خود کرده است.

اگر عرف جامعه ي ما روزي به چنين باور برسد که به حقوق زنان به اندازه مردان هم توجه شود اين خودباوري در بين زن ايراني پديد مي آيد که اقدام به فعاليت هايي کند که بعد اجتماعي زن را افزايش دهد، البته در اين راه احکام شرع مقدس و سنت هاي ملي و قومي هم مي تواند پشتوانه هايي براي زنان باشد که اشتياق زنان را در عرصه ي اجتماع افزايش دهند و بطور قطع پيشرفت هاي خوبي در اين زمينه صورت گرفته است.


زن امروزي قابل مقايسه با زن 30 سال جلوتر نيست

به هيچ وج زن ايراني عصر امروز با زن 30 سال جلوتر قابل مقايسه نيست و در ميان کشورهاي خاورميانه هم زنان کشور ما از زنان و بانوان پيشرو و فعال در عرصه هاي مختلف اجتماعي به شمار مي روند ليکن تا رسيدن به حد مطلوب فاصله هايي وجود دارد.

فراموش نکنيم هنوز خانواده هايي هستند که بشدت به حضور زنان در فعاليت هاي سياسي - اجتماعي مخالفت مي ورزند و چه بسا در ميان همين خانواده ها زناني باشند که از استعداد خدادادي براي مديريت و خدمت همنوعان برخوردارند اما فرصت ظهور آن را بدست نياورده اند و ممکن است چنين آرزوهايي براي آنان هيچگاه محقق نشود.


پايين بودن تحصيلات زنان به نسبت مردان يکي از مهمترين دلايل است

از بعد سطح تحصيلات پايين زنان نسبت به مردان در شهرستان کوهرنگ که بيشتر آنها متناسب با انجام امور خانه در چارچوب منازل ميدانند هم نبايد به سادگي عبور کنيم.

اين نگاه تک بعدي و محدود نگرانه به توانايي زنان منجر به پايين آوردن اعتماد به نفس و خودباوري آنها مي شود و نتيجه اش اين مي شود که يک زن خود را فاقد شايستگي لازم براي احراز جايگاهي ميداند که بطور سنتي در اختيار مردان قرار داشته است.

اشتغال زنان به امور خانه داري و تربيت فرزندان در خانواده هاي پرجمعيت که مستلزم حرف تمام وقت شبانه روزي آنها براي همسر و فرزندان و انجام وظايف در خانه مي باشد هم باغث مي شود که زنان جوان تحصيلکرده هم گاها پا جاي پاي زنان نسل قبل تر از خود بگذارند و از اين حيث زنان دچار نوعي رکود فکري و سرخوردگي انگيزه هاي بزرگ اجتماعي خود مي شوند.

تهمت، افترا و بي اخلاقي هاي انتخاباتي انگيزه زنان را براي شرکت در انتخابات از بين مي برد

يکي از دلايلي که خيلي مهم بنظر ميرسد وجود فضاي گاه توام با تهمت و افترا و بي اخلاقي در کوران رقابت هاي حزبي و گروهي با گرايش هاي سياسي محتلف، رقابت هاي قومي قبيله اي و بصورت ويژه فاميلي مزيد بر ديگر موانع مي شود که حتي در ذهن بانوان نميتواند خطور کند که وارد اين کارزار شوند و با بي تقاوت بودن به اين مسائله  نميخواهند حاشيه ي امن خانواده ي خود را متاثر از فضاي ناسالم و بي اخلاقي هاي خاص انتخابات در شهرستانهاي توسعه نيافته با بافت قومي-قبيله اي کند.

مسائل اقتصادي و مخالفت خانواده هاي زنان را مجاز به ورود در انتخابات نميکند

به اين دلايل بايد مسائل اقتصادي را هم افزود که روستاها اعضاي شوراهاي اسلامي از دريافت حقوق و مزايا و حق بيمه محروم مي باشند و بر فرض اينکه موانع ديگر برداشته شوند عدم تحقق انگيزه هاي مالي، مخالفت خانواده ها بخصوص مرد خانه را براي مجاز پنداشتن ورود زنان به عرصه ي انتخابات موجب مي شود.

امد است در دوره هاي آينده سهم زنان از کانديداتوري شوراهاي اسلامي شهر و روستا در شهرستان کوهرنگ بسيار بيش از 14 داوطلب اين دوره از ميان 805 داوطلب کلي شود و اين مهم که از نشانه هاي توسعه يافتگي يک جامعه مي باشد برآورده نخواهد شد مگر با همت مضاعف همه ي مردان و زنان سرزمينم و اعتماد به توانايي هاي والاي زنان در جاي جاي اين کشور پهناور.

درد دل زنان و تحقيق ميداني ميتواند ما را به نتايج بهتري برساند

البته علاوه بر دلايل ياد شده مي توان با تحقيقي جامع و عميق موانع ديگري را نيز برشمرد و به آن برخورد کرد که نيازمند صرف زماني مناسب و يک تحقيق علمي و ميداني مي باشد و آشکار است که در اين راه بايد پاي سخن خود زنان و بانوان محترم نشست و حرف آنها را شنيد، شايد به نتايج بهتري هم برسيم.


انتهاي پيام/610ک
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۴۷:۵۱

31 Dec 2019