۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۳۱۷۰۳
يادداشت/

کتابخواني در فرهنگ اسلامي

فرهنگ کتاب و کتابخواني با پوست و گوشت فرهنگ اسلامي آميخته شده است چنانکه اولين آيه ي نازل شده بر پيامبر با «بخوان» آغاز مي شود.
کتابخواني در فرهنگ اسلامي
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از هفت چشمه، سجاد صالحي اردلي در يادداشتي در خصوص روز کتاب و کتاب خواني نوشت؛ ۲۴ آبان روز ارتحال علامه بزرگ عصر، آيت الله طباطبايي را روز کتاب و کتابخواني ناميده اند و به راستي که نامگذاري به جا و سنجيده ايست.

کتابخواني و به طور گسترده تر کسب علم جايگاه بسيار خاصي در فرهنگ ديني و اسلامي ما دارد، امام صادق خطاب به مفضل شاگرد خود که توحيد مفضل را نيز خطاب به او گفته است مي گويد: تامل يا مفضل ما انعم الله تقد ست اسماوه به علي الا نسان من ...الکتابه التي بها تقيد اخبار الما ضمين للباقين للا تين و بها تخلد الکتب في العلوم و الاداب و غيرها
اي مفضل در نعمتهايي که خداوند به انسان ارزاني داشته است بينديش... ازجمله اين نعمت ها نويسندگي است که اخبار گذشتگان را به باز ماندگان و از بازماندگان به آيندگان مي رساند .به سبب آن است که دانش ها و آداب و جز آنها در کتاب ها جاويدان مي ماند.
بحار الانوار ج۶۰؛ ص۲۵۷
اميرالمومنين مي گويد:
الکتب بساتين العلماء
کتابها بوستان هاي دانشمندان است.
غرر الحکم ص ۲۴۵
و همچنين امام علي(عليه اسلام) در جايي ديگر مي فرمايند:
من تسلي بالکتب لم تفته سلوه: هرکس که با کتاب ها آرامش يابد راحتي و آسايش از او سلب نمي گردد.
غررالحکم ص۲۳۳

ردپاي فرهنگ کتاب و کتابخواني در فرهنگ اسلامي چيزي نيست که به راحتي بشود آن را انکار کرد، اين موضوع تنها مربوط به عصر پيامبر و اوايل اسلام نيست. تقريباً در تمام دوره هاي حاکميت اسلام و حتي دوره هاي حکومت خلفاي جائر اموي و عباسي نيز اين فرهنگ رواج داشته است.

با اينهمه عده اي سعي کرده اند با جعل افسانه هايي اسلام را متهم به کتابسوزي و مخالفت با علم و دانش کنند.

لازم است بدانيم که در مورد کتابسوزي هيچ روايت تاريخي معتبري در دست نيست و نزديک ترين اسناد مرتبط به چندين قرن بعد از فتح ايران هستند که به سبب فاصله ي زياد به کلي از درجه ي اعتبار ساقط مي شوند، برعکس شايعه هاي موجود از نشانه هاي ورود مسلمانان به يک کشور علاوه بر ساخت مسجد و اماکن مذهبي ساخت کتابخانه بوده است چنانکه دکتر عبدالحسين زرين کوب نويسنده ي کتاب معروف دوقرن سکوت بعدها در کتاب کارنامه ي اسلام(که به نوعي رد مطالب کتاب دو قرن سکوت بود) به بسياري از خدمات علمي مسلمانان به جامعه ي جهاني اشاره مي کند که از جمله ي آنان ساخت کتابخانه هاي بسيار و تاليف و ترجمه هاي کتابهاي ارزشمند بسيار در زمينه هاي مختلف است.

فرهنگ کتاب و کتابخواني با پوست و گوشت فرهنگ اسلامي آميخته شده است چنانکه اولين آيه نازل شده بر پيامبر با «بخوان» آغاز مي شود.

با توجه به آنچه که گفته شد به نظر مي رسد تنها راه بهبود سطح کتابخواني در جامعه ي کنوني ما بازگشتي دوباره به تعاليم اسلامي است.

انتهای پيام1026ج /۵۷۰ه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۰۶:۵۵

27 Dec 2019