۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۲۶۳۴۹
سهم ساکنان وسيع‌ترين حوزه انتخابيه کشور از مجلس شوراي اسلامي؛

فقط يک نماينده!؟

اردل، فارسان، کوهرنگ و کيار 4 شهرستان عضو يک حوزه انتخابيه‌اند که هر دوره فقط يک نماينده سهم ساکنان‌شان از مجلس شوراي اسلامي است.
فقط يک نماينده!؟
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  پايگاه خبري تحليلي کيار بيدار 9 دوره از مجلس شوراي اسلامي گذشت اما کماکان سهم مردمان وسيع‌ترين حوزه انتخابيه کشور تنها يک نماينده است. سال‌هاست که سخن از تفکيک اين حوزه انتخابي به دو يا بيشتر حوزه انتخابيه به ميان آورده مي شود اما هر چه پيشتر مي‌رويم کمتر اين وعده عملي و عملياتي مي‌شود.

تفکيک حوزه انتخابيه اردل، فارسان، کوهرنگ و کيار امري است که بايد پيش از اين محقق مي‌شد اما نشد اما اي کاش طراحان اين موضوع به جاي اين پيشنهاد که بوي جدايي و تفرقه از آن به مشام مي‌رسد موضوع ديگري را پيگيري مي‌کردند که هم باعث بالا رفتن توان چانه‌زني مردمان اين حوزه انتخابيه مي‌شد و هم اتحاد و يکپارچگي حوزه انتخابيه اردل، فارسان، کوهرنگ و کيار را بيش از پيش حاصل مي‌کرد.

افزايش تعداد نمايندگان حوزه انتخابيه مساله‌اي مهم و موثر است که اگر پيگيري شود و به نتيجه برسد باعث مي‌گردد وسيعترين حوزه انتخابيه کشور کماکان وزنه‌اي موثر و تعيين‌کننده در معادلات سياسي، اجتماعي و اقتصادي و... استان و حتي کشور گردد.

شهرستان‌هاي عضو وسيع‌ترين حوزه انتخابيه کشور هرکدام با دار بودن ويژگي‌هاي خاص و منحصربه‌فرد به تنهايي يکي از قطب‌هاي تعيين‌کننده در گذشته و حال و آينده استان و کشور هستند اما بي‌مهري‌ها و تبعي‌هايي که در گذشته صورت گرفته است روندي را ايجاد کرد که اين حوزه انتخابيه هميشه در زمره يکي از مناطق محروم و کمتر توسعه يافته استان چهارمحال و بختياري و کشور جمهوري اسلامي ايران قرار بگيرد.

بررسي نقاط قوت و توانمندي‌هاي هر کدام از شهرستان‌هاي عضو اين حوزه انتخابيه بي‌شک باعث مي‌گردد که ديدگاه‌ها به اين حوزه و هر کدام از شهرستان‌هاي عضو تغيير يابد.

هر کدام از ۴ شهرستان عضو اين حوزه انتخابيه به خودي خود از استعداد و تواني بسيار بالا برخوردارند که پرداختن بدان در اين مقاله نمي‌گنجد اما همين بس که دو رود مهم و خروشان منطقه جنوب غرب ايران از اين ۴ شهرستان سرچشمه مي‌گيرد و با گذر از دل کوه‌ها و دشت‌هاي کيار، اردل، کوهرنگ و فارسان رهسپار خوزستان و اصفهان مي‌شوند.

دزک اولين روستاي حوزه انتخابيه اردل، فارسان، کوهرنگ و کيار در سمت شرق با شهرستان شهرکرد همجوار است، روستاهاي منطقه مشايخ شهرستان کيار و روستانشينان منطقه ديناران شهرستان اردل و ساکنان روستاهاي زيبا اما محروم شهرستان کوهرنگ در همسايگي استان لرستان و همه شهرها و روستاهايي که در اين محدوده قرار مي‌گيرند يک نفر را براي نمايندگي خود به مجلس مي‌فرستند.

با احترام به ديگر هم‌استاني‌ها و نمايندگان محترم شهرستان‌هاي استان همچون شهرکرد، بن، سامان، بروجن و لردگان که در کنار مردمان حوزه انتخابيه اردل، فارسان، کوهرنگ و کيار به انتخاب نمايندگاني قوي و باسواد و برخاسته از راي مردم در راستاي اعتلا استان چهارمحال و بختياري همه همت و تلاش‌شان را به کار بسته‌اند اما بايد به حوزه انتخابيه اردل، فارسان، کوهرنگ و کيار نگاهي ويژه داشت.

*نگاه ويژه به اين جهت که قرارگيري اين ۴ شهرستان در کنار يکديگر و در يک حوزه انتخابيه باعث شده است نيمي از وسعت استان چهارمحال و بختياري را پوشش داده شود.

*نگاه ويژه به اين جهت که آن‌چه که از آن به عنوان هم‌استان چهارمحال و بختياري از آب توليدي کشور که به صورت آماري آن را ۱۰%عنوان مي‌کنند از اين حوزه انتخابيه سرچشمه مي‌گيرد و راهي استان‌هاي اصفهان و يزد و کرمان مي‌شود.

*بايد در انتخابات به اردل، فارسان، کوهرنگ و کيار ويژه نگريست چون در ۹ دوره مجلس حق‌شان ادا نشده است و با وجود توان و تعداد بسيار بالا در هر کدام از اين شهرستان‌ها اما باز هم شاهد کوچ ساکنان‌شان از شهرها و روستاهاي‌شان به سوي شهرکرد و فرخشهر و اصفهان و شاهين شهر و فولاد شهر و... هستيم.

*بايد به وسيع‌ترين حوزه انتخابيه کشور نگاهي ويژه داشت چرا که شهرستان‌هاي عضو اين حوزه در مسير دو شاه‌راه ارتباطي استان چهارمحال و بختياري با ديگر نقاط کشور قرار دارند.

شهرستان کيار از يکسو در مسير ارتباطي مرکز کشور به جنوب غرب و جنوب که از تهران آغاز و به اهواز و خرمشهر و آبادان در جنوب غرب و شيراز و بندرعباس در جنوب ختم مي‌شود و از سويي ديگر شهرستان‌هاي فارسان، اردل، کوهرنگ و کيار در کنار لردگان و بروجن در مسير گردشگري و توريسم استان چهارمحال و بختياري به سمت ياسوج و شيراز واقع شده‌اند که خود زمينه‌ساز توسعه زيربنايي استان چهارمحال و بختياري را آماده مي‌کنند.

*بايد به حوزه انتخابيه اردل، فارسان، کيار و کوهرنگ نگاهي ويژه کرد که اگر اينگونه شود و اين ۴ شهرستان رشد يابند طبعا استان چهارمحال و بختياري قدرت مي‌يابد و قوي شدن استان چهارمحال و بختياري يعني زدودن غبار محروميت از دستان پينه‌بسته و چهره‌هاي آفتاب‌سوخته تک تک شهروندان استان چهارمحال و بختياري.

*نه تنها به کيار و اردل و کوهرنگ و فارسان که بايد به بن و سامان و لردگان و بروجن و شهرکرد ويژه نگريست و بي‌شک اگر هر کدام از شهرها و شهرستا‌هاي استان قوي شوند اثر مثبت خود را بر ديگر شهرها و روستاهاي استان مي‌گذارند.

اگرچه در دهمين دوره انتخابات شوراي اسلامي نيز سهم مردمان چهارمحال و بختياري از مجلس شوراي اسلامي ۴ نماينده است اما اميد است نمايندگان انتخاب شده در روز ۷ اسفند ماه سال‌جاري با اتحاد و همدلي و انتخاب هدف واحد در راستاي ترقي و پيشرفت استان چهارمحال و بختياري و با بهره‌گيري از ظرفيت‌ها و توان بالقوه استان چهارمحال و بختياري همه تلاش و همتشان را به کار بندند.

کمترين خدمت نمايندگان عزيز به استان مي‌تواند افزودن نماينده پنجم يا حتي ششم به تعداد نمايندگان فعلي استان باشد تا از سويي بتوان به حوزه انتخابيه پرجمعتي همچون شهرکرد و بن و سامان کمکي شايان کرد و از سوي ديگر نماينده حوزه انتخابيه اردل، فارسان، کوهرنگ و کيار بتواند بيش از پيش از شهرها و روستاهاي حوزه انتخابيه خود سرکشي نمايد.

افزودن نماينده به تعداد نمايندگان استان ضمن ايجاد تنوع عقيده و راي مي‌تواند باعث شود قدرت چانه‌زني نمايندگان استان در برابر نمايندگان استان‌هاي توسعه‌يافته افزايش يابد تا در آينده شاهد پاي‌مالي حق مردمان استان چهارمحال و بختياري در عرصه‌هايي مختلف همچون آب و... نباشيم.

انتهاي پيام1026ج /۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۲۱:۴۹

30 Jan 2020