۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۴۰۴۱۵
مدیرکل بهداشت دندان وزارت بهداشت تشریح کرد؛

وضعیت دندان‌های خراب دانش آموزان ایرانی

مدیرکل بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت در نشست خبری به تشریح وضعیت سلامت دهان و دندان دانش آموزان کشور پرداخت.
وضعیت دندان‌های خراب دانش آموزان ایرانی
به گزارش جهانبین نیوز؛ حمید صمدزاده صبح امروز سه شنبه در نشست خبری که در محل وزارت بهداشت برگزار شد، با اعلام اینکه بیش از ۹۰ درصد مردم کشور درگیر بیماری های دهان و دندان هستند، اظهارداشت: بیش از ۲۰ درصد پرداختی از جیب مردم یعنی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان سالانه بابت خدمات دندانپزشکی سرپایی هزینه می شود.

وی با اعلام اینکه قبل از اجرای طرح تحول سلامت سهم بخش دولتی در ارائه خدمات دندانپزشکی کمتر از ۱۰ درصد بود، ادامه داد: با اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان از ابتدای سال ۹۴ توانستیم اقدامات قابل توجهی در زمینه پیشگیری از خرابی دندان های دانش آموزان ارائه دهیم.

صمدزاده با اعلام اینکه بهترین گروه سنی در پیشگیری از خرابی دندان سنین ۶ تا ۱۴ سال است، افزود: سن رویش دندان های دائمی بین ۶ تا ۱۴ سال است. از همین رو اگر دندان های کودکان در این سنین خوب مراقبت شود، می توان از عوارض بعدی خرابی دندان ها جلوگیری کرد.

به گفته مدیرکل بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت: شاخص پوسیدگی دندان در کشور ما برای افراد ۱۲ ساله ۲.۰۹ بوده است به طوری که ۸۳ درصد این پوسیدگی مربوط به دندان های پوسیده بچه های ۱۲ ساله است.

وی تاکید کرد: در واقع هر بچه ۱۲ ساله ایرانی دو دندان پوسیده داشته است که در ۱۵ سالگی این عدد به ۳.۲ افزایش پیدا می کند و تا سن ۳۵ تا ۴۵ سالگی ما شاهد ۱۳ دندان خراب در دهان این قبیل افراد هستیم.

صمدزاده با عنوان این مطلب که بیش از ۴۰ درصد کارهای درمانی مربوط به کشیدن دندان می شود، اظهارداشت: متاسفانه بیمه ها نیز فقط کشیدن دندان را پوشش می دهند.

وی با اشاره به اجرای تفاهمنامه میان دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش تاکید کرد: از ابتدای سال ۹۴ در ۶۰ هزار مدرسه ابتدایی، توانستیم ۷ میلیون دانش آموز را تحت پوشش خدمات سلامت دهان و دندان قرار دهیم.

صمدزاده با اعلام اینکه برنامه های ما در ۳ قسمت آموزش، پیشگیری و درمان ارائه می شود، تاکید کرد: غربالگری و معاینات دانش آموزان به همراه شناسنامه الکترونیک دهان و دندان از جمله اقدامات ما در مدارس بوده است.

وی با اعلام اینکه هر سال ۱۲ میلیون بار خدمت وارنیش کلراید به دانش آموزان ارائه شده است، گفت: تاکنون بیش از ۳۶ میلیون بار خدمت وارنیش کلراید به دانش آموزان ارائه داده ایم که در نوع خود بی نظیر است.

وی با اعلام اینکه بیش از ۲ میلیون خدمت ترمیمی و همچنین ۱.۸ میلیون خدمت فیشور سیلانت در طول سال برای دانش آموزان ارائه داده ایم، تاکید کرد: بسته خدمتی که ما برای دانش آموزان در نظر گرفته ایم شامل ۱۳ خدمت ترمیمی، کشیدن دندان شیری، جرم گیری و غیره در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر است که دارای دفترچه بیمه روستایی هستند.

وی ادامه داد: افراد زیر ۱۴ سال و مادران شیرده در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق محروم با داشتن دفترچه بیمه سلامت از خدمات رایگان دندانپزشکی برخوردار می شوند.

صمدزاده در ادامه به برنامه وزارت بهداشت در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: علاوه بر برنامه هایی که همچنان تداوم خواهد داشت، یکی از برنامه های مهم ما برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز پایه ششم تحصیلی است که می خواهیم دهان و دندان عاری از پوسیدگی را برای این افراد داشته باشیم.

مدیرکل بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت توضیح داد: این دسته از دانش آموزان پایه ششم تحت معاینات دندانپزشکی قرار گرفته و نیازهای درمانی آنها که شامل پرکردن دندان، جرم گیری، ترمیمی و غیره می شود، صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم جلوی پوسیدگی را در سن ۶ تا ۱۴ سال بگیریم، قطعاً شاهد عوارض کمتری از خرابی دندان ها در سنین بالا خواهیم بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۴۱:۰۴

27 Dec 2019