۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۱۹۹۰۵
در ميزگرد تشکل هاي دانشجويي دانشگاه هاي استان :

فتنه گران دنبال آن بودند که آشوب و اعتراضات خياباني را تبديل به عادت سياسي کنند/ اصلاح طلبان درباره فتنه 88 صريحاً اعلام موضع کنند

برخي افراد از جمله علي مطهري بدانند که همين حصر فعلي سران فتنه نهايت رافت نظام است.
فتنه گران دنبال آن بودند که آشوب و اعتراضات خياباني را تبديل به عادت سياسي کنند/ اصلاح طلبان درباره فتنه 88 صريحاً اعلام موضع کنند

به گزارش جهانبین نیوز، ميزگرد دانشجويي با موضوع "بررسي ابعاد فتنه 88" با حضور نمايندگان تشکل‌هاي دانشجويي دانشگاه هاي چهارمحال و بختياري به ميزباني پايگاه خبري منطقه آزاد برگزار شد.

در اين ميزگرد غفار موسايي، دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي چهارمحال و بختياري، قاسم جنتي پور، دبير انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه شهرکرد، مهدي کلانتر قريشي هرندي دبير انجمن اسلامي مستقل دانشگاه آزاد شهرکرد و علي رضا اکبري افجاني، دبير جامعه اسلامي دانشجویان دانشگاه شهرکرد حضور داشتند و نظرات خود درباره سوالات مطرح شده را بيان کردند که مشروح ان در ادامه مي آيد:

اخيراً بحث بخشش و گذشت سران فتنه از طرف برخي از افراد مطرح شده است. به نظر  شما آيا با بخشش، موضوع فتنه 88 حل مي شود؟
 
غفار  موسايي : ببينيد اگر بخواهيم عناصر دخيل در فتنه 88 و اتفاقات بعد از آن رابرشماريم به مردم ، خواص که خود تقسيم مي شود به خواص با موضع گيري صحيح ، خواصي که سکوت کردند و خواصي که از آنها به مردود تعبير مي کنيم ، اپوزسيون خارج نشين و سران نظام هاي مستکبر برخورد مي کنيم.
مردم هم برخي بودند که حماسه 9 دي را خلق کردند ، برخي هم متاثر از فضاهاي التهاب جامعه و به خاطر ابهاماتي که داشتند به دنبال رفع ابهامات بودند و با گذشت زمان ، با روشن شدن برخي از ابعاد ، خواهان پايان يافتن التهاب شدند و در حماسه 9 دي هم حضور داشتند، اما برخي هم بودند که از ابتدا با نظام عناد د اشتند و تشنج مي آفريدند .
 
به طور خاص بخشش در مورد دو گروه از اين افراد يعني خواص مردود و سران فتنه موضوعيت پيدا مي کند ، طبيعتا خواص مردود ، با اعلام موضع و صريح برائت از فتنه ، مي توانند از رافت اسلام بهره مند شوند . اما برخي هستند که با سو استفاده از رافت نظام و فضاي حاکم بر دولت به دنبال روي کار آمدن افرادي هستند که نه تنها به دنبال آرامش نيستند بلکه تشنج آفريني در فتنه را در کار خود دارند .
 
برخي فکر مي کنند که فتنه 88 حادثه بود ، در صورتي که حادثه ناگهاني رخ مي دهد ؛ ولي فتنه از قبل برنامه ريزي شده بود و سران  اين فتنه ، در صورت اعتراف به گناه خود ، باز هم بايد تاوان برخي از اقدامات خود را بپردازند .
 
                   

سيد قاسم جنتي پور : ظاهرا قبل از شروع تبليغات انتخابات سال 88 ، افرادي از خارج از کشور با آقاي موسوي ديدار داشتند ، که خود جاي تامل است که چرا اقدامات درخور از طرف دستگاه هاي مسئول، آن زمان انجام نشد .

ببينيد حضرت امام در خصوص عمل به قانون اين گونه بيان مي کنند که اگر  من هم بخواهم در مقابل قانون بايستم، خود همين مردم بايد با من مقابله کنند و سران فتنه اي که ادعاي پيروي از منش حضرت امام داشتند ، چرا به اين امر پايبند نبودند .

عمل به قانون در همه کشورها وجود دارد و حساسيت نسبت به عمل به قانون در همه کشورها وجود دارد ؛ به عنوان مثال زماني که اختلاسي روي مي دهد ، چه برخوردي مي کنند ، ماجراي ضربه زدن به امنيت ملي و آنچه شبيه به فتنه 88 ، بماند که چه برخوردي مي کردند !

يه هر حال اين فتنه باعث سلب آرامش رواني جامعه شد و موجب تفرقه و زمينه سازي تفرقه هاي بعدي هم شد ، فتنه گران دنبال آن بودند که آشوب و اعتراضات خياباني را تبديل به عادت سياسي کنند ، اين افراد باعث بي اعتمادي در جامعه شدند.

با مراجعه به سيره ائمه اطهار (ع) مشاهده مي کنيم که در برخورد با مجرمان ، با قاطعيت عمل مي کردند؛ چنان که حضرت علي (ع) در حضور خليفه دوم ، حد را بر خالد بن وليد ، جاري کردند ، يا نحوه برخورد ايشان با افرادي مانند عايشه ، طلحه و زبير،  در ادبيات ديني ما آمده است که الفتنه اشد من القتل ، بديهي است که بخشش در مورد فتنه گران جايگاهي ندارد .
 
مهدي کلانتر : پيش فرض بخشش ، يعني وجود گناه ، پس گناهي وجود داشته که نياز به بخشش دارد ، اما آن چيزي که هست اين است که سران فتنه ، اقرار به گناه نمي کنند . در صورتي که فتنه اي با قصد براندازي در کشور رخ داد و در زير سايه آن ، بزرگترين فسادها روي داد . اين لطف نظام است که شامل حال سران فتنه شده است ، چرا که کمترين مجازات آنها اعدام است . گرچه اين افراد در اذهان مردم محکوم به نابودي شده اند .
 
علي رضا اکبري : اين رافت را که برخي افراد از جمله علي مطهري بر آن دامن مي زنند ، بدانند که همين حصر فعلي ، نهايت رافت است . اما انتظارمان اين است که اين رافت ديگر بس است و هر چه زودتر قوه قضائيه براي محاکمه اين افراد ، اقدامات جدي تر را انجام دهد .

اگر يادتان باشد در سال 88 مذاکرات هسته اي به نقطه قابل قبولي رسيده بود و دشمن نا اميد شده بود ، ولي اين فتنه باعث اميدواري دشمن شد و دستاوردهاي مذاکرات از دست رفت . تحريم هاي سنگين اقتصادي ، نفتي و بانکي رقم خورد و هزينه هاي سنگيني بر مردم تحميل شد . پس حداقل ظلم اين افراد به 75 ميليون نفر از مردم ايران است گرچه ابعاد اين فتنه جهاني بود و بخشش درباره آن ها اصلا امکان پذير نيست.

به نظر شما مرز بين اصلاح طلبان و فتنه گران کجاست؟

غفار موسايي: برخي که سران اصلاحات محسوب مي شدند، افرادي بودند که با موضع گيري هايي که داشتند باعث شدند که به نظام لطمه بزنند و در فتنه 88 نقش کليدي را ايفا کردند. افرادي که سال ها ي گذشته خودشون در راس پست هاي مسئوليتي اين نظام قرار گرفته بودند.

اگر مجموعه اصلاح طلبان شخصي مثل خاتمي را به عنوان راس اصلاح طلبان هنوز قبول دارند به نظرم واقعا بايد اين مسئله را گفت که اين اصلاح طلبان در واقع شدند مروج اسلام آمريکايي و اگر جبهه اصلاحات اين ها را به عنوان سران خودش قبول مي کند بايد گفت که هيچ مرزي بين فتنه گران و اصلاح طلبان وجود ندارد.

                  

قاسم جنتي پور: اگر جريان اصلاح طلبي را با شخصيت هاي آن ها بشناسيم، تا حدودي مرزي بين اين دو وجود ندارد ولي اگر بخواهيم طبق اساسنامه و مرامنامه شان بررسي کنيم مي بينيم که  اگر اساسنامه احزاب به مرور زمان طبق شرايط تغيير پيدا کنه و از  اهداف اوليه اش منحرف بشود، زمينه اي ايجاد مي شود براي اينکه در شرايط مختلف توي فتنه ها و در شرايط حساس اجتماعي تاثير زيادي ببيند و منحرف بشود و بيانگر آسيب پذير بودن اساسنامه شان است.

در مجموع فتنه برخاسته از جريان اصلاح طلبي بوده و اين قابل انکار نيست ولي کل اصلاح طلبان شامل اين نتيجه گيري نمي شوند. البته اصلاح طلبان بايد مرز خودشون رو با فتنه گران مشخص کنند و اعلام کنند که ما اينها را قبول داريم يا نداريم 
 
مهدي کلانتر: به نظر من اصلاح طلبي وماجراي  فتنه گران دو مقوله مجزاست. فتنه گران اصلاح طلبي را طور ديگري معنا کردند و از آن به براندازي تعبير کردند و اين معناي غلطي است.

تعجب اينجاست که اصلاح طلباني که در حال حاضر مجري قوانين هستند و حتي شخص رئيس جمهور از سران فتنه دفاع مي کنند و هر چند وقت يکبار هم قول آزادي و بخشش اينها رو مي دهند در صورتي که اين آقايان و علي الخصوص شخص رييس جمهور اين را مد نظر داشته باشند که ايشان قاضي نيستند و اين کار در حيطه وظايف قوه قضاييه است

البته از قوه قضاييه انتظار اين است که کاملا قاطعانه برخورد کند و محاکمه اين سران فتنه هر چه سريعتر آغاز شود.
 
عليرضا اکبري:  هر دو جبهه اصولگرا و اصلاح طلب از بدنه نظام هستند ولي متاسفانه در فتنه از گفتمان اصلاح طلبي استفاده سوء صورت گرفت ، افرادي که از سران فتنه حمايت مي کنند خودشان از بدنه فتنه هستند و ما حساب اينها را از اصلاح طلبي جدا مي کنيم و اصلاح طلبان با اعلام صريح مواظب باشند که فتنه گرايان با استفاده ابزاري از اين جريان، مواضع خودشان را در سايه اصلاح طلبي بيان نکنند.



        انتهای خبر/ 1024ج

        
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۴۹:۴۲

6 Jan 2020