۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۲۱۹۴۸
سناریوی جدید رسانه‌های غربی؛

ایران با درخواست خود مذاکرات را به شکست می‌کشاند!

ایران با اینکه بر تسکین فوری تحریم ها اصرار دارد، اما مطالبه آمریکا برای بازرسی های به شدت مداخله جویانه برای کسب اطمینان از پایبندی تهران به تعهداتش را رد می کند.
ایران با درخواست خود مذاکرات را به شکست می‌کشاند!
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از جام، در حالی که مذاکره کنندگان ایران و ۱+۵ برای تهیه پیش نویس توافق نامه هسته ای در وین به سر می برند، رسانه های غربی سناریوی جدیدی علیه مذاکرات به راه انداخته اند و در این میان درخواست های بحق ایران، عاملی برای شکست احتمالی مذاکرات مطرح می گردد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) در تحلیلی نوشت: «با وجود سختی مذاکرات درباره پرونده هسته ی ایران، هنوز احتمال رسیدن به توافق وجود دارد و موضوع باقی مانده درخواست های ایران است!»

آسوشیتدپرس به زعم خود تا این مرحله مذاکرات را "نشانه عقب نشینی ایران از مواضعی می داند که در ابتدا غیرقابل مذاکره بودند" و می نویسد: «راهبرد اتخاذ مواضع محکم در آغاز و عقب نشینی در ادامه کار احتمالاً با ازسرگیری مذاکرات تکرار خواهد شد.»

این خبرگزاری می افزاید: «در حال حاضر با اینکه ایران بر تسکین فوری تحریم ها اصرار دارد، اما مطالبه آمریکا برای بازرسی های به شدت مداخله جویانه برای کسب اطمینان از پایبندی تهران به تعهداتش را رد می کند.»

این خبرگزاری غربی هر دو این خواسته از سوی ایران را در تعارض با تعهداتی می داند که واشنگتن به دنبال آن است.

واشنگتن مدعی است که "ایران در توافق ساختاری اوایل ماه جاری میلادی تعهد کرده، و هر دو در رسیدن به توافق جامع، سرنوشت ساز است که ممکن است آن را با مشکل روبرو کند، اما به نظر نمی رسد این مسئله برای ایرانی ها مهم باشد.»

آسوشیتدپرس در ادامه درخواست مشروع ایران (لغو تحریم و حفاظت اطلاعاتی و امنیتی مراکز نظامی) را خارج از معمول می داند و می افزاید: «رهبر عالی ایران آیت الله علی خامنه ای می گوید تمام تحریم ها باید "در همان روز اول توافق کاملاً برداشته شوند" و اعلام کرده است [ورود به] اماکن نظامی "برای خارجی ها... به بهانه بازرسی" ممنوع است.

سردار سلامی از سپاه پاسداران هشدار داده است هرکس پا به تأسیسات نظامی ایران بگذارد با "سرب داغ" و باران گلوله روبرو خواهد شد.

در واقع ایران حتماً می داند هر دو این مواضع غیرقابل دفاع است و این یعنی، ایران دوباره با یک ترفند سیاسی، چارچوب ها را از حد معمول می گذراند.»

این خبرگزاری در توضیح آنچه "ترفند سیاسی" خوانده می نویسد: «برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مقدور است که تحریم های تحمیلی از ناحیه دستورات اجرایی را بردارد اما برای او ممکن نیست فوراً به موارد دیگر که از سوی کنگره وضع شده پایان دهد، چه رسد به تحریم های کشورهای خارجی.

همچنین ظاهراً میان خطوط قرمز تعیین شده از سوی رهبر ایران و مقام عالیرتبه سپاه در زمینه راستی آزمایی تعهدات ایران با آنچه این کشور پیشتر گفته بود اجازه آن را می دهد، فاصله وجود دارد.»

آسوشیتدپرس با اشاره به "گزاره برگ" ایران مدعی شده است که «فکت شیتی که پیشتر در همین ماه توسط تهران منتشر شد ذکر کرده است که ایران با اجرای پروتکل الحاقی به عنوان قوی ترین ابزار بازرسی آژانس موافقت کرده است.

آسوشیتدپرس می گوید، چنین موافقتی به آژانس این حق را به بازرسان می دهد که با قدرت، خواستار بازرسی از هر مکانی باشد که به پنهان کردن فعالیت های هسته ای در آن مظنون است، از جمله تأسیسات نظامی.»

این خبرگزاری با مقدمات خودساخته چنین نتیجه می گیرد که «ایران دو گزینه رو در روی خود قرار می دهد: یا توقعات خود را پایین بیاورد، و یا از پای میز مذاکرات بلند شود.

اما در این میان ترک گفتگوها نامحتمل است، حتی اگر ایران تهدید نظامی غیرمستقیم آمریکا یا اسرائیل در صورت شکست مذاکرات را یک "بلوف" بخواند.»

آسوشیتدپرس در ادامه می نویسد: دولت فعلی نیاز به پایان تحریم ها دارد. بازگشت مذاکره کنندگان از لوزان، استقبال و انفجار عظیم خوشحالی عمومی را در پی داشت و اکنون شکست مذاکرات، به تیرگی اقتصادی و بی ثباتی اجتماعی خواهد انجامید.

احتمالاً ایران به شیوه سابق خود که برای رسیدن به توافق ساختاری از آن بهره برد بازخواهد گشت.»

این خبرگزاری در توضیح مطلب خود می افزاید: «مقامات ایران در ابتدا متعهد شدند حتی یک جزء از زیرساخت هسته ای ایران نباید نابود شود، اما بعد موافقت کردند تعداد ماشین هایی که می تواند به تسلیحات هسته ای تبدیل شود را به نصف کاهش دهند. آن ها همچنین متعهد شدند زیر بار محدودیت هایی بروند که نه برای چندسالی بود که در آغاز مطالبه می کردند؛ بلکه برای بیش از یک دهه پابرجا خواهند بود.

سرانجام ایران بعضی از شرایط آمریکا را پذیرفت، و این امیدها را حتی در میان بدبینان به کوتاه آمدن بیشتر و دوباره ایران افزایش می دهد.»

"گری سیمور" مذاکره کننده سابق آمریکا می گوید که او فکر می کرده است که مذاکره کنندگان ایرانی درباره برخی موضوعات جدی هستند؛ اما "اکنون می بینم که چنین نیست."

او ادامه می دهد: «انگیزه ایران برای گرفتن تسکین تحریم ها چنان قوی است که حتی محدودیت های مختلف برای برنامه هسته ایش را بپذیرد.»

شایان ذکر است پیش از این برخی ناظران در خصوص اظهارات دوپهلو مقامات غربی درباره لغو یا تعلیق تحریم ها که اکنون به بخشی از تحریم نیز تقلیل یافته هشدار داده بودند و آن را در ادامه ابزاری برای فشار بر ایران قلمداد کرده بودند.

انتهای خبر/۱۰۲۴ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۳۳:۳۴

27 Dec 2019