۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۲۷۹۸۸
واشنگتن فری بیکن گزارش داد

تلاش کنگره برای جلوگیری از اعطای حق مبادلات دلاری به ایران

پایگاه واشنگتن فری بیکن نوشته است که اعضای کنگره آمریکا در حال بررسی راه‌های جلوگیری از دادن حق استفاده از دلار به ایران هستند.
تلاش کنگره برای جلوگیری از اعطای حق مبادلات دلاری به ایران
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعضای ارشد حوزه سیاست خارجی کنگره آمریکا می‌گویند خود را برای مقابله با تصمیم احتمالی دولت این کشور برای اعطای امکان مبادلات دلاری به جمهوری اسلامی ایران آماده می‌کنند.

اواخر هفته گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس از نگرانی برخی از اعضای حزب جمهوری‌خواه از رفع برخی از تحریم‌های دیگر ایران از جمله دسترسی ایران به بازار مالی آمریکا خبر داد.

«اد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور از اینکه ممکن است دولت اوباما مجوز استفاده شرکت‌های ایرانی از دلار در تبادلات مالی‌شان در داخل و خارج آمریکا را صادر کند، ابراز نگرانی کرده است.

«کوین مک کارتی» رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا هم گفته است که از چنین احتمالی «عمیقا برآشفته» شده است.

حالا پایگاه «واشنگتن فری بیکن»، نزدیک به محافظه‌کاران هم با تائید این خبر، به نقل از اعضای ارشد کنگره نوشته است که قانونگذاران آمریکایی در حال بررسی گزینه‌های ممکن برای پاسخ به تلاش احتمالی دولت اوباما برای اعطای دسترسی ایران به بازار مالی آمریکا خبر داده و نوشته است که اعضای کنگره معتقدند که چنین اقدامی ساختار مالی جهان را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

«مارک کرک» عضو جمهوری‌خواه سنا گفته است: «هرگونه تلاش دولت برای اعطای امکان انجام مبادلات مالی به دلار آمریکا توسط رژیم حامی تروریسم ایران از طریق موسسات مالی خارجی یا مراکز تهاتری خارجی، نادیده گرفتن قوانین آمریکا و کارگروه اقدام مالی است.»

کارگروه اقدام مالی موسسه‌ای است که تهران را به پولشویی متهم کرده و از کشورهای جهان خواسته از مبادلات مالی با ایران دوری کنند.

کرک که همزمان به دنبال تشدید تحریم‌های ضدایرانی به بهانه مقابله با برنامه موشکی ایران است، می‌گوید دادن حق مبادلات دلاری به ایران «درخواست‌های کارگروه اقدام مالی برای اقدامات بین‌المللی برای محافظت از بخش اقتصادی در برابر حمایت مالی ایران از تروریست‌ها را» تضعیف خواهد کرد.

«مارک پومپئو» دیگر نماینده ارشد کنگره هم مدعی است که دادن چنین امتیازی به ایران، این امکان را برای سپاه پاسداران فراهم می‌کند که وارد سیستم مالی آمریکا شود.

وی می‌گوید: «شرکت‌های آمریکایی و بین‌المللی نمی‌توانند نقش گسترده سپاه پاسداران در اقتصاد ایران و تهدیدی را که بانک‌های ایرانی برای سیستم مالی بین‌المللی ایجاد می‌کنند، نادیده بگیرند.»

پومپئو افزود: «بر خلاف سیاست‌های نامعقول دولت اوباما، من و همکارانم در کنگره برای حفاظت از منافع امنیت ملی آمریکا تلاش می‌کنیم، درست همانطور که در پاسخ به آزمایش‌های موشکی اخیر ایران این کار را کردیم.»

در ماه‌هایی که از اجرای توافق هسته‌ای می‌گذرد، تداوم ممنوعیت دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا و استفاده از دلار در مبادلات ارزی موجب شده تا بسیاری از بانک‌های اروپایی از سرمایه‌گذاری و همکاری اقتصادی با ایران بازبمانند. در سال‌های گذشته چندین بانک اروپایی به دلیل همکاری با ایران از سوی آمریکا جریمه شده‌اند؛ جریمه‌هایی که گاها چند میلیارد دلار بوده‌اند.

دستیاران کنگره و کارشناسان می‌گویند هنوز نمی‌دانند که دولت آمریک در صورت تصمیم به دادن دسترسی به ایران، قصد دارد این کار چطور انجام دهد. به گفته آن‌ها، یکی از احتمالاتی که ممکن است مورد بررسی باشد، این است که به مراکز تهاتر در هنگ کنگ اجازه مبادله دلاری با بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی داده شود.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۲۸:۳۱

27 Dec 2019