۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۲۸۲۱۱

هفشجان پايتخت جوش ايران

جوشکاران هفشجاني در خارج از کشور به ويژه در کشورهاي امارات، کويت و قطر مشهورند.
هفشجان پايتخت جوش ايران
به گزارش  جهانبین نیوز به نقل از بام ايران خبر، هفشجان از شهرهاي قديمي ايران در چهارمحال و بختياري و ۱۵ کيلومتري جنوب غرب شهرکرد قرار گرفته است.

شغل اغلب جمعيت ۲۰ هزار نفري آن جوشکاري است و حدود ۷۵ درصد مردم شهر اين حرفه را پيشه خود کرده‌اند . حتي کودکان از سنين پايين شغل پدرشان را فرا مي‌گيرند. مردم شهر به قدري با اين حرفه انس گرفته‌اند که در هر رشته تحصيلي هم که درس بخوانند آينده کاري خود را در جوشکاري تصور مي‌کنند و به آن علاقه فراواني نشان مي‌دهند .

به جرات مي‌توان گفت که اغلب طرح‌هاي مهم کشور با دستان توانمند جوشکاران هفشجاني به ثمر مي‌نشيند.

استعدادهاي جوشکاري حفظ مي‌شوند

آوازه تبحر جوشکاران اين شهر به قدري زياد است که جوشکاري پروژه مهم کشور به آن‌ها سپرده مي‌شود اين را شهردار هفشجان اظهار مي‌کند: بيش از ۶ هزار نفر از جوانان هفشجان در مجتمع‌هاي نفت و گاز پارس جنوبي پالايشگاه‌هاي آبادان، بندرعباس و طرح‌هاي خطوط لوله سراسر کشور فعاليت مي‌کنند.

فرهاد باقري با تاکيد بر اهميت جذب استعدادهاي جوشکاري از تشکيل کميته‌اي با همکاري شوراي اسلامي شهر خبر مي‌دهد.

وي با اشاره به تصويب شيوه نامه امور سرمايه‌گذاري و مشارکت شهرداري هفشجان گفت: با اجراي اين شيوه‌نامه و جذب سرمايه‌گذار مي‌توان در مسير رشد و اعتلاي شهر گام برداشت.

سخت‌کوشي و تلاش مردم

رئيس شوراي شهر هفشجان در اين‌باره مي‌گويد: مردم شهر علاوه‌بر سخت‌کوشي و تلاشگري از گذشته صنعتگر و فني بوده‌اند و يکي از دلايل موفقيت آن‌ها در اين مشاغل اين است که کودکان از سنين پايين با اين حرفه‌ها آشنا مي‌شوند.

به گفته کورش خورشيدي، اغلب مردم هفشجان مستقيم يا غيرمستقيم در کارهاي صنعتي چون جوشکاري، مونتاژکاري، پروژه‌هاي صنعتي و خط لوله‌هاي گاز و نفت فعاليت مي‌کنند.

وي مشکلات جوشکاران شهر را دوري از خانواده، سختي کار و نداشتن شغل ثابت و دائمي مطرح و اظهار مي‌کند: هفشجان به شهر صنعتگران معروف شده و ۱۲ شهيد صنعتگر تقديم اين مرز و بوم کرده است.

حرفه‌اي که ايتاليايي‌ها آوردند

يکي از ناظران جوش که در خطوط سراسري کار مي‌کند، با بيان اينکه جوشکاري را براي اولين بار پيمانکاران ايتاليايي وارد ايران کرده‌اند مي‌گويد: در آن زمان هفشجاني‌ها به عنوان کارگران ساده وارد مسجدسليمان شدند و اين حرفه را به صورت تجربي آموختند.

حميد کاظمي‌فرد با بيان اينکه چهارمحال و بختياري کارخانه‌اي ندارد و کشاورزي آن تک فصلي است اظهار مي‌کند: به همين دليل مردم شهر جوشکاري را به عنوان شغل اصلي خود انتخاب کرده‌اند و آن را نسل به نسل منتقل مي‌کنند.

به گفته وي، بسياري از اسکله‌هاي بزرگ چون اسکله شهيد رجايي و باهنر با تلاش جوشکاران هفشجان برپا شده است.

کاظمي‌فرد با بيان اينکه در هفشجان در هر جمعي صحبت از خطوط انتقال و جوشکاري است مي‌افزايد: کودکان از سن پايين با اصلاحات جوشکاري آشنا و به اين حرفه علاقمند مي‌شوند.

وي همچنين به مشکلات جوشکاري اين شهر مي‌پردازد و مي‌گويد: بسياري از افراد با بيش از ۴۰ سال سابقه در اين حرفه هنوز بازنشسته نشده و حق و حقوق بيمه خود را دريافت نکرده‌اند و در سال‌هاي اخير نيز به دليل تحريم‌ها مواد اوليه اين کار کم شد و با توجه به کم شدن تعداد پروژه‌ها و نيروي کار زياد، حقوق‌ها کاهش يافت و اين مشکل بر کيفيت جوشکاري تاثير گذاشت.

تبحر هفشجاني‌ها در انواع جوشکاري

کاظمي‌فرد در ادامه با بيان اينکه مردم شهر با علاقه اين کار را دنبال مي‌کنند اظهار مي‌کند: جوشکاري در زير آب، توربين‌هاي مختلف، مخازن تحت فشار کروي براي ذخيره‌سازي ميعان و کار در ارتفاعات زياد از تبحرهايي است که جوشکاران هفشجاني دارند.

وي همچنين از شهرت جوشکاران هفشجاني در خارج از کشور به ويژه در کشورهاي امارات، کويت و قطر و هر منطقه‌اي که پالايشگاه، پتروشيمي و خطوط انتقال دارد مي‌گويد.

کاظمي‌فرد در ادامه به مشکلات جوشکاران اشاره و اظهار مي‌کند: به دليل دودي که از الکترود خارج و وارد سيستم تنفسي و گوارشي آن‌ها مي‌شود در معرض خطر هستند.

همچنين اين حرفه روي عملکرد چشم جوشکاران تاثير منفي دارد، اما متاسفانه با تمام سختي‌هايي که مطرح شد هيچ مزايايي براي آن‌ها در نظر گرفته نمي‌شود.


گزارش: الهام آرمانيده

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۴۴:۳۴

26 Dec 2019