۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۱۸۹۵۱
وزیر نفت:

آسیب‌های کاهش قیمت نفت را با برداشت از صندوق توسعه ملی جبران می‌کنیم

وزیر نفت گفت: کاهش قابل توجه قیمت جهانی نفت بر اقتصاد ایران و پروژه‌های بالادستی تاثیر خواهد گذاشت، اما ایران می‌تواند این مرحله را با اتخاذ اقدامات توازن بخش خود پشت سر بگذارد
آسیب‌های کاهش قیمت نفت را با برداشت از صندوق توسعه ملی جبران می‌کنیم
به گزارش جهان بین نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، وزیر نفت ایران گفت: کاهش قیمت نفت بر ایران تاثیر گذاشته است، اما ابزارهایی برای به حداقل رساندن این آسیب وجود دارد.

بیژن نامدار زنگنه که در مصاحبه با پایگاه خبری ترند نیوز سخن می‌گفت افزود: کاهش قابل توجه قیمت جهانی نفت بر اقتصاد ایران و پروژه‌های بالادستی تاثیر خواهد گذاشت، اما ایران می تواند این مرحله را با اتخاذ اقدامات توازن بخش خود پشت سر بگذارد.

زنگنه که در کنار هیئت همراه رئیس جمهور ایران به باکو سفر کرده بود گفت: ایران با برداشت از صندوق توسعه ملی برای پرداخت پول پیمانکارانی که در پروژه های بالادستی فعال هستند، تاثیر کاهش درآمد نفتی در این پروژه‌ها را جبران خواهد کرد.

زنگنه می گوید: ایران قصد دارد یک سیاست پولی انقباضی را برای سال آینده اتخاذ نماید و در کنار افزایش درآمدهای مالیاتی به‌منظور جبران تاثیرات کاهش قیمت نفت، پروژه‌ها را بر پایه میزان بهره وری به اجرا بگذارد.

وزیر نفت ایران با اشاره به نشست آتی اوپک گفت: ایران به تبادل اطلاعات با ۱۱ عضو دیگر خواهد پرداخت تا وضعیت را برای تصمیم‌گیری درخصوص شیوه‌ای که اوپک می‌تواند قیمت نفت را تثبیت کند، ارزیابی نماید.

محسن قمصری، مسئول امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران نیز گفته است: «من فکر می‌کنم اعضای اوپک به سطحی از بلوغ رسیده‌اند که می توانند در وضعیت های حساس اقدامات مهمی را به سود منافع اعضا اتخاذ کنند».

بودجه سالانه ایران بر اساس نفت بشکه ای ۱۰۰ دلار بسته می‌شود، اما بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان در ۱۱ نوامبر به ۷۶ دلار و ۹۶ سنت کاهش یافته است، در حالی که این رقم در اواسط ماه ژوئن ۱۰۷ دلار و ۸۹ سنت بود.

تأثیر کاهش قیمت نفت بر ایران دو برابر است، زیرا سال مالی این کشور در ۲۰ مارس ۲۰۱۴ به اتمام می رسد. بر اساس بودجه سالانه، دولت ایران باید ۲۹ درصد درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز نماید تا در قالب تسهیلات مالی به پروژه‌های بخش خصوصی اختصاص یابد. بر اساس برآوردها، ایران برای تحقق بخشیدن به ارقام قانون بودجه، با ۲ میلیارد دلار کسری در درآمدهای نفتی مواجه خواهد بود.

به گفته قاسم حسینی، رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی، موجودی صندوق تا ماه اوت ۶۴.۴ میلیارد دلار بوده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۱۱:۴۱

2 Jan 2020