۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۱۶۸۸۱

اردوغان دوازدهمین رئیس جمهور ترکیه + زندگینامه

کمیته عالی انتخابات ترکیه امروز یکشنبه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان با کسب اکثریت آرا به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور ترکیه ترکیه انتخاب شد.
اردوغان دوازدهمین رئیس جمهور ترکیه + زندگینامه
کمیته عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه این کشور در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به پیروزی رسیده است.

پیشتر کمیته عالی انتخابات ترکیه اعلام کرده بود که قصد دارد فردا یک شنبه نتایج موقت انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کند.

بر اساس آخرین نتایج شمارش رجب طیب اردوغان با کسب 51.85 درصد از مجموع آرا به عنوان رئیس جمهور دوازدهم ترکیه انتخاب شده است و بعد از وی احسان اوغلو با 38.43 درصد در جایگاه دوم و صلاح الدین دمیرطاش با 9.72 درصد در رتبه سوم قرار دارد.

کمیته عالی انتخابات همچنین اعلام کرد که این نتایج نهایی نیست و نتایج نهایی انتخابات روز 15 آگوست جاری (24 مرداد) اعلام خواهد شد.

امروز (یک شنبه) بیش از 53 میلیون نفر از واجدین شرایط در انتخابات ریاست‌ جمهوری ترکیه حق شرکت داشتند تا برای اولین بار در تاریخ این کشور رئیس‌ جمهور را به صورت مستقیم انتخاب کنند. رؤسای جمهور پیشتر توسط پارلمان انتخاب می‌شدند - به غیر از ژنرال کنان اورن، ژنرال سابق، که دو سال پس از کودتا و طی رفراندومی در سال 1982 به قدرت رسید.

نظر سنجی‌های اولیه نشان می‌داد که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر فعلی ترکیه، با کسب بیش از 50 درصد آراء جانشین عبدالله گل خواهد شد. پس از وی اکمل‌الدین احسان‌اوغلو، کاندیدای احزاب مخالف جمهوری خلق و حرکت ملی، با در حدود 35 الی 40 درصد قرار خواهد داشت. صلاح‌الدین دمیرتاش، کاندیدایی که بخش‌ اعظمی از آراء خود را در منطقه کردنشین ترکیه کسب خواهد کرد، نیز احتمالا در حدود 10 درصد آراء را کسب خواهد کرد.

علی‌رغم حضور بسیار پایین ترک‌های خارج نشین در انتخابات، بسیاری از ناظرین پیش‌بینی کرده‌ بودند که در انتخابات امروز (یکشنبه) شاهد حضور گسترده حائزین شرایط خواهیم بود. رئیس‌جمهور جدید برای پنج سال ساکن کاخ چانکایا در آنکارا خواهد بود و این حق را دارد که برای یک دوره پنج ساله دیگر نیز کاندیدا شود.

زندگی‌نامه اردوغان

رجب طیب اردوغان در سال 1954 در شهر استانبول به دنیا آمد.خانواده او از مهاجران گرجی بوده‌اند. او این موضوع را در سفری به گرجستان در سال 2004 اعلام کرد.

اردوغان در مدرسه مذهبی امام خطیب و مدرسه عالی اقتصادی و تجاری آکسارای که بعدا به دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مرمره تغییر نام یافت، تحصیل کرده‌است.در اواخر دهه 1970 اردوغان در شرکت حمل و نقل استانبول شروع به کار کرد. او در آن زمان به حزب رستگاری ملی به رهبری نجم الدین اربکان پیوست.

رجب طیب اردوغان پس از کودتای سال 1980، از شرکت حمل ونقل خارج شد و در یک شرکت خصوصی مشغول به کار شد.او در سال1982 خدمت سربازی خود را آغاز کرد. پس از آنکه سیستم حزبی دوباره در سال 1983 احیا شد، اعضای حزب رستگاری حزب جدیدی به نام حزب رفاه را ایجاد کردند که اردوغان نیز به این حزب پیوست.

وی چندین بار کاندیدای انتخابات پارلمانی در اواخر دهه1980 شد که تا سال 1991 در هیچکدام آرای کافی را به دست نیاورد. در سال 1991 حزب رفاه با بدست آوردن 10 درصد آراء توانست حداقل آراء برای عضویت در پارلمان را بدست آورد. اردوغان نیز از منطقه استانبول به عنوان نماینده انتخاب شد.

در سال 1994 اردوغان شهردار استانبول شد. او در هنگام شهرداری به محبوبیت رسید. طرح‌هایی را در این زمان برای بهبود سیستم حمل ونقل استانبول اجرا کرد.

در همین دوره گروه‌های اسلامی دچار اختلاف نظر شدند. برخی از اقدامات اردوغان نیز به این اختلافات دامن زد. از جمله اینکه او جشن گرفتن سال نو میلادی را یک اقدام منطبق با اصول سکولاریسم دانست و اعلام کرد هیچ دلیلی برای جلوگیری از این جشن وجود ندارد.

در سال 1998 اردوغان به علت خواندن یک شعر اسلامی به حبس محکوم شد. مقامات قضایی ترکیه این شعر را توهین به آتاتورک و اصول سکولار ترکیه دانستند.رجب طیب اردوغان در 14 مارس 2003 به عنوان بیست و هفتمین نخست وزیر ترکیه انتخاب شد. او همچنین رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه است.

انتهای پیام/پ

مرجع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۵۹:۲۱

26 Dec 2019