۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۴۱۱۷۱
ضرورت توجه به استحکام سازه‌های روستایی

خطر ریزشِ بامِ ایران!/ منازل روستایی چهارمحال و بختیاری فاقد استاندارد لازم هستند

برخی از مسکن‌های روستایی در چهارمحال و بختیاری استانداردهای اولیه برای زندگی را نیز نداشته و حتی توان ایستادگی در مقابل تکانه‌های ضعیف را هم ندارند و صرفا چون دارای سقفی برای محافظت از ساکنان هستند از سوی روستانشینان برای سکونت انتخاب شده‌اند.
خطر ریزشِ بامِ ایران!/ منازل روستایی چهارمحال و بختیاری فاقد استاندارد لازم هستند
به گزارش جهانبین نیوز؛ ایران به‌عنوان کشوری زلزله‌خیز شناخته شده و بیشتر استان‌های آن بر روی گسل قرار گرفته است، بنابراین باید برنامه‌ای برای ساخت و سازهای ضدزلزله در آن اتخاذ شود.

در ایران زندگی نیمه روستایی رواج دارد و نیمی از جمعیت آن در روستاها با ساخت و بافت روستایی سکونت داشته که برخی از این سکونتگاه‌ها قدمتی تاریخی دارند و مدت زمان بسیاری از عمر آن‌ها می‌گذرد و همین امر باعث فرسودگی‌شان شده است، مصالح ساختمانی بکار رفته در این ساختمان‌ها هیچ یک از استانداردها را نداشته و سال‌هاست از رده خارج شده‌اند.

عموما در زمان وقوع حوادث طبیعی مانند سیل، طوفان و زلزله این خانه‌های روستایی هستند که بیشترین خسارت را متحمل شده و آمار تلفات در روستاها بیش از شهرها اعلام می‌شود، پس با در نظر گرفتن این مقولات ضرورت پرداختن به بحث روستا و بازسازی آن بسیار مهم و با اهمیت است.

با توسعه روستاها می‌توان به بهبود شرایط زندگی اقشار کم‌درآمد و خودکفایی آن‌ها در روند توسعه کلان کشور امیدوار بود و به این ترتیب از مهاجرت روستاییان به شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی جلوگیری کرد.

اما در این بین وظیفه دولت چیست؟ و چگونه می‌تواند در مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی نقش داشته باشد؟

براساس برنامه ششم توسعه در رابطه با مقاوم‌سازی تسهیلات ارزان‌قیمت برای ساخت سالانه ٢٠٠‌ هزار مسکن روستایی در نظر گرفته شد و به‌منظور تسهیل در روند پرداخت تسهیلات، ضمانت زنجیره‌ای پیش‌بینی‌شده است، به‌نحوی‌که هر سه متقاضی ضامن یکدیگر می‌شوند و هرکدام یک فقره وام دریافت می‌کنند.

برخی از مسکن‌های روستایی در چهارمحال و بختیاری استانداردهای اولیه برای زندگی را ندارند

در سرشماری سال ۱۳۹۰ برای چهارمحال و بختیاری ۷۶۶ آبادی دارای سکنه با مجموع ۳۷۲ هزار و ۷۴۶ سکنه به ثبت رسیده است و براساس همین سرشماری نرخ یا میزان روستانشینی در چهارمحال و بختیاری نسبت به کل کشور بیشتر اعلام شد، طبق ارقام ثبت شده در سال ۹۰، ۲۸/۶ درصد از جمعیت کل کشور در روستا سکونت داشتند، اما در این استان ۴۱/۶ درصد از کل جمعیت در روستاها ساکن هستند، بنابراین روستاها جایگاه ویژه‌ای برای چهارمحال و بختیاری دارند و با در نظر گرفتن این موضوع که هزینه بازسازی بسیار بالاتر از هزینه‌های مقاوم‌سازی مسکن‌ است، می‌توان گفت مقاوم‌سازی در هر شرایطی به صرفه‌تر خواهد بود.

برخی از مسکن‌های روستایی در چهارمحال و بختیاری استانداردهای اولیه برای زندگی را نیز نداشته و حتی توان ایستادگی در مقابل تکانه‌های ضعیف را هم ندارند و صرفا چون دارای سقفی برای محافظت از ساکنان هستند از سوی روستانشینان برای سکونت انتخاب شده‌اند.



به گفته فرماندار شهرستان اردل همین عدم مقاومت مسکن‌های روستایی باعث شد تا در بارندگی‌های اخیر دو منزل مسکوني در روستاي ممسني و پنج منزل مسکوني در منطقه ميانکوه شهرستان اردل تخريب شود.


۴۹ درصد از واحدهای روستایی در استان مقاوم‌سازی شده است

سهراب رئیسی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بالغ بر ۴۰‌ هزار و ۸۰۰ واحد روستایی در این استان نیازمند‌ مقاوم‌سازی است.

وی از مقاوم‌سازی ۴۹ درصد از واحدهای روستایی، معادل ۳۹ هزار واحد مسکونی خبر داد و گفت: تاکنون بالغ‌بر ۴۳۰ میلیارد تومان وام از محل تسهیلات بانکی به متقاضیان جهت مقاوم‌سازی مساکن‌ روستایی پرداخت شده است.

رئیسی اضافه کرد: درصورت اختصاص سالانه مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات و استقبال متقاضیان تا ۱۰ سال آتی می‌توان به مقاوم‌سازی کامل واحدهای روستایی امیدوار بود‌.

وی بیان داشت: کارمزد تسهیلات اعطایی پنج درصد و بازپرداخت آن ۱۳ ساله با شرایط ضمانت زنجیره‌ای می‌باشد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: متاسفانه خسارت ناشی از حوادث طبیعی همه ساله جان و مال هموطنان عزیزمان را در معرض خطر قرار داده است‌ و به عموم روستائیان و ساکنین شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان توصیه می‌کنم که از فرصتی که دولت جهت مقاوم‌سازی مسکن روستایی فراهم نموده است استقبال نمایند تا انشاء‌الله شاهد حوادث ناشی از حوادث غیرمترقبه در استان نباشیم‌.


به گزارش جهانبین نیوز؛ نباید در این بین از همت خود روستاییان برای مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی غافل شد، چون اگر مردم همراهی و پیگیری‌های لازم در این زمینه را داشته باشند کارها بیشتر و بهتر پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۳۷:۲۸

29 Dec 2019