۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۲۲۶۳۱
نگاهی به تحولات عراق؛

سردار سلیمانی: داعش خطر بزرگی است/ آغاز پیروزی با بازگشت شیعیان

پس از سقوط"الرمادی"، دولت مردان عراقی به اشتباه خود پی بردند و بار دیگر از مبارزان شیعه درخواست کمک و بازگشت به خط مقدم جنگ علیه داعش را کردند، بازگشتی که با پیروزی‌هایی در استان الانبار همراه بوده است.
سردار سلیمانی: داعش خطر بزرگی است/ آغاز پیروزی با بازگشت شیعیان
به گزارش جهانبین نیوز، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در انتقادی کم‌سابقه از نیروهای عراقی و شکست هفته گذشته آنها در شهر رمادی، گفته است به نظر می‌آید عراقی‌ها عزم جنگیدن ندارند.

در واکنش به سخنان کارتر، حکیم الزمیلی رئیس کمیسیون دفاعی و امنیتی پارلمان عراق گفته است که آمریکا به دنبال آن است تا تقصیر شکست را به گردن دیگران بیندازد و نخست وزیر عراق هم گفته که از این سخنان متعجب شده است.

آقای جمیلی در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس، سخنان آقای کارتر را "غیرواقع بینانه و بی پایه" خواند و گفت ایالات متحده در رمادی تجهیزات و اسلحه مناسب در اختیار ارتش عراق نگذاشته و از نیروهای این کشور حمایت هوایی نکرده است و "به دنبال آن است که تقصیر شکست را به گردن دیگران بیندازد."

کارتر در مصاحبه‌اش به شبکه تلویزیونی "سی‌ان‌ان" گفته بود که شمار نیروهای عراقی در نبرد رمادی بسیار بیشتر از نیروهای داعش بوده، اما آنها نتوانسته‌اند دوام بیاورند و عقب‌نشینی کرده‌اند.

حیدر عبادی نخست وزیر عراق به خبرنگار بی بی سی گفت که او از اظهارات آقای کارتر "شگفت زده" است.

او گفت:‌ "آقای کارتر خیلی از عراق حمایت کرده و من مطمئن هستم که اطلاعات غلط به او داده اند."

آقای عبادی همچنین تاکید کرد که می توان رمادی را ظرف "چند روز" پس گرفت.

شهر رمادی مرکز استان سنی‌نشین انبار، در حدود صد کیلومتری غرب بغداد، یک هفته پیش به اشغال کامل داعش در آمد.

صدها نفر در جریان درگیری‌های این شهر کشته و حدود ۵۰ هزار نفر مجبور به فرار شدند. سازمان ملل اوضاع رمادی را "بسیار نگران کننده" توصیف کرده است.

در جریان عقب‌نشینی نیروهای عراقی از این شهر مقدار زیادی از تجهیزات نظامی و خودروهای زرهی از جمله چند تانک که آمریکا در اختیار عراقی‌ها گذاشته بود، به دست نیروهای داعش افتاد.

وزیر دفاع آمریکا با انتقاد شدید از ارتش عراق گفت: "به نظر می‌آید آنچه رخ داده این است که نیروهای عراقی هیچ تمایلی برای نبرد از خود نشان نداده‌اند. آنها نه‌تنها تعدادشان کمتر نبوده بلکه بسیار بیشتر از نیروهای مخالف بوده‌اند. این نشان می‌دهد که مشکل در اراده عراقی‌ها برای جنگ با داعش و دفاع از خودشان است."

دولت عراق که در ابتدا از اعزام شبه‌نظامیان شیعه به جنگ رمادی خودداری کرده بود، اما بعد از فرار ارتش عراق از این شهر مجبور شد تا دوباره حدود سه هزار نفر از این نیروها را به همراه سربازان عراقی برای پس گرفتن رمادی عازم انبار کرد.

این نیروهای مردمی شیعه بودند که در مرحله اول توانسته بودند با کمک ارتش عراق استان الانبار را از دست تروریست‌های داعش خارج کنند و بعد از آنکه به دستور دولت عراق مجبور به کناره‌گیری از نبرد با داعش شدند، همه دیدند که ارتش، به تنهایی توان مقابله با داعش را ندارد و از همین رو شهر الرمادی دوباره سقوط کرد. اما حالا بعد از گذشت چند روز از سقوط شهر، دولت مردان عراقی به اشتباه خود پی برده و از مبارزان شیعه موسوم به "الحشد الشعبی" دوباره درخواست کرده اند که برای بازپس گیری "الرمادی" به کمک ارتش عراق بروند.

بر اساس گزارش‌ها نبرد سنگینی در اطراف رمادی جریان دارد و مسئولان محلی از پیشروی نیروهای مردمی شیعه و نیروهای عراقی در حومه شرقی شهر خبر داده‌اند.

روز شنبه گفته شد که مبارزان شیعه ناحیه حصیبه را از داعش پس گرفته اند.

آمریکا از زمان خارج کردن نیروهایش از عراق در سال ۲۰۱۱ در آموزش و تجهیز نیروهای عراقی سرمایه گذاری کرده است.

اما در یک سال گذشته نیروهای نظامی عراقی متحمل شکست های جدی در برابر داعش شده اند و در این روند تجهیزات آمریکایی به دست داعش افتاده است.

کارتر این وضعیت را بسیار "نگران کننده" خواند و گفت: "می توانیم به آنها آموزش دهیم و می توانیم تجهیزات در اختیارشان بگذاریم - اما معلوم است که نمی توانیم اراده جنگیدن را به آنها منتقل کنیم."

با این حال کارتر گفت که ارسال تدارکات و آموزش نظامی همچنان ادامه خواهد یافت به این امید که اراده جنگیدن در آنها شکل گیرد.

کارتر از سیاست آمریکا برای حمله هوایی علیه داعش در پشتیبانی از ارتش عراق دفاع کرد و گفت که شکست نهایی داعش به مردم عراق بستگی دارد.

او گفت: "ما می توانیم در شکست داعش سهم ایفا کنیم. اما ما نمی توانیم عراق را .... به جایی خوب برای زندگی برای مردم این کشور تبدیل کنیم. ما نمی توانیم این پیروزی را استمرار دهیم، این فقط کار عراقی هاست. و به خصوص در این مورد کار قبایل سنی در غرب عراق."

سقوط رمادی که فقط ۱۱۰ کیلومتر از بغداد فاصله دارد یک سرافکندگی جدی برای دولت این کشور تلقی می شود.

بعضی ناظران می گویند که داعش اکنون کنترل ۵۰ درصد خاک سوریه و یک سوم خاک عراق را در اختیار دارد.

همزمان گزارش شد که سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در تجمی در کرمان خواستار مقابله جدی با داعش شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا سردار سلیمانی که گفته می شود نقشی جدی در سازمان دادن به شیعیانی که با داعش می جنگند را دارد گفت: "طاعون و بلای داعش که سر بریدن انسان برای آن آسانتر از گوسفند است و صدها نفر را خواباندن و سر بریدن و فریاد الله اکبر سر دادن، خطر بزرگی است."

او منافع ملی ایران را در مبارزه با داعش دانست و گفت: "اگر کسی ملت را از این خطر آگاه نکند و برای رفع این بلا تلاش نکند در مصیبت آینده شریک و این یک عامل بزرگ است و رفع آن عین منافع ملی ماست."

آقای سلیمانی که در ماه های اخیر حضور پررنگی در عراق داشته گفت: "هیچ اراده ای برای مقابله با داعش وجود ندارد."

او گفت:‌ "اقتصاد داعش از چاه های نفت کرکوک سوریه تامین می شود و با هزاران نفتکش آن را حمل می کنند و از طریق کشورهای عضو اتحاد بین المللی شما برای مقابله با داعش، صادر می شود."


انتهای خبر/۱۰۲۴ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۰۴:۱۱

27 Dec 2019