۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۲۵۶۰۱
گفتگوی اختصاصی با :

مهندس سيد عباس جزايري مديرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي چهارمحال و بختياري

معضل بيکاري جوانان و اشتغال پايدار دغدغه جدي مديران ارشد استان است
مهندس سيد عباس جزايري مديرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي چهارمحال و بختياري
به گزارش جهانبنین نیوز، به نقل از اساتید برتر  ؛  نظر به اهميت و گستردگي جامعه هدف خدمت پذير اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان، در گفتگويي با مهندس سيد عباس جزايري،  به بررسی نحوه خدمت رساني اين اداره کل می پردازیم.
لطفا رسالت و وظيفه اداره کل تعاون کار و رفاه استان را، در سه حوزه تعاون،کار و رفاه اجتماعي
به تفکيک بيان بفرماييد؟


در سال ۳۹۰ و طبق مصوبه قانوني مجلس شوراي اسلامي، از ادغام ادارات تعاون، کار و امور اجتماعي و رفاه اجتماعي اين اداره کل در سطح استان تشکيل وسازماندهي شد.در حوزه تعاون، معاونت تعاون اين اداره کل، مباحث ايجاد، توسعه، ترويج و نظارت بر تعاوني هاچه در شهرها و چه در روستا ها را برعهده دارد. هدف از تشکيل تعاوني هاي خدماتي -کشاورزي و صنعتي در استان، ايجاد اشتغال، توليد وخدمات رساني به اقشار مختلف جامعه مي باشد.
تعاون يکي از بخش هاي مهم اقتصادي است که به جهت ايجاد،توسعه و صيانت از اشتغال،از ظرفيت بالايي برخوردار است.درحوزه کار، نظارت وصيانت از مجموعه کار و کارگري استان را برعهده داريم ومعاونت روابط کار اين اداره کل با چهار مديريت بازرسي کار، روابط کار، تشکل هاي کارگري و بيمه بيکاري مشغول انجام خدمات هستند.در حوزه رفاه اجتماعي، تعدادي از دستگاه هاي خدمات رسان در استان
هستند از جمله تأمين اجتماعي ، بيمه س مت، بيمه روستائيان وعشاير، بانک توسعه تعاون، صندوق بازنشستگي کارمندان وچند دستگاه خدمات رسان مالي مثل بانک رفاه کارگران، بانک توسعه وتعاون،صندوق کار آفريني اميد که اين ها در حوزه رفاه اجتماعي کار مي کنندو در سطح استان مدير کل تعاون،کار و رفاه اجتماعي ،رئيس شوراي هماهنگي اين دستگاه ها مي بوده و به طور مستمر خدمات رساني اين
دستگاهها زا به جامعه هدف خود، تحت نظارت و هدايت قرار مي دهد.

چه تعداد شرکت تعاوني و در چه مقوله هايي در سطح استان فعاليت مي کنند؟
در راستاي ايجاد اشتغال در استان حدود ۴ ۲۰ شرکت تعاوني تشکيل شده که در حال حاضر حدود ۲۴۰۰ تعاوني نيمه فعال و فعال مي باشند، نيمه فعال به اين معني که هنوز به ظرفيت اسمي اشتغال متعهد شده خود نرسيده اند. اين تعاوني ها در حوزه خدمات)توزيع مواد غذايي و پخش( حوزه کشاورزي و حوزه صنعت فعال بوده و برخي از آنها نيز در بحث صادرات ورود کرده و فعاليت مي کنند . معاونت تعاون
اين اداره کل به صورت کامل براين تعاوني ها نظارت داشته و تعامل خوبي با اين بخش مهم اقتصادي دارد.

وضعيت تشکلهاي کارگري-کارفرمايي استان چگونه است؟
در حوزه تشکل هاي کارگري- کارفرمايي ارتباط مناسبي بين کارگر- کارفرما و دولت برقرار است.با تشکيل تشکل هاي کارفرمايي، مشکلات مربوط به کارفرمايان بهتر رصد شده و سريع تر براي رفع مشکلات اقدام مي گردد. در بحث تشکل هاي کارگري نيز، مشکلات کارگران در مقوله هاي حقوق و دستمزد ، اموررفاهي اجتماعي، فرهنگي، سلامت جسم و جان و نحوه اشتغال آنان، سريع تر از قبل پيگيري شده و درجهت حل آنها اقدام عاجل صورت مي گيرد. درقسمت مديريت روابط کار اين اداره کل، تشکل هاي کارگري و کارفرمايي به جد رصد و هدايت مي شوند.

آماري از کارجويان و نحوه ساماندهي متقاضيان اشتغال در استان ارائه بفرماييد؟

بنده حدود ۴ ماه است به عنوان مدير دستگاه در خدمت مردم و استان مي باشم. در اين مدت کوتاه با تشکيل جلسات متعدد با کاريابي هاي موجود در سطح شهر ها و روستاها، نسبت به ثبت نام جويندگان کار اقدامات مناسبي انجام داده ايم.
در ا ستان چهار محال وبختياري حدود ۳۵۵۰۰ نفر ثبت نام شده بيکار داريم ، حدود ۱۷۰۰۰ نفر از اين بيکاران، فارغ التحصيلان دانشگاهي هستندکه در رشته هاي مختلف فني مهندسي ، کشاورزي و علوم انساني داراي تحصيلات عاليه مي باشند . مابقي ثبت نام شدگان بيکارنيز، افراد ديپلمه و زير ديپلم هستند.

وضعيت تعاونيهاي مسکن مهر در استان چگونه است ،آيا عملکرد اين شرکتها رضايت بخش بوده است؟
تعاوني هاي مسکن مهر يک تجربه اوليها ي بود که در راستاي خانه دار کردن اقشار کم درآمد در دولت قبل رقم خورد.
اگرچه به اهداف صددرصدي که مد نظر مسئولين امر بود نرسيده، لکن در استان چهارمحال و بختياري به حمدالله تعهد ايجاد مسکن هاي مهر با درصد بالايي عملياتي شده و جزء استان هاي خوب و برتر کشور در اين زمينه هستيم.
لازم به ذکر است که، تعدادي از تعاوني هاي مسکن مهر و اعضا هيئت مديره هاي آنان دچار مشکلات و معضلاتي بوده و هستند اما با تشکيل جلسات متعدد و کمک دستگاه هاي قضايي و دستگاه هاي ناظر استان، در حال حل مشکلات مي باشيم .
در برخي از تعاوني ها بعضاً مشکلات بانکي و مالي وجود داشته و دارد که در حال برنامه ريزي براي حل آنها هستيم.در مجموع جزء استانهايي هستيم که با کمک ساير دستگاههاي خدمات رسان و زير ساخت ساز استاني توانسته ايم در بحث مسکن مهر نسبت به ساير استان ها موفق تر عمل کنيم.

تعريفي از مشاغل خانگي ارائه نموده و روند ارائه خدمات در اين مقوله را بيان بفرماييد؟
افراد بيکار در سطح استان، تماما افراد تحصيل کرده و باسواد نيستند. آن دسته از بيکاراني که سواد کمتري دارند و عمدتا هم خانم ها هستند معمولا توان ايجاد مشاغل بزرگ را ندارند .
مشاغلي را که در خانه خود مي توانند به آنها بپردازند و منجر به ايجاد توليد و اشتغال شده و به اقتصاد و درآمد خانواده نيز کمک کند را تحت عنوان مشاغل خانگي دسته بندي مي کنيم.اين افراد معمولاً گواهي نامه هاي معتبري از سازمان فني حرفه اي، جهاد کشاورزي، ايرانگردي، جهانگردي و گردشگري و يا دستگاه هاي ديگر دارند. حوزه فعاليت هاي اين مشاغل خانگي مشتمل بر خياطي،گلدوزي،گلسازي،قاليبافي،سرمه دوزي، ،جغادوزي و... مي باشند. در کار گروه اشتغال و سرمايه گذاري استان، طي سال جاري مبلغ هفت ميليارد تومان براي اين مشاغل خانگي يعني براي هر شغل حدود ميليون تومان وام بدون بهره و صرفابًا کارمزد تصويب شدو به دستگاه هاي اجرايي و خدمات رسان جهت اعطاء به مشمولين توزيع گرديد. در همين راستا به برخي دستگاه هاي خدمات رسان ديگر ازجمله کميته امداد امام خميني،بنياد شهيد و سازمان بهزيستي نيز که جامعه هدف آنها نيز به مشاغل خانگي اشتغال دارند،مبالغي پرداخت گرديد تا به عنوان وام بدون بهره در اختيار افراد تحت پوشش خود قرار دهند.

در زمينه بازرسي کار و همچنين حفاظت فني و بهداشت کار، مجموعه تحت مديريت شما چه وظايفي داشته و چگونه
عمل کرده است؟

در راستاي بازرسي ، نظارت و صيانت از حقوق کارگران و خود کارگران به جهت عدم ابتلا به بيماريهاي ناشي از کار در کارهاي سخت وزيان
آور، اداره بازرسي اين اداره کل با سرکشي مداوم و مستمر به کارگاه ها به جهت رعايت مسائل ايمني و بهداشت کار و پيشگيري از بيماري هاي ناشيا ز کار و عدم بهره کشي نامناسبا ز کارگران،مرتباحًقوق حقه کارگران را رصد مي کنيم.
چنانچه کارفرمايي در اين زمينه مرتکب قصور شود، بازرسان محترم اداره بازرسي کار، با قاطعيت با آنها برخورد کرده و در راستاي صيانت از
نيروي کار و دست يابي کارگر به حقوق قانوني خود، هرگونه اقدام لازم را انجام خواهند داد.

نحوه تعامل اين ادراه کل با ادارات و سازمانهايي مانند تامين اجتماعي،آموزش فني و حرفه اي،بهزيستي،بيمه سلامت و بانک توسعه تعاون در چه حد و به چه شکل مي باشد؟
ادارات زير مجموعه وزارت تعاون کار ورفاه در سطح استان دوازده تا اداره کل هستند که شامل تأمين اجتماعي، آموزش فني و حرفه اي ،بهزيستي، بيمه سلامت ، بانک توسعه تعاون ، بيمه روستائيان و عشاير صندوق بازنشستگي، بانک رفاه کارگران،صندوق کارآفريني اميد، صندوق ضمانت توسعه تعاون و خود اداره کل تعاون مي باشند .
رئيس شوراي هماهنگي اين ادارات،مدير کل تعاون کار و رفاه استان بوده که طي نشست ها و برگزاري جلسات منظم ، هماهنگي و تعامل
خوبي بين ادرات برقرار شده و همه دستگاه ها با تمام توان به جامعه هدف خودشان خدمت رساني مي کنند و هيچگونه تداخل مسئوليتي
در اين زمينه وجود ندارد .
از اين ميان، سازمان تأمين اجتماعي در حوزه هاي بيمه، درمان و مستمري ها چيزي حدود نيمي از مردم استان را تحت پوشش خدمات
رساني قرار داده است .
سازمان آموزش فني و حرفه اي نيز در جهت هموار و کوتاه کردن مسير بين کارجويان و صنعت به آموزش هاي کاربردي فني و حرفه اي هم به صورت دولتي و هم به صورت آزاد و غير دولتي در سطح شهرستان ها و بعضا به صورت سيار در سطح روستاهاي استان مي پردازد. در سازمان بهزيستي هم جامعه هدف معلولين و افرادي که به صورت مادرزادي مشکل جسماني دارند، مي باشند.بيمه سلامت هم که قبلاً بيمه خدمات درماني بود به نوعي به کارمندان دولت خدمات مي دهد. بانک توسعه تعاون هم در حوزه کمک هاي مالي به تعاوني هاي استان و بانک رفاه کارگران نيز در حوزه خدمات رساني به مجموعه کارگران فعاليت مي کنند. صندوق کارآفريني اميد نيز در جهت ايجاد اشتغال و کمک به استغال پايدار در رده هاي مختلف، خدمات ارائه مي دهد.

اداره کل تعاون کار و رفاه در راستاي انجام وظايف و رسالت خود با چه نوع چالشهايي در سطح استان مواجه است؟
به جهت انجام وظايف محوله و ارائه خدمات بهتر، اين اداره کل نياز به تجهيزات مناسب و نيروي انساني جوان وفعال دارد. چارت سازماني اين اداره کل حدود ۱۷۰ نفر است اما در حال حاضر با حدود ۷۵ نفر نيروي سازماني و ۲۰ نفر نيروي شرکتي مشغول خدمات رساني هستيم ،يعني عملاً نيمي از پست هاي سازماني اين اداره کل بلاتصدي است و زحمت و بار کاري آن بردوش ساير همکاران مي باشد. اميدواريم وزارتخانه متبوع ما بتواند در راستاي جذب نيروي انساني مارا کمک کند در بخش سخت افزاري هم که شامل ساختمان ها ، خودروها و تجهيزات است، برخي از آنها قديمي و فرسوده شده که در حال برنامه ريزي براي بازسازي، هم اداره کل و هم ساير نمايندگي ها ي اين اداره کل در شهرستانها هستيم، در اين زمينه هم نيازمند کمک جدي وزارتخانه متبوع خود بوده تا انشاء الله بتوانيم با قدرت در راستاي انجام وظايف ذاتي اين اداره کل و تحقق رسالت آن فعاليت نماييم.

در پايان اگر موضوعي باقي مانده که به آن اشاره نشده و مدنظر جنابعالي است اشاره بفرماييد؟
دولت تدبير و اميد و به تبع آن وزارت تعاون کار و رفاه در سطح استان ها و شهرستان ها، با تمام توان خود در خدمت مردم هستند و با همين قدرت و همت نيز در خدمت مردم خواهند بود .
رسالت ما در حوزه اشتغال تنظيم بازار کار است يعني ثبت نام از جويندگان کار و معرفي آن ها به فرصت هاي شغلي. تقاضاي بنده از تمام دستگاه هاي اجرايي و دستگاه هايي که به نوعي متولي اشتغال در استان مي باشند از جمله صنعت معدن و تجارت ، جهاد کشاورزي ،
راه وشهرسازي ، گردشگري و ميراث فرهنگي و ساير دستگاه ها که در حوزه ايجاد اشتغال فعاليت مي کنند،ا ينست که با توان و همت بيشتري در جهت ايجاد اشتغال مولد گام بردارند چراکه معضل بيکاري جوانان استانمان و ايجاد اشتغال پايدار براي آنها، دغدغه جدي مديريت محترم ارشد استان نيز مي باشد.لذا لازمست همه دستگاه هاي اجرايي استان در اين زمينه ياري رسان باشند.

انتهای خبر/1027ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۴۱:۰۷

27 Dec 2019