۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۳۰۳۲۶

کاهش 17 درصدي بارندگي زنگ خطري براي مردم چهار محال و بختياري

مديرکل محيط زيست چهارمحال و بختياري گفت: کاهش 17 درصدي بارندگي در چهارمحال و بختياري زنگ خبر جدي براي کوهستان زاگرس مرکزي به شمار مي‌رود.
کاهش 17 درصدي بارندگي زنگ خطري براي مردم چهار محال و بختياري
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر، شهرام احمدي مديرکل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري در اولين همايش ملي منابع طبيعي و توسعه پايدار در زاگرس مرکزي اظهار داشت: مشارکت مردم، آمايش سرزمين و ارزش‌گذاري اقتصادي، مهم‌ترين ارکان توسعه پايدار زاگرس مرکزي هستند.

وي با اشاره به تهديدات کوهستان زاگرس مرکزي، تغيير اقليم و خشکسالي را از آن جمله برشمرد و گفت: کاهش ۱۷ درصدي بارندگي در اين استان زنگ خطري جدي براي اين کوهستان ارزشمند به شمار مي‌رود.

احمدي افزود: از ۱۱ دشت اين استان، هشت دشت از نظر منابع آب درشرايط کاملا بحراني قرار دارند.

احمدي تصريح کرد: تغيير نوع بارش از برف به باران و نيز کاهش ۳۴ درصدي بارش برف در اين استان کوهستاني ميتواند با تاثيرات منفي خود، تنوع زيستي غني اين استان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وي کاهش ماندگاري برف از هشت ماه به ۴۵ روز را در مديريت منابع آبي بسيار مهم دانست و مرگ آبخوان و بيابان‌زايي را در اين استان کاملا جدي عنوان کرد.

شهرام احمدي از دشت شهرکرد به عنوان يک نمونه از مديريت غلط زيست بومي ياد کرد و تبديل شدن اين رشت بعنوان مولد ريزگرد داخلي را نتيجه اين سوءمديريت مطرح کرد.

اين مقام مسئول به زوال اکوسيستم در استان اشاره و اظهار داشت: طبق بررسي‌هاي صورت گرفته شده ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع و ۷۰ هزار هکتار از جنگل‌هاي استان در خطر زوال قرار گرفته‌اند.

مديرکل حفاظت محيط زيست استان در اين همايش گفت: بيش از ۹۰ درصد ريزگردها در اين استان منبع خارجي دارند. وي تعداد روزهايي که اين استان درسال جاري هواي ناسالم را تجربه کرده است ۳۲ روز اعلام کرد.

وي سرانه توليد پسماند هرنفر ۷۰۰ گرم در روز در زاگرس را قابل توجه دانست و تاکيد کرد: در صورتي که مديريت سنتي آن در زاگرس بازنگري نشود، بسياري از زيرساخت‌هاي طبيعي استان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

در بخش مديريت پساب در استان، مديرکل حفاظت محيط زيست استان اظهار داشت: از ۴۰ شهر، فقط هشت شهر در استان داراي سيستم تصفيه فاضلاب هستند و براي حفظ منابع آبي کشور در اين استان بايد بيش از پيش تلاش کرد.

مديرکل حفاظت محيط زيست استان، چهارمحال و بختياري را تامين‌کننده بخش قابل توجهي از آب شيرين کشور مطرح کرد و بر اين اساس، مديريت و تامين بودجه و امکانات لازم براي حفاظت از اين منابع آبي را خارج از توان استان و نيازمند بودجه‌هاي ملي دانست.

وي قانون‌گذاري و اختصاص درصدي از فروش آب مبدا براي حفاظت کيفي و کمي اين منابع را نيازمند توجه قانون‌گذاران بيان کرد و بخشي از راهکارها براي حفظ کوهستان زاگرس مرکزي را تصويب اجرايي شدن آمايش سرزمين، پرهيز از بخشي نگري و داشتن ديد فرابخشي درپروژه هاي عمراني و ملي، ايجاد مشاغل پايدار و مشارکت مردم در برنامه‌هاي توسعه پايدار، اجراي برنامه ارزش‌گذاري اقتصادي در طبيعت زاگرس و اجراي پروژه‌هاي اجرايي براين اساس شرح داد.

گفتني است جنگلداري، مرتعداري، آبخيزداري، شيلات، محيط‌ زيست، علوم زمين و توسعه پايدار در زاگرس مرکزي همچنين تغيير اقليم و چالش‌هاي تأمين منابع آبي و زوال بوم سازگان‌هاي زاگرس مرکزي جزو محورهاي اصلي اين همايش ذکر شده‌اند.

در حاشيه اين همايش نيز اداره کل حفاظت محيط زيست استان و طرح حفاظت از تنوع زيستي زاگرس مرکزي با ايجاد غرفه در اين نمايشگاه شرکت کردند.

انتهاي پيام1026ج /۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۵۱:۳۴

29 Dec 2019