۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۳۴۶۵۶

سردار شهيد ''زال يوسف پور"، افتخار کيار در عمليات آزاد سازي خرمشهر

سردار شهيد زال يوسف پور يکي از فرماندهان سرافراز عمليات ماندگار بقيت المقدس است که با افتخار آفريني هايش توانست در کنار همرزمانش خرمشهر شريف را از چنگ دشمن بعث آزاد سازد و به دامان وطن بازگرداند.
سردار شهيد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کيار بيدار سردار شهيد زال يوسف پور در سال ۱۳۳۹ ه ش در روستاي (شهر) «ناغان» در استان «چهارمحال و بختياري» ديده به جهان گشود. گرچه وي در خانواده و منطقه اي محروم به دنيا آمده بود اما اين محرو ميت و دوري از امکانات آموزشي و فرهنگي هرگز موجب ضعف ايمان و اعتقادي اش نگرديد.

وي دوران ابتدايي تا مقطع دوم راهنمايي را در زادگاهش تحصيل کرد و پس از آن به همراه خانواده در «مسجد سليمان» ساکن شد، درحالي که نهمين بهار زندگي اش را نگذرانده بود، گرد يتيمي را بر سر و روي خود شاهد بود و پدر را که حتي در بستر بيماري و در آخرين نفس ها هم فرزندانش را به نماز و عبادت خداوند توصيه و سفارش مي کرد، از دست داد، در سايه همين تربيت صحيح بود که زال در سن ۱۰ سالگي به خوبي نماز مي خواند و روزه مي گرفت.

وی در سال ۱۳۵۳ به اصفهان رفت و در مدرسه راهنمايي ارشاد مشغول به تحصيل شد. اين دوران مصادف با دوران دانشجويي برادرش نجف بود که در تهران مجدانه در فعاليت هاي سياسي و مبارزات ضدطاغوت شرکت داشت.

همين فعاليت هاي سياسي برادر راه گشاي انديشه سياسي و مبارزاتي زال شد. حضور در محضر درس و جلسات خصوصي استاد پرورش محرک واقعي زال در زمينه مسائل سياسي و رشد سريع اعتقادات حق طلبانه و مبارزاتي وي بود.

زال در حالي دوره متوسطه را در رشته برق هنرستان فني اصفهان به پايان برد که در انجمن اسلامي اين هنرستان حضور فعال داشت و دانش آموزان و مربيان و از جمله استاد پرورش، پشت سر وي به نماز جماعت مي ايستادند.

زال در همين اثنا در مسافرت هايي که در تهران و منزل برادرش نجف داشت با دانشجويان مبارز و فعاليت هاي آنان آشنا شد و در کلاس هاي شهيد مظلوم دکتر بهشتي که در منزل وي بر گزار مي شد، شرکت مي کرد و با شخصيت هاي اسلامي، افکار بلند مذهبي و محيط سياسي دانشگاه آشنا شد.

از سال ۱۳۵۶ در ارتباط با گروه اسلامي و انقلامي « مهدويون» قرار گرفت و به واسطه شجاعت بي نظير و تقوا و اخلاصش، با وجود سن پايين از جايگاه خاصي در اين گروه برخوردار شد.

جابجايي اسلحه در زمان حکومت نظامي در شهر «اصفهان»، جابجايي اسلحه از «اروميه» و «اصفهان» تکثير و توزيع اعلاميه هاي امام خميني در شهرهاي «اصفهان»، «نجف آباد »، «شهرکرد»، «گلپايگان» و «فريدن». شرکت در شکستن و به زير کشيدن مجسمه شاه در سبزه ميدان و ميدان امام، شرکت در طرح کشتن معاون مزدور ساواک «اصفهان» که دستش به خون هزاران نفر از مبارزين و انقلابيون استان اصفهان آلوده بود، شرکت در عمليات تصرف کلانتري نارمک در ۲۱ و۲۲ بهمن ۱۳۵۷، شرکت در تصرف پادگان عباس آباد و حمله به گارد شاهنشاهي از جمله فعاليت ها و مبارزات انقلابي زال عليه رژيم ستم شاهي پهلوي بود. زال به اتفاق دوستانش در گروه مهدويون در اوايل سال ۱۳۵۸ خدمت حضرت امام (ره) رسيدند و در خصوص موجوديت اين گروه کسب تکليف نمودند. حضرت امام توصيه فرمودند که آنها در ارگان هاي انقلابي مشغول خدمت شوند.

پس از بازگشت از محضر معمار کبير انقلاب او وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اصفهان شد.

وي در نامه اي به يکي از دوستانش از وي خواست تا دعا کند تا لياقت چنين لباس و پاسداري را داشته باشد و در آخرت پيش خدا و بندگان خاصش شرمنده نباشد.

در ارديبهشت ماه سال ۱۳۶۰ زال تشکيل خانواده مي دهد که ثمره آن يک دختر بود که چند ماهي بيشتر از مهر و محبت پدر برخوردار نبود. پس از عضويت در سپاه به واسطه استعداد و شايستگي و اخلاق بر جسته اش به عنوان مربي آموزش در پادگان غدير اصفهان که يکي از مهمترين پادگان ها و مرکز آموزش سپاه است انتخاب شد و به همين دليل به او اجازه اعزام به جبهه هاي حق عليه باطل داده نمي شد. سر انجام با پافشاري و اصرار زياد توانست با جلب رضايت مسئولان در عمليات تنگه چزابه حضور يابد که پس از يک نبرد شجاعانه از ناحيه سر، گردن و پا زخمي شد.

پس از آن از سوي سردار صفوي مسئول جمع آوري تجربيات جنگي رزمندگان اسلام در جبهه ها و تدوين آنان شد و اين مسئوليت تا شروع عمليات فتح المبين ادامه داشت.

در اين عمليات نيز ابتدا به عنوان معاون فرمانده گردان حضور موثر و شجاعانه اي داشت و پس ازآن فرماندهي گردان امام سجاد (ع) به او واگذار شد .او مجدانه و پا به پاي ساير رزمندگان و نيروهايش در گردان، در سنگرسازي و ساير فعاليت ها تلاش مي کرد و رفتار متواضعانه او گردان را تحت تاثير قرار داده بود.

زال در عمليات بيت المقدس نيز فرماندهي گردان امام سجاد (ع) از تيپ امام حسين (ع) که بعد به لشگر ارتقاء يافت را بر عهده داشت که در اين عمليات رزمندگان پرتوان اسلام پس از ۲۰ کيلومتر پيش روي و در هم کوبيدن دشمن به جاده اهواز خرمشهر دست يافتند.

در مرحله دوم همين عمليات که تيپ امام حسين (ع) و تيپ محمد رسول الله (ص) احتياج به کمک پيدا مي کند، تعدادي از همرزمان او در دوران مبارزه با طاغوت در اين يگان ها حضور دارند و زال که ياد استقامت همرزمانش در دوران رژيم ستمشاهي پهلوي مي افتد با جديت تمام به کمک دوستانش مي شتابد که مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفته و از ناحيه کتف زخمي مي شود.

زال مجروح به تهران منتقل و در بيمارستان مصطفي خميني بستري مي شود اما در حالي که به تشخيص پزشکان بايد مورد عمل جراحي واقع مي شد تنها پس از ۳ ساعت حضور در بيمارستان با يک نقشه حساب شده فرار کرد ه و پس از تهيه لباس از منزل برادر دانشجويش عازم جبهه شد .

او از شهادت دوستانش از جمله معاون خودش در گردان امام سجاد (ع) بسيار متاثر شده و مي گويد: نمي توانم تحمل کنم و همرزمانم را تنها بگذارم. دنيا در نظر او حقير و تنگ شده بود و روح مشتاقش براي لقا الله بي تابي مي کرد و از عشقي عميق مي سوخت. سرعت زال در راه وصا ل، آنچنان شتابان بود که هيچ کس وهيچ چيز نمي توانست آن را کند سازد.

او در حالي که وضعيت زخمش بسيار بد بود خود را به خط مقدم رساند و در مرحله سوم عمليات بيت المقدس نيروهاي گردانش را فرماندهي کرد.

رزمندگان اسلام پس از عبور از يک ميدان مين و پشت سر گذاشتن دو خاکريز بعثي ها، مقاومت عراقي ها را در هم شکستند. عرقي ها دراين عمليات نيز چاره اي جز فرار يا تسليم در مقابل رزمندگان اسلام نداشتند.

زال قهرمان اما در اين هنگام که با عشق به لقاي حضرت حق گام بر مي داشت سرانجام بر سر پيمان الهي سينه خود را آماج گلوله هاي کفر و ستم قرار داد و در بهشت برين به آرزوي ديرين خود رسيد.

پيکر مطهر سردار شهيد زال يوسف پور در گلزار شهدا شهر ناغان در جوار برادرش نجف يوسف پور و ديگر شهدا گلگون کفن شهر تاغان آرام گرفته است.

انتهاي پيام1026ج /۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۲۷:۲۵

28 Dec 2019