۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۲۶۴۵۷

ميرزاحبيب دستان بني شخصيتي که در زادگاه خود هم غريب است

ميرزا حبيب اصفهاني يا ميرزا حبيب دستان بني و يا به قول مردم ترکيه افندي به فراموشي سپرده شده است.
ميرزاحبيب دستان بني شخصيتي که در زادگاه خود هم غريب است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از زنگ خبر، ميرزاحبيب اصفهاني، به قول محلي‌ها ميرزاحبيب دستان بني و يا به قول مردم ترکيه افندي شخصيتي گمنام در چهارمحال و بختياري و حتي در کشور است که کمتر به آن توجه شده و مردم وي را نمي‌شناسند.

بسياري از مردمان اين مرز و بوم حتي از علت نصب مجسمه ميرزاحبيب دستان بني در ورودي شهر بن هيچ اطلاعي ندارند و تنها بزرگداشت اين شخصيت در کل کشور از قبل انقلاب تا به حال در سال ۱۳۷۹ در شهرکرد بوده است؛ اين موضوع در حالي است که وقتي به مقايسه بزرگداشت اين شخصيت با شخصيت‌هاي ديگر در استان بپردازيم جز انگشت تعجب بر دهان و يک افسوس چيزي براي‌مان نمي‌ماند.

شخصيتي که حتي کل استان مي‌تواند روي آن سرمايه‌گذاري کرده و از طريق آن وجهه علمي و ادبي مناسبي در سطح کشور به دست آورد؛ شخصيتي که لياقت آن را دارد که حداقل هر چند سال يک بار به او پرداخته شود و بزرگداشتي در شانش گرفته شود.

اين دانشمند به ملت ايران و ادبيات ايران خدمات بسياري نموده و به عنوان يک شخصيت ملي کارهاي ارزشمندي مانند ترجمه حاجي باباي اصفهاني و کار در زمينه دستور زبان فارسي و فولکلور ( فرهنگ عامه) و غيره انجام داده است.

آنقدر اهميت دارد که مي‌توان حتي او را با ملک‌الشعراي بهار و مجتبي مينوي و... از محققان و پيشگامان تحقيق و ادبيات مقايسه کرد؛ اما متاسفانه حتي مردم ديار خود او نيز با وي آشنايي چنداني ندارند.

اگر قصد بر مقايسه ميزان اهميت و خدمات ميرزاحبيب به عنوان يک فرد ادبي در چهارمحال و بختياري با يک فرد ديگر انجام دهيم شايد به جرأت مي‌توان گفت در استان کمتر کسي را داريم که توانسته باشد به اندازه ميرزاحبيب در ادبيات و زبان فارسي تاثيرگذار باشد و حتي از تاثيرگذارترين افراد در شروع انقلاب مشروطه و بيداري مردم است.

ساير اديبان و بزرگان اهل ادب و شعر را اگر با مترجم حاجي باباي اصفهاني مقايسه کنيم مي‌توان گفت: ديگران شايد ديوان شعري داشته باشند و در زمينه‌اي شعر سروده باشند ولي آيا کارهاي علمي و تاثيرگذار علمي و روشنگرايانه مانند ميرزاحبيب انجام داده‌اند؟

پس چرا هراز گاهي نامي از ديگران آورده مي‌شود و برنامه‌اي برايشان ترتيب داده مي‌شود اما براي ميرزاحبيب دستان بني اين موضوع صورت نمي‌گيرد، آيا مسائل تعصبي دخيل است و يا سياسي، هرچه هست بايد گفت در حق شخصيتي مانند ميرزاحبيب دستان اصفهاني چه در سطح استاني و چه در سطح ملي ظلم شده، کسي که در حال حاضر پايان‌نامه‌ها و مقالات دانشگاهي درباره آثار وي تاليف مي‌شوند.

هرچه زمان جلوتر مي‌رود حداقل در سطح ملي توجه به وي بيشتر شده اما در استان چهارمحال و بختياري اين شخصيت از ياد رفته است.

واقعا از ياد رفتن شخصيتي با اين اهميت جاي تعجب دارد....

انتهاي پبام1026ج / ۵۲۰ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۴۰:۵۸

31 Dec 2019