۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۳۳۰۷۰
نکاتي که در امر ازدواج به آن کمتر توجه مي‌شود؛

آيا واقعا براي تشکيل زندگي آماده‌ايد؟!

افراد پيش از ازدواج آن‌قدر در کليات و حرف‌هاي بزرگ غرق مي‌شوند که فراموش مي‌کنند پس از ازدواج در دام همان جزئياتي مي‌افتند که براي‌شان بي‌اهميت بوده است؛ علايق شخصي، نوع وقت‌گذراني و... بسيار مهم است.
آيا واقعا براي تشکيل زندگي آماده‌ايد؟!
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  بام ايران خبر؛ بيشتر افرادي که قصد ازدواج دارند، به اين مسئله فکر مي‌کنند که چه فردي را براي همسري انتخاب کنند و طرف مقابل آن‌ها چه ويژگي‌هايي داشته باشد و کمتر به اين مسئله مي‌انديشند که آيا خودشان ويژگي‌هاي مناسب براي مسئوليت همسري را دارند يا خير؟! لازم است به اين نکته اشاره کنم که وقتي فردي تصميم به ازدواج مي‌گيرد، قبل از هرچيز بايد به خودشناسي نسبي رسيده باشد.

تا زماني‌که خودمان ويژگي‌هاي شخصي خود را نشناسيم، نمي‌توانيم فردي مناسب براي زندگي مشترک انتخاب کنيم. شناخت خودمان، خواسته‌ها و هدف‌مان از زندگي مشترک، بايد قبل از بررسي ويژگي‌هاي طرف مقابل مورد توجه قرار بگيرد.

هدف‌ از زندگي و ازدواج

در موارد بسياري به جواناني برخورد مي‌کنيم که خودشان هنوز نمي‌دانند هدف‌شان از زندگي و ازدواج چيست و چشم‌انداز روشني براي خود ندارند. اين عدم آگاهي مي‌تواند معيارهاي انتخاب آن‌ها را به‌شدت تحت‌تأثير قرار دهد. نکته مهم ديگر رسيدن به استقلال اقتصادي، رواني و فکري است.

شرط لازم براي ازدواج اين است که شما بتوانيد خانواده جديدي تشکيل دهيد و آن را به رسميت بشناسيد، نه اينکه با کوچکترين مشکلي به خانواده قبلي خود برگرديد و تحت‌تأثير صحبت‌هاي اطرافيان و دوستان و آشنايان باشيد و قدرت تصميم‌گيري نداشته باشيد.

در شرايط ناآرام تصميم نگيريد

توجه داشته باشيد که اگر پيش از ازدواج در فشارهاي خانوادگي، اجتماعي، عاطفي و... قرار گرفته‌ايد، براي فرار از آن‌ها و در شرايط روحي نامناسب تصميم به ازدواج نگيريد. ابتدا ازنظر روحي خود را آرام کنيد و سپس با کمک متخصص تصميم بگيريد؛ چون تصميم‌گيري در شرايط نامناسب دقيقا مانند از چاله در چاه افتادن است.

دختران بسياري براي فرار از سختگيري پدر يا برادر يا براي راحت شدن از شنيدن حرف‌ و حديث ديگران و براي ترس از بالا رفتن سن، تن به ازدواج مي‌دهند يا پسران بسياري به‌دليل رهايي از تنش‌ها يا به‌علت اينکه به اطرافيان بفهمانند که بزرگ ‌شده‌اند و توجه ديگران را به خود جلب کنند، ازدواج مي‌کنند.

افراد بسياري پس از کشمکش‌هاي عروسي و ميهماني و خوش‌ و بش‌هاي عروسي، تازه پس ‌از آن متوجه مي‌شوند که وارد گودي شده‌اند و نمي‌دانند چطور از آن خارج شوند. گير افتادن در تنش‌هايي که انتظارش را نداشتند و آمادگي پذيرش آن‌ها را هم نداشته‌اند، مي‌تواند اين افراد را به‌سمت سرخوردگي و افسردگي و گاهي طلاق بکشاند.

آموزش الزامي است

آنچه مسلم است، توجه به آموزش پيش از ازدواج براي رسيدن به زندگي شادتر و لذت بخش‌تر است. لازم است تمامي افرادي که وارد مرحله تصميم‌گيري و ازدواج مي‌شوند، با يک روان‌شناس متخصص در تماس باشند و در کلاس‌هاي گروهي که توسط متخصصان پيش از ازدواج برگزار مي‌شود، شرکت کنند.

شناخت روحيات جنس مخالف، آموزش مهارت‌هاي زندگي مانند مهارت حل مسئله و تصميم‌گيري، آموزش روابط بين فردي و چگونگي ارتباط مؤثر، آموزش مهارت‌هاي جنسي، نوع برخورد با خانواده همسر و...، ازجمله آموزش‌هايي است که افراد قبل از ازدواج بايد فرابگيرند؛ چراکه نمي‌توانند به‌تنهايي نقاط ضعف موجود را تشخيص دهند. بعضي از بيماري‌هاي روحي در ابتدا خود را نشان نمي‌دهند يا ممکن است فردي که متخصص نباشد، تشخيص ندهد؛ مثلا ممکن است بدبيني و پارانوييد بودن فردي را به غيرتي بودن او نسبت دهيد يا فکر کنيد چون شما را بسيار دوست دارد، اين‌قدر حساس است؛ پس در اين مسئله بسيار دقت کنيد.

به جزئيات توجه کنيد!

افراد پيش از ازدواج آن‌قدر در کليات و حرف‌هاي بزرگ غرق مي‌شوند که فراموش مي‌کنند پس از ازدواج در دام همان جزئياتي مي‌افتند که براي‌شان بي‌اهميت بوده است؛ به‌عنوان‌مثال علايق شخصي، نوع وقت‌گذراني و استفاده از اوقات فراغت و حتي ساعت خوابيدن و بيدار شدن‌تان بسيار مهم است. فرض کنيد شما عادت داريد که روزهاي جمعه صبح زود از خواب بلند شويد و کوه برويد و همسرتان دوست دارد تا ظهر بخوابد و هيچ‌کدام هم حاضر نيستيد که از خواسته خود بگذريد؛ همين مسئله به‌ظاهر کوچک، آغاز مشاجرات بزرگ است. خانواده طرف مقابل را خوب بررسي کنيد؛ چون بسيار مهم است شخصي که قرار است همسر شما شود، در همان خانواده و با همان آداب‌ورسوم بزرگ‌ شده و قرار نيست پس از ازدواج خانواده خود را ترک کند و کنار بگذارد. توافقات و تفاهم‌هاي فرهنگي دو خانواده بسيار مهم است.

حتي به نوع صحبت کردن و صدازدن افراد دقت کنيد. ازنظر آن‌ها هر فردي در خانواده چه مسئوليت‌هايي دارد؟ چون نوع نگاه آن‌ها حتما در آينده بر انتظاراتي که از شما به‌عنوان عروس يا داماد خواهند داشت، تأثير مي‌گذارد. هول نشويد؛ در ابتدا همه فکر مي‌کنند طرف من با بقيه فرق مي‌کند، اما پس ‌از اينکه وارد زندگي شديد و هيجانات فروکش کرد، اختلافات سليقه‌اي و فرهنگي خود را نشان مي‌دهد. اگر براي آينده تحصيلي يا کاري خود برنامه‌اي داريد، حتما با يکديگر صحبت کنيد و متوجه شويد که همسري که قرار است انتخاب کنيد، چقدر با آن موافق است و کمک‌تان خواهد کرد. خجالت نکشيد؛ حتما درباره بچه‌دار شدن حتي تعداد و نوع تربيت آن باهم صحبت کنيد.

شما به‌عنوان پدر و مادر آينده، لازم است که در اين‌باره باهم همنظر باشيد. در پايان اين جمله را در ذهن داشته باشيد و هيچ‌وقت به اين اميد نباشيد که من او را عوض خواهم کرد! زيرا افراد به اين راحتي تغيير نخواهند کرد و اگر هم تغيير اندکي داشته باشند، با انرژي بسياري که براي آن گذاشته‌ايد، شما را فرسوده خواهد کرد. حتما قبل از اينکه تصميم نهايي را بگيريد، پس از چند جلسه آشنايي و صحبت درباره کليات، به مشاور يا روان‌شناس متخصص مراجعه کنيد تا به شما کمک کند که تصميم بهتري بگيريد.

یادداشت از مريم افضلي کارشناس ارشد مشاوره و راهـنمايي

انتهای پیا/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۱۱:۳۶

23 Feb 2020