۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۲۰۱۰۰

اختتامیه عمار پنجم؛ از نان‌های ننه سکینه تا دعای مادران شهدا برای آهنگران

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم عمار با حضور فرخ نعمتی، پروانه معصومی، نادر طالب زاده، بیژن نوباوه، حجت‌الله ایوبی، ابوالقاسم طالبی، علیرضا قزوه، خانواده شهدا، هنرمندان و مردم با تلاوت قرآن توسط وحید جلیلی و اجرای صدری‌نیا برگزار شد.
اختتامیه عمار پنجم؛ از نان‌های ننه سکینه تا دعای مادران شهدا برای آهنگران
به گزارش جهانبین نیوز، مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم عمار با حضور فرخ نعمتی، پروانه معصومی، نادر طالب زاده، بیژن نوباوه، حجت‌الله ایوبی، ابوالقاسم طالبی، وحید یامین‌پور، علیرضا قزوه، خانواده شهدا، هنرمندان و مردم با تلاوت قرآن توسط وحید جلیلی و با اجرای سید محمدعلی صدری‌نیا در سینما فلسطین آغاز شد.

در ابتدا این مراسم کلیپی از شعرخوانى مردمى کودکان براى امام(ره) با موضوع پیامبر(ص) پخش شد.

در مراسم امشب قرار است از حاج صادق آهنگران تقدیر شود. همچنین حامد زمانی از قطعه «و این اول عشق است» با موضوع رویش های هنر انقلاب پس از فتنه ۸۸ رونمایی خواهد کرد.

طالب‌زاده: فیلمسازان جشنواره عمار باید وارد رسانه ملی شوند

نادر طالب‌زاده در ابتدای این مراسم گفت: عمار هرچقدر جلو می‌رود وسعت بیشتری پیدا می‌کند. امروز دنیا به دنبال حقیقت است. اهمیت جمهوری اسلامی هر روز بیش از پیش متبلور می‌شود. علیرغم کنترل رسانه‌ها که این مسئله دیده نشود اما باز هم این جشنواره مورد توجه قرار می‌گیرد. جشنواره عمار یک تولد مبارک است و ویژگی آن حرکت به جلو است.

دبیر پنجمین جشنواره فیلم عمار افزود: عمار برای کسانی است که هدف آن‌ها انقلاب است. این جشنواره ویترینی بسیار عالی برای انقلاب است.ما در این جشنواره شاهد رقابت بسیار گسترده‌ای بودیم و توقع داریم این هنرمندان وارد عرصه رسانه ملی شوند و با صلابت به کار خود ادامه دهند. این برکتی است که خدا به این راه داده است.

برندگان جوایز بخش مستند تاریخ معاصر ایران و فتنه ۸۸:

جوایز این بخش توسط داوران و با جضور خانواده شهید ملکى و خالقیان پور اهدا شد.

لوح تقدیر این بخش به حسین فرقدان برای «بهجت انقلاب»، عبدالله عزیزی برای «امینه» و محمد عبدی‌ زاده برای «اسیر در زنجیر دروغ» اهدا شد. فانوس‌های این بخش به ترتیب به نادر فرجی برای «خط مقدم»، بابک مینایی برای «آسد مهدی» و حمید یادروج برای «پسر را ببین پدر را تصور کن» اهدا شد. همچنین علیرضا بوالی جایزه ویژه این بخش را برای مستند «رو در رو با شیطان» از آن خود کرد.

بابک مینایى کارگردان آسد مهدى در سخنانى از شهید على خلیلى یاد کرد و او را شهید امر به معروف این دوران خواند که در دوران عید زیاد به شهادت او پرداخته نشده است.

برندگان جوایز بخش مستند نقد درون‌گفتمانی:

لوح تقدیر این بخش به فیلم‌های «بغض هامون» اثر محسن شیرازی، «چشم در برابر چشم» اثر سید محمدعلى صدری‌نیا و «ماهی‌ها در سکوت نمی‌میرند» اثر محسن زارعی و یاسر عرب و"TF DOWN۲" به کارگردانی روح ا... رفیعی اهدا شد.

همچنین هیات داوران فانوس این بخش را به مستند «گام نهایی» به کارگردانی سیدمحمدحسین می‌ری و سیدمحمدعلی صدری نیا تقدیم کرد.

سید محمدحسین میرى کارگردان فیلم گام نهایى در سخنانى گفت: ما گام نهایى را ساختیم که نشان دهیم هنوز غیرتى در بین ما هست که بین یک لقمه نان یا یک ماه یارانه قرار نگیریم و آرمان هایمان را به یک رفراندوم یا یک لقمه نان و ... نفروشیم.

یاسر عرب گفت: مستند ما توسط رسانه هاى غربى هم پخش شده است اما من به این جشنواره آمده ام که نشان دهم که ما براى این خطه و کشور هستیم و خط های خودمان را مشخص کرده ایم. شاید براى برخى هنرمندان این عرصه سکوت در برابر پذیرش از طرف هر دو جریان بهتر باشد اما ما اینگونه نیستیم.

وی افزود: رسانه ما رسانه انقلاب است و دوستان ما باید تلاش کنند بفهمند که این رسانه چگونه بوده است و رویش انقلاب ما چه بوده است. امروز ما توقعى از رسانه‌هاى رسمى نداریم و از بچه هاى خودمان توقع داریم.

برندگان جوایز بخش مستند اقتصاد مقاومتی:

هیات داوران لوح افتخار این بخش را به آثار «رنگ و نارنگ» به کارگردانی داریوش نیکبخت و «زمین بعلاوه پنج درصد» به کارگردانی مجتبی غفوری تقدیم کرد.

هیات داوران فانوس این بخش را به اثر «ما اقتصاددانیم» به کارگردانی محمدحسین بزرگی راد اهدا نمود.

سید امیر جاوید تهىه‌کننده مستند «زمین + ۵%» گفت: براى ما فرقى نمی‌کند که در این جشنواره جایزه بگیریم یا نه و همین که در این جشنواره هستیم براى ما کافى است.

برندگان بخش مستند جنگ نرم:

هیات داوران لوح افتخار تحقیق و پژوهش این بخش را به مهدی فیاضی کیا برای مستند «من مرگ می‌شوم» اهدا کرد.

هیات داوران فانوس این بخش را به آثار «جنگ اطلاعاتی» به کارگردانی علی نظری، «۷ دقیقه تا تل آویو» به کارگردانی علیرضا بوالی و «اهل سنت ایران» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده تقدیم کرد.

هیات داوران جایزه ویژه این بخش را به مستند «تاکسی مدرسه» به کارگردانی مسعود کارگر اهدا نمود.

برندگان جوایز بخش مستند حرکت‌های خودجوش مردمی

هیات داوران فانوس این بخش را به آثار «صالح آباد» به کارگردانی مسعود کارگر و امین قره سُفلو و «گروه کوچک ما» به کارگردانی فرود عوض‌پور اهدا کرد.

همچنین هیات داوران جایزه ویژه این بخش را به مستند «معبر» به کارگردانی محمد کرم‌زاده تقدیم کرد.

برندگان جوایز بخش مستند بیداری اسلامی و جهانی

هیات داوران ضمن تقدیر از آثار «روهینگیا»، «فریاد خاموش» و «ابر‌ها در راهند»، لوح افتخار جشنواره را به آثار «ققنوس» به کارگردانی جمشید بیات، «خالد و مجتبی» به کارگردانی روح الله رفیعی، «ایمان» به کارگردانی مسعود زارعیان، «آشنای دور» به کارگردانی مجید عزیزی تقدیم کرد.

همچنین هیات داوران فانوس این بخش را به مستند «کرار» به کارگردانی محسن اردستانی اهدا نمود.

جایزه ویژه این بخش به مستند «ملاقات با داعش» به دلیل شجاعت و نفوذ به گروه‌های تکفیری به آقای مهدی مطهر به نمایندگی از گروه کارگردانی تقدیم نمود.

محسن مقصودى پس از دریافت جایزه گفت: خوشحالم که جشنواره عمار ۵ سال پیش غریبانه و بدون حمایت رسانه شروع شد و اکنون ثمرات خود را دارد نشان می‌دهد. اگر کارهایى برکت پیدا می کند به این دلیل است که کسانى آنها را می‌سازند که شبیه شهدا هستند.

مستندساز دیگرى گفت: کار کردن زیر آتش گلوله خیلى سخت است اما کارکردن داخل کشور و سربازى امام خامنه‌اى سخت تر است.

برندگان جوایز بخش مستند بین الملل

هیات داوران ضمن تقدیر از آثار «پروپاگاندا» از کشور نیوزلند و «کوثر»، لوح افتخار جشنواره را به آثار «نویسنده بدون دست» از کشور انگلستان و به کارگردانی ویلیام وست وی و «دیوار‌ها به سخن خواهند آمد» به کارگردانی حنیف شاه پر راد اهدا نمود.

همچنین هیات داوران فانوس این بخش را به مستند «دولت جاسوس آمریکا» به کارگردانی دنی شکتراز کشور آمریکا تقدیم کرد.

توزیع نان‌های ننه سکینه در مراسم اختتامیه جشنوار عمار

در ادامه مراسم اختتامیه جشنواره عمار نان‌هایی که ننه سکینه، از مادران رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس که در پشت جبهه‌ها برای رزمندگان نان می‌پخت، براى حاضران در این جشنواره پخته بود، بین مردم حاضر در سینما فلسطین توزیع شد.

تقدیر از صادق آهنگران
هم اکنون مراسم تقدیر از حاج صادق آهنگران در حال برگزاری است. در ابتدا کلیپی در مورد این مداح اهل بیت پخش شد و در ادامه مردم همراه با نوای «با نوای کاروان بار بندید همراهان» شروع به سینه زنی کردند.

آهنگران بعد از مراسم سینه‌زنی گفت: برای سلامتی همه مدافعان حرم و رهبرمون و آنهایی که کنار قبر حضرت زینب(س) از حرم دفاع می‎کنند صلوات بفرستید.

در ادامه مادران شهید نگهبان، محسنیان، جوادی، صبوری، جوادیان، حیدری نژاد، قنبری، جنیدی، خواجه وند، سلیمانی، شریفی، صابر و خالقی پور از این مداح تقدیر کردند. مادران شهدا با پخش کلیپ آهنگران به آن واکنش داده و همراه با صدایش گریه کردند. آنها می‌گویند که صدای آهنگران برای ما یادآور فرزندانمان است.

مادر شهید خالقیان در ادامه گفت: روزی می آید که من و امثال من نیستیم ولی همه ایران در جشنواره عمار شرکت می‌کنند. او خطاب به آهنگران گفت: برادرم من شنیده ام که صدام برای سرت جایزه گذاشته است. ما خانواده‌های شهدا آبرویمان را گرو می‌گذاریم تا زمانی که آهنگران می خواست از دنیا برود حضرت زهرا(س) سر او را به زانو بگیرد و تلافی آن حرف را کند.

در این مراسم قرآنی نفیس به دست مادر شهیدان جنیدی به آهنگران اهدا شد که منقوش به دست نوشته‌ای از مقام معظم رهبری بود. در متن این دست نوشته آمده است: «به آقای آهنگران با تجدید خاطرات روزهای شوق انگیز دفاع مقدس، سید علی خامنه‌ای»

صادق آهنگران در ادامه گفت: عزیزانی که اکنون آن طرف مرزها سمت سامرا و حلب برای حفظ تشیع دارند جان خود را فدا می‌کنند، باید از آنها تجلیل شود. این محبت شما بود و من باید از مادر و پدرم که این لقمه حالا را به من دادند و همچنین در ۸ سال دفاع مقدس همراه با همسرم مشوق من بودند تشکر کنم.

وی با اشاره به مادر شهیدی که از او تقدیر کرد، گفت: این بسیار سخت است که مادر ۳ شهید باشی و اینگونه از من تقدیر کنند. این تقدیر مسئولیت من را بیشتر می‌کند. بیشتر از رهبرمان باید تشکر کنم که خداوند طول عمر با عزت به او دهد و من خدمت ایشان برسم و دستش را ببوسم. من تمام نعمت هایی را که دارم به دلیل فضایی است که در آن بزرگ شدم. این فضا سپاه پاسداران است که من را در آن آزاد گذاشتند. من از همه سرداران مخصوصا رضایی و شمخانی تشکر می‌کنم.

آهنگران همچنین گفت: آخرین دوست شهید من شهید مظلوم سید حمید تقوی بود که من با او هم صحبت بودم.

ابوالقاسم طالبی، کارگردان در ادامه گفت: ما هیچگاه نمی‎توانیم صادق آهنگران شویم. برخی مسابقه گذاشتند و در آن مسابقه خودشان اول شدند و آهنگران دوم شد. ویژگی آهنگران که او را از دیگران متمایز می‌کند این است که شهرت نتوانست آهنگران را از بین ببرد. هر که او را در مکه، مدینه و مشهد و دیگر اماکن دیده است با او عکس گرفته اما برای آهنگران فرش قرمز و دیده شدن و عکس مسئله نبوده است و او همواره دغدغه ولایت، خدا و راه امام حسین(ع) را داشته است. آهنگران همیشه می‌گفت هرکس با من عکس بگیرد شهید می‌شود. من هم با او عکس می گیرم و امیدوارم سال آینده شهید شوم.

برندگان جوایز بخش پویانمایی

در ادامه جوایز بخش داستانی و پویانمایی جشنواره مردمی فیم عمار اهدا شد.

هیات داوران ضمن تقدیر از آقایان علی قاسمی و حمید جمالی برای شجاعت و جسارت در آثار «طبس» و «پرواز ۶۵۵»، لوح افتخار این بخش را به آثار «مه‌مان ناخونده» به کارگردانی عبدالامیر سبیعی به دلیل طراحی فضای بومی و پرداخت به آسیب‌های اجتماعی، «قلمرو طلوع خورشید» به کارگردانی مهدی زیار برای اعتنا به دستاوردهای هنری بومی و «گزینه‌های روی می‌ز» به کارگردانی عباس عسکری برای دستاوردهای فنی تقدیم کرد.

همچنین هیات داوران، فانوس این بخش را به آثار «بختک» ساخته اسماعیل یوسفی و «رقص قاصدک‌ها» ساخته وحید شاکری تقدیم کرد.

برندگان جوایز بخش داستانی کوتاه

هیات داوران لوح افتخار این بخش را به آثار «انجمن حجتیه» به کارگردانی حمید عبدالله‌زاده اقدم به دلیل شجاعت در انتخاب مضمون و «بچه و مرد» به کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان برای انتخاب ایده‌ای بدیع و تاثیرگذار اهدا نمود.

همچنین هیات داوران در این بخش لوح افتخار کارگردانی را به حسین دارابی برای کارگردانی اثر «علمک» تقدیم کرد.

هیات داوران فانوس بازیگری این بخش را به خانم پروانه معصومی برای بازی تاثیرگذار در فیلم کوتاه «اشک مادر» با موضوع فتنه سال ۸۸ اهدا نمود.

هیات داوران فانوس بخش داستانی کوتاه را به اثر «ولد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی تقدیم کرد.

پروانه معصومی در ادامه باحضور روی سن گفت: من دوبار جایزه جشنواره فجر گرفتم ولی احساس می کنم با گرفتن این جایزه خوشحال هستم.

برندگان جوایز بخش داستانی نیمه بلند

هیات داوران ضمن تقدیر از آثار «مدادهای رنگی» و «می‌تینگ»، لوح افتخار کارگردانی به سهیل سلیمی برای کارگردانی «روز داوری» و امیر داسارگر برای کارگردانی «اکسیژن» اهدا نمود.

لوح افتخار بازیگری در این بخش به خانم آیدا نصری برای بازی در نقش «هانا» در اثر «برای هانا» تقدیم شد.

هیات داوران فانوس بازیگری این بخش را به آقای فرخ نعمتی برای بازی در نقش «دکتر یمینی» در اثر «روز داوری» با موضوع فتنه سال ۸۸ اهدا نمود.

هیات داوران فانوس بخش داستانی نیمه بلند را به داستانی «برای هانا» به کارگردانی روح ا... اکبری تقدیم کرد.

برندگان جوایز بخش داستانی بلند

هیات داوران لوح افتخار کارگردانی در این بخش را به آقایان «آرش سجادی حسینی» برای کارگردانی اثر «تیغ و ترنج» و «مسعود تک آور» برای کارگردانی اثر «سایه‌بان» اهدا کرد.

لوح افتخار بازیگری در این بخش به خانم «روشنک سه قلعه گی» برای بازی در نقش «مادر حسن» در اثر «تابستان طولانی» تقدیم شد.

لوح افتخار تصویربرداری در این بخش به آقای «محمودرضا مافی» برای تصویربرداری اثر «فرزندان» اهدا گشت.

هیات داوران فانوس بخش داستانی بلند را به داستانی «خانه‌ای کنار ابر‌ها» به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری اهدا نمود.

سهیل سلیمی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: ای کاش فرصتی پیش می آمد که در مورد اثر خودم صحبت کنم. در پاسخ به سوالات دوستان مطبوعاتی که چرایی عدم فعالیتم در حوزه فیلم بلند را جویا شدند باید بگویم فیلم بلند حمایت نمی‌شود در حالی که فیلمنامه این کار آماده است.

برندگان جوایز بخش برنامه تلویزیونی

ضمن تقدیر از برنامه تلویزیونی «حذف و اضافه»، هیات داوران لوح افتخار جشنواره را به آقایان محسن مقصودی به دلیل نقد موشکافانه و متعهدانه آسیب‌ها در برنامه تلویزیونی «ثریا» و روح الله رحیمی به دلیل برجسته کردن توان و استعداد داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی در مجموعه «پازل» تقدیم کرد.

همچنین هیات داوران فانوس این بخش جشنواره را به آقای می‌رمحمدحسین رضوی به دلیل استفاده درست از بیان طنز و جسارت در انتخاب و طرح موضوع در برنامه «حساس نشو» اهدا کرد.

پایان پنجمین جشنواره فیلم عمار با آهنگ حامد زمانی و «اشک مادر»

در ادامه حامد زمانی برای رونمایی از جدیدیترین اثرش به بالای سن آمد و گفت: به قول ننه سکینه که گفته بود ما کار کردیم تا نمکی برای هنر انقلاب داشته باشیم من هم می خواهم این اثر که به نام «تازه اول عشق است» نامگذاری شده است را به حاج صادق آهنگران تقدیم کنم.

در پایان این مراسم فیلم کوتاه «اشک مادر» پروانه معصومی پخش شد.

انتهای خبر/1024ج
مرجع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۱:۳۰:۲۹

29 Dec 2019