۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۲۵۱۵۰
صندوق بین‌المللی پول؛

ایران همچنان دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه

صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد ایران با تولید ناخالص داخلی 396.9 میلیارد دلار در سال 2015، دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی است.
ایران همچنان دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از جام نیوز، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین بررسی خود از وضعیت اقتصادی منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی، ایران را همانند سال گذشته به عنوان دومین اقتصاد بزرگ این منطقه معرفی کرد.

این نهاد بین‌المللی کل تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۵ را ۳۹۶.۹ میلیارد دلار برآورد کرده است که به این ترتیب ایران در میان ۳۰ کشور خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی، همچنان دومین اقتصاد بزرگ این منطقه به شمار می‌رود.

این درحالی‌است که تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ کاهش یافته است. رقم تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته ۴۱۶.۵ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی با تولید ناخالص داخلی ۶۳۲.۱ میلیارد دلاری در رتبه نخست این منطقه قرار گرفته است و امارات با تولید ناخالص داخلی ۳۳۹.۱ میلیارد دلاری، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

کل تولید ناخالص داخلی این منطقه در سال ۲۰۱۵ برابر با ۲۸۰۰.۶ میلیارد دلار برآورد شده است که سهم کشورهای صادرکننده نفت از این رقم ۲۱۷۹ میلیارد دلار عنوان شده است.

همچنین صندوق بین‌المللی پول میزان تولید ناخالص داخلی این منطقه را برای سال ۲۰۱۶ را با توجه به کاهش قیمت نفت کاهش داده و پیش‌بینی کرده است که این رقم به ۲۶۲۵.۸ میلیارد دلار کاهش یابد.

میزان تولید ناخالص داخلی برخی دیگر از کشورهای منطقه در سال ۲۰۱۵ به این شرح اعلام شده است(میلیارد دلار): بحرین ۳۰.۹، عراق ۱۶۵.۱، پاکستان ۲۷۱، کویت ۱۲۳.۲، لیبی ۲۹.۷، یمن ۳۴.۹، افغانستان ۱۹.۷، تونس ۴۴.۳، آذربایجان ۶۴، قزاقستان ۱۹۵ و ارمنستان ۱۰.۶.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۲۶:۳۳

30 Dec 2019