۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۳۸۹۳۰
آداب و رسوم شهرستان سامان در ايام نوروز؛

باز کردن درب منازل بعد از سال تحويل توسط فرد خوش قدم، سنتي ماندگار و ديرينه در سامان

آداب و رسوم ماندگار و سنتي مردم شهرستان سامان در ايام نوروز باز کردن درب منازل بعد از سال تحويل توسط فرد خوش قدم،شنبه‌گردش ، پخت کوفته در شب عيد عرفا و ... است.
باز کردن درب منازل بعد از سال تحويل توسط فرد خوش قدم، سنتي ماندگار و ديرينه در سامان
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرنگار سامان ما، اسفند آخرين ماه سال براي مردم ايران از اهميت خاصي برخوردار است، مردم در اين ماه کم کم به فکر خريد عيد مي افتند، خانه تکاني مي کنند و جنب و جوش محسوسي بين شهرها و روستاها جريان مي يابد.

شلوغي خيابان هاي شهر، جنب و جوش مردم و ازدحام مشتريان اجناس مختلف در بازار، پاساژها و مغازه ها حاکي از آماده شدن مردم براي ورود به سال جديد و استقبال از بهار است.

تنگ هاي بلورين ماهي قرمز، عطر گل هاي سنبل و شب بو، بوي شيريني تازه، طعم آجيل هاي داغ همه و همه عيد نوروز را در ذهن تداعي مي کند و اين روزها حال و هواي شهر نشان از مهيا شدن براي عيد نوروز است.

در هر گوشه از بازار زن و مردم، کوچک و بزرگ و پير و جوان با شور خاصي در حال خريدن وسايل موردنياز خود براي آغاز سالي جديد و بهاري ديگر هستند.

از سوي ديگر شکوفه هاي گل کرده درختان طراوت و شادابي خاصي به حال و هواي استان بخشيده که تصوير زيباي آن را مي توان در باغ هاي شهرستان سامان استان چهارمحال و بختياري به خوبي مشاهده کرد.

با رسيدن بهار طبيعت رداي سبز بر تن مي کند، چکاوک ها، هزاردستان و قمريان نغمه ها و سرودهاي فرحبخش و تازه سر مي دهند و انسان ها را به مهرورزي، گره گشايي و همگرايي فرا مي خوانند، بهار پيام آور عشق و رويش است و موسم سرور و آشتي و به همين خاطر است که خواستني است و با آمدنش دل ها سرشار از سرور و جان ها معرفت مي يابد.

بهار پيام آور تعادل است و اينکه در سايه تعادل زندگي زيبا مي شود، با ديدن بهار رحمت و محبت خداوند را به ياد مي آوريم.

اما همانند مردم ساير نقاط کشور، مردم شهرستان سامان در آستانه بهار و عيد نوروز آئين هاي خاص خود را دارند که برخي از اين آئين ها در طول تاريخ از ياد رفته و برخي نيز حيات خود را حفظ کرده است.

نوروز يکي از جشن‌هاي مهم ايراني‌ها است و مناطق مختلف کشور براي برگزاري ايام نوروز رسم و رسوم خاص خود را دارند؛ در چهارمحال و بختياري و در شهرستان سامان نيز پيش از آغاز نوروز رسم‌هاي مختلفي از قديم وجود داشته که بسياري از آنها هنوز انجام مي‌شود و بسياري نيز انجام نمي‌شود و فقط يادي از آنها مي‌شود.

فرش‌ها و موکت‌هاي آويزان شده از پشت‌بام‌ها در کوچه و خيابان‌ها حاکي از حال و هواي عيد است، آداب و رسوم عيد در شهرستان سامان همانند بيشتر شهرستان‌هاي استان چهارمحال و بختياري است.

سمنوپزي نيز يکي از آداب چهارمحالي‌ها پيش از عيد است که هنوز در بسياري از خانه‌هاي اين استان به ويژه در مناطق روستانشين انجام مي‌شود و اين رسم در شهرستان سامان نيز در حال انجام است.

هنوز مادربزرگاني هستند که در شهرهاي بزرگ اين استان از جمله سامان، شهرکرد، فرخ‌شهر و... سمنو را بار مي‌گذارند و با کمک اعضاي فاميل و همسايگان اين سنت ديرينه را انجام مي‌دهند.

ساعت هشت تا نه شب همه خانم‌هاي فاميل و همسايگان که دوست دارند در اين مراسم شرکت کنند، دور ديگ نذري گرد هم مي‌آيند. پس از آنکه ديگ گرم شد صاحب خانه که نذردار اصلي و همچنين پزنده سمنو است، هم‌زن را با دو دست مي‌گيرد و چند دور با آن سمنو را به هم مي‌زند. پس از او خانم‌‌هاي ديگر يکايک همين کار را انجام مي‌دهند. وقتي که سمنو جوش آمد خانم‌هايي که نذر ريختن پسته يا بادام در ديگ سمنو را دارند، نذري خود را مشت مشت در آن مي‌ريزند.

پختن سمنو تا نزديک سحر به درازا مي‌کشد. پس از آن هم‌زن را کنار مي‌گذارند و سمنو را «دم» مي‌کنند. پس از شستشوي هم‌زن خانم‌ها وضو گرفته و به نماز مي‌ايستند و پيش از آنکه سمنو سرخ شود و نماز صبح بخوانند دو رکعت نماز حاجت مي‌گزارند. پس از پايان نماز حاجت نشسته و دست‌ها را گشاده و در برابر صورت خود نگاه مي‌دارند و آرزوي خويش را به‌ وسيله حضرت فاطمه از خداوند خواستار مي‌شوند و شرط مي‌کنند که اگر نيازشان برآورده شود سال ديگر در سمنوپزان ديگري دو يا چند برابر آرد يا پسته يا بادام خواهيم آورد و يا خود سمنوي نذري را خواهيم پخت.

پس از اينکه نماز و دعا به پايان رسيد چند ساعتي استراحت مي‌کنند و سپس دور ديگ گرد مي‌آيند و زن نذردار اصلي در آن را بر مي‌دارد و به سمنوي پخته نگاه مي‌کند. سر ديگ سمنو اين مادربزرگ‌ها هميشه دعاي‌شان کسب آبرومندي و سلامتي براي مردم است.
توزيع سمنو از صبح آغاز مي‌شود.

درست کردن برنجک و گندمک در شهرستان سامان روزهاي قبل از عيد انجام مي‌شود و تمام خانم‌ها به خصوص روستائيان حاشيه زاينده‌رود اعتقاد بر اين دارند که کار بوداده کردن برنجک و گندمک را در منزل خود انجام دهند و برنجک محلي را تهيه کرده و از ميهمانان عيد نوروز پذيرايي مي‌کنند.

شيرين کردن بادام تلخ بايد در اغلب خانه ها به خصوص خانه بزرگتر ها صورت گيرد چرا که معتقد هستند که شيرين کردن بادام تلخ و درست کردن برنجک بايد در اجاق خانه هايشان باشد و اين امر را يک چيز خوش يوم براي خود و خانواده مي دانند.

علاوه‌بر گندم و برنجک بادام و گردو را بو داده و بادام تلخ را شيرين کرده و به برنجک‌ها اضافه مي‌کنند، شيرين کردن بادام تلخ يکي از قديمي‌ترين آداب و رسوم در شهرستان سامان است.

باتوجه به اينکه در گذشته شغل اکثر مردم کشاورزي و باغ‌داري بوده است، مردم از محصولات باغي و زراعي خود براي تهيه آجيل استفاده مي‌کردند و آجيل‌پزون يکي از سنت‌هاي مهم پيش از عيد در اين استان بوده است که اين سنت هم‌اکنون در منطقه سامان مرکز توليد محصولات باغي شهرستان سامان توسط بانوان انجام مي‌شود.

بانوان گردو، بادام، بادام تلخه، تخم کدو و... را روي حرارت با نمک بو مي‌دهند و قسمتي از آن را براي پذيرايي در ايام نوروز از ميهمانان نگه مي‌دارند و بقيه آن را به صورت کاسه‌اي، مانند نذري بين وابستگان و فاميل پخش مي‌کنند.

شب عيد عرفا، شب کوفته‌پزون در شهرستان سامان است

غذاي خاص شب عيد در شهرستان سامان يک شب، قبل از شب عيد است که به نام شب عيد عرفا معروف است و در اين شب کوفته توسط بانوان پخته مي‌شود که مواد کوفته شامل نخود، لپه، برنج لنجان، آرد نخودچي، سبزي خشک و معطر محلي، با کشمش و پياز، آلوچه و... و آب کوفته شامل برنج، شيره و سرکه است.

يکي ديگر از آداب و روسوم شهرستان سامان بردن عيدي به خانه تازه‌عروسان و دختراني است که تازه به خانه شوهر رفته‌اند که در آن برداران براي خواهران خود آش شب عيد مي‌برند.

باز کردن درب منال بعد از سال تحويل توسط فرد خوش قدم

باز کردن در خانه در ساعات اوليه سال تحويل توسط کسي که براي آن خانه در طول سال گذشته خوش يوم بوده انجام مي شود و تا زماني که آن فرد مورد نظر به منزل اين فرد نرود کسي ديگري در خانه فرد را باز نمي کند و صاحب خانه نيز براي کسي که در خانه اش را باز مي کند عيدي بيشتري براي تشکر از ان در نظر مي گيرد.

اين رسم از دير باز در شهرستان سامان بوده و يکي از رسوم ماندگار به خصوص در بخش زاينده رود و روستا هاي حاشيه زاينده رود است.

از ديگر روسوم شهرستان سامان پختن آش رشته در روز عيد است، که از مهمانان نوروز با آش رشته علاوه‌بر آجيل و شيريني پذيرايي مي‌شود.

شنبه‌گردشگر رسمي ماندگار در شهرستان سامان

در شهرستان سامان شنبه‌گردشگري رسمي است که در اولين شنبه اول سال همه از منزل خارج شده و در باغ و صحرا به گردش مي‌روند و بيشتر خانم‌ها، دختران، تازه‌عروس‌ها و تازه‌دامادها بيرون مي‌روند و به نوعي دامادها نامزدهاي خود را ميهمان مي‌کنند، در اين روز انواع آش از جمله آش رشته، آش کشک و... پخته مي‌شود.

در حقيقت شنبه‌گردش بهانه‌اي براي استفاده از آب و هواي بهاري و نفس کشيدن در دامان امن طبيعت است.

انتهاي پيام/۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۴:۱۲:۵۰

27 Dec 2019