۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۳۱۷۱۱
مدير اداره گمرک چهارمحال و بختیاری:

بانك اطلاعات تجارت خارجي كشور یکی از دستاوردهای گمرک در چهارمحال و بختیاری است

مديرکل گمرک استان چهارمحال و بختياري گفت: با اجراي سامانه جامع امور گمرکي، پروانه (برگ سبز) به صورت الکترونيکي صادر شده و اين پروانه بر اساس ميزان واقعي خروج کالا تنظيم مي شود.
بانك اطلاعات تجارت خارجي كشور یکی از دستاوردهای گمرک در چهارمحال و بختیاری است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از منطقه آزاد؛ اسماعيل الله دادي، مديرکل گمرک استان چهارمحال و بختياري در جمع خبرنگاران يکي از اين دستاوردهای این ادراه را  راه اندازي بزرگترين بانك اطلاعات تجارت خارجي كشور دانست.

وی با بیان اینکه بانك اطلاعات تجارت خارجي كشور يكي از ارزشمندترين دستاوردهاي گمرك الكترونيك به شمار مي رود افزود: اين بانك اطلاعاتي كليه اطلاعات مربوط به "سامانه جامع گمركي"را به طور اتوماتيك دريافت و در مركز داده خود تجميع و پردازش مي كند که اين اطلاعات شامل اظهارنامه ها، پروانه هاي واردات، صادرات و ترانزيت، بيجك ها و اطلاعات پروانه هاي عبوري است.

الله دادي ابراز داشت: بررسي سوابق عملكرد واردكنندگان، صادركنندگان و همچنين شركت هاي حمل و نقل به صورت هوشمند به تفكيك وزن، ارزش، نوع كالا و تخلفات احتمالي از مهم ترين قابليت هاي اين بانك اطلاعاتي به شمار مي رود.


مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: يكي از مهم ترين قابليت هاي اين بانك اطلاعاتي گزارش لحظه اي و هوشمند از بزرگترين وارد كنندگان كشور است به گونه اي كه مشخص مي شود افراد و شركت هاي فعال در امر تجارت خارجي در فواصل زماني مشخص و به لحظه چه ميزان فعاليت و چه نوع كالاهايي را به كشور وارد كرده اند.

وی از ديگر امكانات اين بانك اطلاعاتي را ارائه گزارش دقيق از ميزان واردات كالاهاي اساسي به كشور دانست و تاکید کرد:  این بانک به صورت منظم و لحظه اي اعلام مي كند حجم واردات كالاهاي اساسي به كشور در فواصل زماني مشخص چقدر بوده و آيا نيازي به واردات بيشتر هست يا خير.

مدير اداره گمرک استان افزود: پيش از اين اطلاعات و عملكرد واردكنندگان و صادركنندگان به صورت گمرك به گمرک جمع آوري و در ستاد مركزي گمرك ايران تجميع مي شد و درصورت نياز پرونده وارد كنندگان به صورت دسته جمعي جهت بررسي به ستاد مركزي گمرك ايران ارسال مي گرديد و امكان رصد لحظه اي و هوشمند فعاليت هاي واردكنندگان و صادركنندگان وجود نداشت.

وي در ادامه به صدورپروانه الکترونيکي اشاره کرد و گفت: با اجراي سامانه جامع امور گمرکي، پروانه (برگ سبز) به صورت الکترونيکي صادر شده و اين پروانه بر اساس ميزان واقعي خروج کالا تنظيم مي شود.

الله دادي بیان داشت: اين قابليت در اين سامانه لحاظ شده که با حذف کاغذ، صدور پروانه که منشاء بسياري از مشکلات و تخلفات است ، نسبت به تبادل الکترونيکي اسناد بين سازمان ها ومراکز مورد نياز مانند نيروي انتظامي اقدام نمايد و استعلام الکترونيکي کالاهاي خروجي از ديگر قابليت هاي اين سامانه است.

الله دادي در خصوص کيف پول الکترونيک در گمرک تصريح کرد: اين اقدام به دنبال اجراي پنجره واحد تجارت فرامرزي وسامانه جامع گمرکي ودرجهت سرعت بخشيدن به عمليات گمرکي صورت گرفته است واز آنجا که در ازاي خدماتي مانند توزيع ، انبارداري ، تخليه و بارگيري بر اساس قوانين ودستورالعمل هاي مربوطه مي بايست مبلغي پرداخت گردد.


اين مقام مسئول در خصوص موضوع دوراظهاري واردات و صادرات اظهار کرد: در گذشته اظهارنامه هاي گمرکي در گمرکات اجرايي توسط اپراتور تايپ وتحويل متقاضي مي شد. اين موضوع علاوه بر مشکلات ناشي از حضور اين افراد در گمرک ، باعث کندي سرعت کار گمرکات در ترخيص کالا مي گرديد . زيرا هرگمرک بر مبناي تعداد اظهارنامه اي که مي توانست در روز تايپ کند خدمات ارائه مي کرد.


مدير اداره گمرک استان در توضيح دور اظهاري ترانزيت افزود: در گذشته اظهارنامه هاي گمرکي در گمرکات اجرايي توسط اپراتورها تايپ و تحويل متقاضي مي شد. اين موضوع علاوه بر مشکلات حضور اين افراد در گمرک، باعث کندي سرعت گمرکات در ترانزيت کالا مي گرديد. زيرا هر گمرک برمبناي تعداد اظهارنامه هاي که مي توانست در روز تايپ کند خدمات ارائه مي کرد.


اسماعيل الله دادي يکي از اقدامات گمرک در ارتباط با بحث طرح کارشناسي مجازي گفت: موضوع کارشناسي متمرکز يا EXPert pooI است در گذشته بين کارشناس وارباب رجوع ارتباط مستقيم وجود داشت که اين امر فساد را در سيستم اداري افزايش مي داد .

وي اذعان داشت: يکي ديگر از اين اقدامات، دريافت الکترونيکي مانيفست و سامانه آنلاين ارزش است.
در سامانه جامع امورگمرکي برخلاف گذشته که اطلاعات مانيفست کالا به صورت دستي وغير قابل صحت سنجي به گمرک ارائه مي شد اطلاعات مانيفست کالا قبل ازورود به گمرک به صورت الکترونيکي از شرکت هاي حمل ونقل دريافت مي شود .


رئيس گمرک استان پنجره واحد مجازي را از اقداماتي دانست که با استفاده از آن، ارتباط الکترونيکي گمرک با ۲۱ سازمان همکار برقرار شده و تبادل اطلاعات اقتصادي با برخي سازمان ها از طريق سامانه بيتا (بستر يکپارچه تبادل اطلاعات )که توسط گمرک نوشته شده در وزارت امور اقتصادي ودارايي مستقر شده است صورت مي گيرد و صدور مجوزهاي ترخيص کالا نيز از طريق پنجره واحد تجارت فرامرزي توسط سازمان هاي همکار گمرک به صورت الکترونيکي انجام مي شود.


وي در خصوص صندوق الکترونيکي و کنترل الکترونيکي بدهي ها بيان داشت: همانطور که در قسمت قبل اشاره شد سامانه جامع امور گمرکي با اتصال مستقيم به بانک و پرداخت الکترونيکي مزاياي بسياري را در چرخه تجارت خارجي کشور پديد مي آورد.


اسماعيل الله دادي در ادامه به سامانه جامع بازبيني، توزين هوشمند، سامانه بايگاني ديجيتال اسناد، سامانه هوشمند بيمه، تير الکترونيکي (E-TIR) و ارزيابي الکترونيکي عملکرد گمرکات سراسر کشور اشاره کرد و آن ها را بدين نحو شرح داد:

سامانه جامع بازبيني از قسمت دريافت اسناد در جمع آوري اظهارنامه هاي سرويس واردات شروع شده و با طي مراحل مختلف تا بايگاني راکد راتحت پوشش خود قرار مي دهد.
براين اساس اسناد پس از تحويل به بازبيني به صورت سيستمي بين کارشناسان بازبيني توزيع مي شود و شخص در توزيع اظهارنامه ها دخيل نيست.


لازم به ذکر است سامانه بايگاني ديجيتال در گمرکات اجرايي راه اندازي شده است . اين سامانه با دريافت اسکن اسناد ، آنها را به اطلاعات اظهارنامه لينک نموده وکارشناس ميتواند اطلاعات اسکن اسناد را مشاهده نمايد. جلوگيري از تغيير اسناد مربوطه ومفقودي اسناد از جمله قابليت هاي اين سامانه است.

با راه اندازي اين سامانه بيمه ها به شبکه الکترونيکي سامانه جامع گمرکي پيوستند تا فعاليت بيمه هاي همکار در گمرک به صورت الکترونيکي کنترل شود تا علاوه بر صرفه جويي دروقت وهزينه از بروز تخلفات احتمالي هم جلوگيري شود.

ازجمله بخش هاي سامانه جامع امور گمرکي ، بخش کارنه تير است . اين بخش نيز همانند ترانزيت از فرايند دور اظهاري آغاز شده وبر اساس رويه کارنه تير اقدام به طي روند مربوطه مي نمايد.
ارسال اطلاعات به مقصد واعلام وصول اتوماتيک از جمله قابليت هاي اين بخش از سامانه است.


گمرک جمهوري اسلامي ايران در راستاي اجراي سياست هاي کنترل هوشمند ورود کالا به کشور وبه منظورتسريع و شفاف سازي فرآيند واردات تلفن همراه ،افزايش دقت در کنترل هاي گمرکي ، نسبت به ثبت و دريافت شماره شناسه گوشي هاي وارداتي اقدام نمود.
IMEI مخفف International mobile Equipment Identity شناسه بين المللي تجهيزات موبايل بوده و کليه دستگاه هاي موبايل با قابليت اتصال به شبکه مخابراتي GSM ، داراي اين کد ۱۵ رقمي مختص به خود مي باشند.


انتهاي پيام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۴۱:۵۴

27 Dec 2019