۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۲۳۰۳۵
گزارشي از گران شدن قيمت نان در شهرکرد:

نان هم غذاي شاهان شد

گراني اقلام اصلي در سفره مردم مانند نان باعث بالا رفتن قيمت هاي ديگر اقلام موجود در بازار نيز مي شود که در اين ميان باعث سوء استفاده هاي زيادي توسط برخي از بازاريان و دلالان نيز جهت بالا بردن قيمت اجناس به بهانه بالا رفتن قيمت نان نيز شده است.
نان هم غذاي شاهان شد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از اساتيد برتر، نان به عنوان قوت غالب مصرف غذايي ايرانيان اهميت ويژه اي در سبد غذايي مردم دارد. متاسفانه در اين روزها با توجه به اينکه در چند ماه گذشته قيمت نان به يک باره حدود ۳۰ درصد افزايش يافته بود بعد از گراني حامل هاي انرژي و تاثير منفي آن بر قيمت ها بازهم شاهد گراني بيش از ۵۰ درصد قيمت نان به بهانه آزاد شدن قيمت گندم، بوديم.

از آنجايي که نان در سبد غذايي مردم چهارمحال و بختياري به خاطر نوع غذاهاي سنتي که مصرف مي شود جزء اصلي ترين مواد رژيم غذايي آنها مي باشد و شايد مصرف روزانه هر فرد به نسبت فرد ديگري در کلان شهرها بيشتر مي باشد، گراني نان مي تواند مشکلات زيادي را براي قشر کم درآمد اين استان ايجادد کند، از اين رو بعد از با خبر شدن از بالا رفتن قيمت نان در برخي از نانوايي ها به ميان مردم رفتيم و گزارشي از نظرات مردم را تهيه کرديم که به سمع و نظر خوانندگان عزيز مي رسانيم.

يکي از نانوايان شهرکردي اظهار کرد: نانوايي ما هم مانند برخي از نانوايي ها از يارانه آرد برخوردار نمي باشد و آرد را به قيمت آزاد تهيه مي کنيم که اين امر باعث شد تا قيمت نان را به هماهنگي مسئولين مربوطه افزايش دهيم.

اين نانوا اضافه کرد: تعداد مشتريان نسبت به روز قبل از گراني خيلي تغييري نکرده ولي مقدار ناني که مي خرند بسيار کمتر شده است که نشان دهنده پايين آمدن قدرت خريد شهروندان شده است.

اين نانوا با حالت تاسف خاطرنشان کرد: اکثر مشتريان با اطلاع از قيمت جديد نارضايتي خودشان را اعلام مي کنند و فکر مي کنند که افزايش قيمت نان براي نانوايي ها خيلي سودآور است و نانوايي ها مقصر افزايش قيمت هستند ولي با اين افزايش قيمت نانوا هم بايد آزد را گران تر از گذشته تهيه کند و قدرت خريد مردم پايين بيايد براي نانوا هم به صرفه نيست زيرا نان کمتري را در طول روز بايد پخت کند.

يکي از شهروندان شهرکردي گفت: پيش از اين نان ما نان تافتون را ۲۲۰ تومان خريداري مي کرديم که امروز وقتي براي خريد نا مراجعه کردم قيمت آن را به ۳۵۰ تومان افزايش داده اند اين در حالي است که نان همان کيفيت قبل را دارد.

آقاي حيدري افزود: بنده يک يک کارمند دولتي هستم و حقوقم هم در حد متوسط است با جمعيت ۵ نفري خانواده ام روزانه مقدار قابل توجهي نان مصرف مي کنيم، اين افزايش قيمت باعث کم شدن قدرت خريدم مي شود و مجبوريم از مقدار مصرف نان خود مان کم کنيم.

يکي ديگر از شهروندان شهرکردي در صف نانوايي بعد از با خبرشدن از قيمت جديد نان با تعجب با تکان دادن سر نارضايتي خود را اعلام کرد و گفت: نان که چند ماه پيش گران شد، چرا بايد هر روز شاهد بالا رفتن قيمت هاي اجناس باشيم، در حالي که هيچ کسي هم جوابگو نيست.

اين خانم ادامه داد: با اين قيمت ها در مقايسه با درآمدهايمان که به جاي بالا رفتن پايين هم آمده است، ديگر نان هم نبايد بخوريم.

اين شهروند با ابزار نارضايتي از وضعيت قيمت نان در شهرکرد افزود: گراني اقلام اصلي در سفره مردم مانند نان باعث بالا رفتن قيمت هاي ديگر اقلام موجود در بازار نيز مي شود که در اين ميان باعث سوء استفاده هاي زيادي توسط برخي از بازاريان و دلالان نيز جهت بالا بردن قيمت اجناس به بهانه بالا رفتن قيمت نان نيز شده است.

اين افزايش قيمت در حالي است که کيفيت و اندازه نان تغيير نکرده است و در بعضي موارد حتي بي‌کيفيت‌تر از قبل شده اند به طوري که با بررسي هاي انجام شده دربين مشتريان چند نانوايي مي توان گفت: اين خبر، موجي از نگراني در اقشار کم درآمد جامعه ايجاد کرده است و مردمي که نگراني و نارضايتي از گران شدن نان در آذرماه سال گذشته را هنوز فراموش نکرده‌اند، باز شاهد گران شدن تصاعدي نان بودند.

بر اساس اين گزارش در حال حاضر در شهرکرد قيمت نان بربري از ۴۲۵ تومان به ۷۵۰ تومان، نان سنگک از ۷۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان و تافتون از ۲۲۰ تومان به ۳۵۰ تومان تغيير يافته است و مسئولان دولت تدبير و اميد از خروج از رکود و بالا رفتن قدرت خريد و درآمد مردم بر اساس آمارها سخن مي گويند در حالي که سفره ها و جيب هاي مردم اين برعکس اين ادعاست و سفره هايشان هر روز کم رنگ تر از گذشته مي شود.


انتهای خبر/۱۰۲۴ج/۵۵۰ الف
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۲۹:۰۶

29 Dec 2019