۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۲۰۵۱۵
مدير امور اراضي استان چهارمحال و بختياري:

۱۷ درصد اراضي چهارمحال و وبختیاری زراعي است/ انتهاي خيابان کاشاني مجوز تغيير کاربري ندارد

مدير امور اراضي چهارمحال و بختياري گفت: از کل مساحت استان ۱۰۹۳۰۰۰ هکتار معادل ۶۵ درصد را مراتع، ۳۰۹۰۰۰ هکتار معادل ۱۸ درصد را جنگل ها و ۱۴۶۳۷۰ هکتار معادل ۱۷ درصد را اراضي زراعي و ۴۰۸۸۰ هکتار باغات و باقي مانده ساير کاربري ها را به خود اختصاص داده است.
۱۷ درصد اراضي چهارمحال و وبختیاری زراعي است/ انتهاي خيابان کاشاني مجوز تغيير کاربري ندارد
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مشکات برین، رضا دوستي ايراني در نشست خبري به مناسبت روز امور اراضي در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: استان چهار محال و بختياري با جمعيتي بيش از ۸۵۷۹۱۰ نفر در گستره اي معادل يک درصد مساحت کل کشور ۱۶۵۳۳ کيلومتر مربع معادل ۱۶۵۳۳۰۰ هکتاراست .

وي افزود: از کل مساحت استان ۱۰۹۳۰۰۰ هکتار معادل ۶۵ درصد را مراتع، ۳۰۹۰۰۰ هکتار معادل ۱۸ درصد را جنگل ها و ۱۴۶۳۷۰ هکتار معادل ۱۷ درصد را اراضي زراعي و ۴۰۸۸۰ هکتار باغات و باقي مانده ساير کاربري ها را به خود اختصاص داده است.

دوستي ادامه داد: قريب به هشتاد درصد سطح استان را مناطق کوهستاني ، تپه ها و کوه هاي مرتفع فرا گرفته است به گونه اي که مرتفع ترين قله آن زردکوه بختياري با ارتفاع ۴۵۵۸ متر هميشه پوشيده از برف است و پست ترين منطقه استان با ۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دريا در منطقه ارمند واقع مي باشد .

مدير امور اراضي استان بيان کرد: اين ارتفاعات منشاء رود هاي پر آب و دائمي از جمله رود هاي کارون ، زاينده رود ، بازفت ، کوهرنگ ، خرسان ، ونک ، سبزکوه ، منج و ... است که در مسير خود مناظر و چشم انداز هاي بديع را خلق مي کنند . ميانگين دما در ارتفاعات شمال غربي منطقه به ۳/۵ درجه در ناحيه پست جنوبي به ۱۸/۵ درجه سانتيگراد ميرسد .

وي خاطرنشان کرد: مديريت امور اراضي استان مديريتي ستادي است که اکثروظايفش نظارتي و حاکميتي است و تحت نظارت فني سازمان امور اراضي و نظارت اداري سازمان جهاد کشاورزي استان انجام وظيفه مي نمايد .

دوستي مهمترين وظيفه اين مديريت را حفظ کاربري اراضي کشاورزي، يکپارچگي و بهره وري اراضي کشاورزي، واگذاري و توسعه اراضي کشاورزي، ساماندهي و تعيين تکليف اراضي، تامين اراضي مورد نياز بخشهاي صنعت، خدمات ، مسکن و ... بيان کرد.

وي در مورد حفظ کاربري اراضي توسط امور اراضي تصريح کرد: حفظ کاربري اراضي زراعي و باغي و حمايت از يکپارچه سازي اراضي زراعي و باغي و جلوگيري از خرد شدن اراضي کشاورزي از جمله مهمترين وظايف اين اداره است، اين اداره مشتمل بر دو دبيرخانه کميسيون تبصره ۱ ماده ۱ و دبير خانه شوراي اصلاحات اراضي مي باشد.

دوستي ادامه داد: واگذاري عرصه هاي ملي و دولتي خارج از محدوده قانوني شهرها و شهرکها در اجراي لايحه قانوني واگذاري و احياي اراضي در حکومت جمهوري اسلامي ايران مصوب ۱۳۵۹ شوراي انقلاب از جمله مهمترين وظايف اين اداره مي باشد .اين اداره مشتمل بر چهار دبير خانه است.

مدير امور اراضي استان اين دبيرخانه ها را شامل دبيرخانه طرح هاي کشاورزي، دبيرخانه طرح هاي غير کشاورزي، دبيرخانه شوراي هيئت هفت نفره واگذاري زمين و دبيرخانه کميسيون تشخيص و کميسيون ارزيابي اراضي باير عنوان کرد.

وي در مورد وظيفه اداره حقوقي ومالکيت ارضي گفت: وظايف اين اداره عبارتند ازنظارت برقراردادهاي واگذاري جهت تطبيق قراردادها با ضوابط واگذاري، وصول اجور معوقه طرح ها، اجراي مصوبات قضايي کميسيون نظارت بر طرح هاي موضوع ماده ۳۳اصلاحي قانون حفاظت و بهره برداري از جنگل ها و مراتع کشور، خلع يد از اراضي احياء نشده و نظارت بر انتقال مالکيت اراضي واگذاري، دفاع از حقوق دولت در دعاوي عليه مديريت در مراجع قضايي و برخورد با مرتکبين تغيير کاربري غير مجاز اراضي مي باشد.

مدير امور اراضي استان در خصوص مبارزه با زمين خواري در استان افزود: حفاظت از عرصه هاي ملي و عرصه هاي زراعي و باغي و برخورد با زمين خواران از جمله مهمترين وظايف اين دبيرخانه مي باشد که رياست آن با معاونت هماهنگي و امور عمراني استانداري و دبيرخانه آن با مديريت امور اراضي استان مي باشد.

دوستي بيان کرد: به منظور تشخيص و ارزيابي اراضي باير دبيرخانه در مديريت امور اراضي تشکيل شده است تااراضي باير که سابقه کشت دارند ولي به دليل اعراض مالک يا مالکين بيشتر از ۵ سال متوالي بدون دليل موجه بلاکشت مانده را به صورت کارشناساي شده مشخص کنند.

مدير امور اراضي استان در مورد حفظ کاربري اراضي زارعي و باغ‎ها و تداوم و بهره‎وري آنها از تاريخ تصويب قانون اصلاحي حفظ کاربري اراضي زراعي و باغي اعلام کرد: تغيير کاربري اراضي زارعي و باغ‎ها در خارج از محدوده قانوني شهرها، شهرک ها‎ و روستا هاي داراي طرح هادي به جز در موارد ضروري ممنوع مي‎باشد.

وي تاکيد کرد: تشخيص موارد ضروري تغيير کاربري اراضي زراعي و باغ ها در هر استان به عهده کميسيوني است مرکب از مدير کل جهاد کشاورزي ،مدير امور اراضي ، مدير کل راه و شهرسازي، مدير کل حفاظت محيط زيست استان و يک نفر نماينده از طرف استاندار ، که به رياست رياست سازمان جهاد کشاورزي مي باشد.

دوستي در مورد آمار واگذاري اراضي به تفکيک مراجع واگذاري در استان چهارمحال و بختياري اعلام کرد: واگذاري اراضي منابع ملي و دولتي براي طرح هاي کشاورزي ۸۷۱۷ هکتار ، واگذاري اراضي منابع ملي و دولتي براي طرح هاي غيرکشاورزي ۲۱۹۸۰ هکتار، واگذاري هاي شوراي هيئت هفت نفره ۲۱۹۰۶/۳۵ هکتار مي باشد.

مدير امور اراضي استان در پايان در خصوص مجور تغيير کاربري انتهاي خيبان کاشاني گفت: هيچگونه مجوزي در خصوص تغيير کاربري داده نشده است و فقط مجوز باز شدن خيابان داده شده است.

انتهاي پيام1020ج /۵۳۰م
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۲۰:۳۹

29 Dec 2019