۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
کد مطلب : ۳۵۴۶۵

کاهش آسيب هاي اجتماعي در جامعه با غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان

در راستاي غني سازي اوقات فراغت بايد تعامل و همکاري بين دستگاهي در شهرستان وجود داشته باشد چرا که غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان نقش موثري در کاهش آسيب ها در جامعه دارد
کاهش آسيب هاي اجتماعي در جامعه با غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سامان ما، هدف از اجراي پايگاه هاي تابستاني اوقات فراغت پر کردن و غني سازي اوقات فراغت به خصوص در فصل تابستان است و در اين دوره ها سعي بر اين شده است که رشته هاي مورد تاکيد قرار گيرد که تا حدودي موجب کار آفريني در آينده براي دانش اموزان باشد .

اوقات فراغت زماني است که کودک بايد آزادانه به انجام فعاليت‌هاي مورد علاقه خود بپردازد. تنظيم زمان و فراهم کردن اوقات فراغت براي کودکان به‌عهده بزرگسالان است.

همه ما فصل تابستان را فصل تعطيلي مدارس مي دانيم در حاليکه امام خميني (ره) با يک جمله کوتاه اما زيبا به تعطيلي مدارس معنا بخشيده و فرموده:« مدارس تعطيل مي شود اما تعليم و تربيت هرگز تعطيل نمي شود.» با تکيه بر اين کلام پرمعنا بايد براي ايام تابستان کودکانمان برنامه ريزي صحيح و درست داشته باشيم.

کودکان براي رشد خود به تحرک و بازي نياز دارند. تحرک رمز سلامت کودکان است. بازي‌هاي پرتحرک سبب تخليه هيجاني و در نتيجه آرامش کودکان مي‌شود.

جهت پر کردن اوقات فراغت بچه ها نبايد آنها را با اصرار به کلاس فرستاد، بلکه مي‌توان از خودشان پرسيد که چه چيزي خستگيشان را برطرف مي‌کند و آنها را به سمت کارهاي مورد علاقه‌شان سوق مي‌دهد.

يکي از روش هايي که مي‌تواند اوقات فراغت افراد جامعه را زير پوشش قرار داده و بسياري از ضعف ها و کمبودهاي جسماني و رواني را رفع و درمان کند، ورزش و تفريحات سالم است.

تربيت بدني و ورزش گذشته از جبران ضعف ها و حفظ تندرستي افراد، آنان را براي زندگي، تلاش و اهداف مشترک آماده مي‌سازد. اين امر در ايجاد هماهنگي حرکت مشارکت نموده و به پيشگيري و تنظيم اضطراب و افسردگي کمک مي‌کند.

پرداختن به فعاليت بدني هدايت شده مي‌تواند باعث پرورش ساير رفتارهاي بهداشتي مثل پرهيز از سيگار، مواد مخدر و رفتارهاي خشونت‌بار گردد و نيز کودکاني که فعاليت بدني بيشتري دارند نتايج تحصيلي بالاتري نيز کسب کرده‌اند.

اوقات فراغت يعني گذراندن وقت براي فعاليت خاص و با هدف خاص. فراغت يعني وقت آزادي که فرد به فعاليت خاصي مشغول نيست. معمولاً چون کار اهميت دارد، براي آن برنامه ريزي مي شود. ولي به اوقات فراغت توجهي نمي شود و برنامه اي براي چگونه گذراندن آن در نظر گرفته نمي شود.

اوقات فراغت تربيت غيررسمي نوجوانان تلقي مي شود. تحقيقات نشان مي دهد که ميان انواع تربيت، تربيت غيررسمي و زمينه هاي اجتماعي- فرهنگي بيش از از محيط ها و عوامل تربيت رسمي در تغيير رفتار مؤثر است.

بنابراين اگر تربيت غيررسمي در زمينه هايي صورت گيرد که مورد علاقه و رغبت افراد است و با ظرفيت هاي روانشناختي و زمينه هاي اجتماعي- فرهنگي آنان هماهنگي دارد، تأثيرات مثبت بيشتري بر رشد آنان خواهد گذاشت.

فعاليت هاي غيررسمي و مورد علاقه نوجوانان که معمولاً آزادانه انتخاب مي شود، تأثير غيرقابل انکاري در جوانب مختلف رشد آنان به جاي مي گذارد.

سرمايه گذاري مادي و معنوي براي رشد سالم و تربيت صحيح کودکان و نوجوانان و جوانان، در واقع اساسي ترين و مهمترين سرمايه گذاري خانوادگي و اجتماعي و مالي است.

اين سرمايه گذاري از جنبه هاي مختلف انساني، فرهنگي، اخلاقي، اجتماعي و اقتصادي حائز اهميت است. توجه به نوجوانان مستلزم تأمين نيازمندي هاي زيستي، رواني، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي آنان است.

تربيت سالم آنان نيز پاسخگويي عملي به همين نيازهاي آنان است. نحوه تربيت نيازمند شرکت و تصميم گيري خود نوجوانان، والدين، مربيان، متخصصان تعليم و تربيت است.

کمک نهادهاي اجتماعي شامل ايجاد تسهيلات لازم فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي در راستاي اهداف فوق براي نوجوانان و جوانان است.

برنامه ريزي فعاليت هاي اوقات فراغت نوجوانان و برآوردن نيازمندي هاي آنان بايد از جنبه هاي فردي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي و ديني مورد توجه قرار گيرد.

کمک به نوجوانان و جوانان براي کشف خويشتن و شکوفايي امکانات بدني، عاطفي، شناختي و اجتماعي خودشان باشد.

فراهم کردن زمينه هاي تربيت اجتماعي براي بهبود مناسبات نوجوانان و جوانان با خانواده، دوستان و به طور کلي زندگي در جامعه را فراهم کند.

توجه به استقلال نوجوانان و جوانان جهت کمک به آنان که در ارتباط هاي متقابل اجتماعي خود احساس شخصيت کنند و روابط سالم و حقوق برابر را رعايت کنند.

جهت تدوين هدف ها و راه هاي پرورش مهارت هاي شغلي براي دستيابي تدريجي به استقلال اقتصادي نوجوانان و جوانان.

برنامه ريزي فعاليت هاي فوق برنامه فرهنگي و اخلاقي و ديني در عصر حاضر ضرورت بيشتري دارد. کمک به نوجوانان و جوانان براي آراستن انديشه و احساس و رفتار خود به تعاليم اديان الهي، ايمان و عمل به موازين متعالي فرهنگي کشور، تقويت فضايل اخلاقي، بهره گيري از فرهنگ و هنر و ادبيات ملي و جهاني و استفاده از فرهنگ انساني در زمينه هاي گوناگون.

حضور ۲۵۰ نفر دانش آموز در کلاس هاي ورزشي غني سازي اوقات فراغت در شهرستان سامان

معاون پرورشي و تربيتي اداره کل آموزش و پرورش شهرستان سامان  در گفتگو با خبرنگار سامان ما با اشاره بر اينکه با تخريب ساختمان کانون فرهنگي ميثاق شهر سامان کلاس هاي اوقات فراغت در حوزه ورزشي برگزار شده است ، بيان داشت: در حال حاضر ۲۵۰ دانش آموز در کلا س هاي ورزشي کاراته، ژيمناسيک، واليبال, بسکتبال و فوتسال شرکت کرده اند.

محسن اميري با بيان اينکه کانون فرهنگي ميثاق در حال حاضر در دبيرستان نجمه داير است بيان داشت:کلاس هاي اوقات فراغت در سال ديگر در کانون براي علاقمندان داير خواهد بود .

اميري با اشاره بر اينکه فضاي کنوني کانون براي برگزاري کلاس هاي غني سازي اوقات فراغت و ... مناسب تر است و امنيت اين مسير براي تردد کودکان و نوجوانان بهتر است .

وي با بيان اينکه دليل اصلي تخريب کانون ساخت مدرسه شش کلاسه در اين منطقه است، عنوان کرد : اگر اين تخريب در اين فصل صورت نمي گرفت سازمان نسوازي مدارس اعتبار اين پروژه را به شهرستان ديگر اختصاص مي داد .

براي اجراي طرح غني سازي اوقات فراغت بايد دستگاه فرهنگي و اجتماعي با يکديگر تعامل داشته باشند

مدير کانون پرورش فکري کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار سامان ما با اشاره به اينکه در راستاي غني سازي اوقات فراغت کودک و نوجوانان شهرستان سامان از برگزاري کلاس هاي از قبيل نقاشي، خوش نويسي، سفالگري و روخواني کتاب با حضور ۸۰ کودک و نوجوان شهر سامان خبر داد و ابراز کرد: در کلاس هاي ويژه نيز ۵۰ نفر در نمايش فيلم، کار دستي، قصه گويي و شعر خواني، نمايش عروسکي و نقالي حضور دارند.

ژيلا مهندس با اشاره بر اينکه کلاس هاي ادبي از قبيل کارگاه داستان و شعر نيز در کانون براي علاقمندان بر گزار مي شود، بيان داشت: استقبال کودمکان و نوجوانان از کلاس هاي کانون خوب است و بايد براي دور کردن قشر کودک و نوجوان همه دستگاه هاي اجرايي با يکديگر هماهنگ باشند .

وي با بيان اينکه براي برگزاري جشن کودک توسط کاروان ساير از استان تنها فرمانداري، منابع طبيعي، آموزش و پرورش و شهرداري همکاري لازم را براي برگزاري اين برنامه داشته اند ، عنوان کرد: مابقي دستگاه از جمله نيروي انتظامي و پليس راهور در اين برنامه حضوري نداشتند در حالي که اين دو دستگاه بايد نظم و امنيت برنامه را بر قرار کردند حضور نداشتند.

مهندس با تاکيد بر اينکه براي اجراي برنامه ها براي دور کردن بچه ها از فضاي مجازي يک دست صدا ندارد و بايد همه دستگاه هاي فرهنگي و اجتماعي با يکديگر هماهنگ باشند، عنوان کرد: خانواده ها سهم به سزايي در غني سازي اوقات فراغت کودکان و نوجوانان دارند و بايد در اين زمينه خانواده خود مشتاق تر از دستگاه ها براي فرزندان خود باشند .

وي با اشاره بر اينکه در سال گذشته براي عبور مرور بچه هاي کانون سررويس از طرف شهرداري در نظر گرفته شده بود بيان داشت: امسال به دليل نداشتن راننده از سوي شهرداري سرويس براي عبور مرور نتوانستيم داشته باشيم.

رئيس کانون پرورشي و فکري کودک و نوجوان با بيان اينکه ازکودکان و نوجوانان از سن ۶ سالگي تا ۱۷ سالگي در کانون در کلاس هاي اوقات فراغت شرکت مي کنند ، بيان داشت: بيشترين رنج سني که در کلاس ها شرکت مي کنند سن ۸ تا ۱۲ سال است و نوجوانان پسر در برنامه هاي کانون خوب فعاليت مي کنند .

آسماني ها يکي از مهم ترين طرح هاي کانون هاي فرهنگي و هنري مساجد در تابستان است.

حجت الاسلام مراد يوسفي، مسئول دبيرخانه کانون هاي فرهنگي هنري چهارمحال و بختياري گفت: طرح اوقات فراغت «آسماني ها» يکي از مهمترين طرح هاي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد در فصل تابستان است.

وي افزود: جوانان و نوجوانان در شهرها و روستا هاي استان همه ساله استقبال خوبي از طرح اوقات فراغت «آسماني ها» مي کنند.

مسئول دبيرخانه کانون هاي فرهنگي هنري چهارمحال و بختياري ابراز کرد: جذب جوانان و نوجوانان به مساجد يکي از مهترين اهداف برگزاري طرح اوقات فراغت «آسماني ها» است.

حجت الاسلام يوسفي تصريح کرد: برنامه ريزي براي برگزاري کلاس هاي متنوع اوقات فراغت در قالب طرح آسماني ها يکي از وظايف اعضاي کانون هاي فرهنگي هنري در جوار مساجد است.

وي ساماندهي فعاليت هاي اوقات فراغت کانون، هماهنگ سازي و ايجاد وحدت رويه در فعاليت هاي مسجد، استفاده از کليه ظرفيت هاي موجود در تشکل هاي حوزه مسجد، برنامه ريزي در جهت غني سازي زمان اوقات فراغت کانون ها، ايجاد هم افزايي و دوري از موازي کاري با ساير نهاد هاي مستقر در مسجد را از ديگر اهداف برگزاري طرح اوقات فراغت «آسماني ها» عنوان کرد.

وي به کتاب رهنامه «آسماني ها» اشاره کرد و گفت: همه پايگاه هاي طرح اوقات فراغت «آسماني ها» بايد کلاس هاي اوقات فراغت خود را طبق کتاب رهنامه «آسماني ها» برگرفته از نظام نامه جامع اوقات فراغت برگزار کنند.

انتهاي پيام /۶۰۱س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۰۱:۵۳

27 Dec 2019