۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۱۸۱۴۹
میزگرد بررسی سیاست های ابلاغی “علم و فناوری”در شهرکرد؛

فضاي بي خبري بر نظريه پردازي کشور ما حاکم است/ صنعت به دانشگاه اعتماد ندارد

میزگرد بررسی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه “علم و فناوری” با حضور اساتید برجسته استان چهارمحال وبختیاری به نمایندگی “پایگاه خبری تحلیل جهان بین نیوز” برگزار شد.
فضاي بي خبري بر نظريه پردازي کشور ما حاکم است/ صنعت به دانشگاه اعتماد ندارد
به گزارش جهانبین نیوز، میزگرد بررسی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در حوزه “علم و فناوری” با حضور دکتر احمدرضا بسیج، ریس بسیج اساتید استان چهارمحال و بختیاری؛ دکتر معتمدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد؛ دکتر خداداد پیر علی، رئیس بنیاد نخبگان استان چهارمحال و بختیاری؛ دکتر نادر پور ارشد نخبه علمی وهیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، دکتر مظاهر شهرانی، هیأت علمی دانشگاه شهرکرد در دفتر پایگاه خبری تحلیلی جهانبین نیوز برگزار شد.

محورهای این میزگرد منطبق بر “سیاست های علم و فناوری” ابلاغی توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با بیان پرسش‌های “لزوم توجه به تولید علم و نظریه پردازی؟”، “لزوم روزآمد سازی نقشه جامع علمی کشور؟”، ” ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه؟” و “لزوم ایجاد رشته های تحصیلی مرتبط با نیاز های کشور؟” طرح ریزی شده بود.


فضای بی خبری بر نظریه پردازی کشور ما حاکم است!
در ابتدا دکتر احمد رضا بسیج، استاد دانشگاه با بیان اینکه اولین قدم مهم نظریات امروزه است چه شرقی باشد و چه غربی، اظهار داشت: یکی از ویژگی های شهید مطهری این بود که قبل از نقد هر نظریه ای ابتدا آن را بخوبی تبیین می کرد.

وی افزود: وقتی به نظریه تقابل داروینی رجوع می کنیم متوجه می شویم که داروین اصلا بیان نمی کند که انسان از میمون است بلکه می گوید انسان و میمون از چیز دیگری هستند. در صورتیکه در فضای دانشگاهی نظریه داروین طور دیگری مشهور شده است.

دکتر بسیج ادامه داد: نقد نظریات با رویکردی که نکات مثبت و منفی نظریه بیان شوند باید صورت بگیرد و در مرحله بعد یک نظریه جدید بیان شود.

بسیج در بخش بعدی سخنانش نیز بیان داشت: فاز دیگر این است که از کتاب ها و تعالیم ائمه (ع) و با استفاده از تخصص آموخته شده در حوزه های مختلف نظریات را استخراج کرد. البته این کار زحمت زیادی دارد ولی برخی فقط به دنبال بهره گیری از آثار ترجمه شده هستند.

وی ادامه داد: مطمئنا مسیر دوم مسیر بسیار سختی است. می بینیم که بعد از گذشت سالها هنوز فقه حکومتی به درستی تبیین نشده است.

دکتر بسیج تأکید کرد: بدون استثنا تمامی علوم غرب چه علوم انسانی و چه بقیه علوم قابل نقد هستند. برخی آنها از جنبه روشی مبتنی بر پوزیتیویسم هستند، محتوایی بر پراگماتیسم یا انکار کلیات هستند. ما نمی گوییم که همه علوم غربی را قبول نداریم.

وی ادامه داد: چرا که نقدی که ما به علوم غربی داریم گاهی بر روشها، نتایج و گاهی هم بر محتوی است.
بسیج در بخشی از سخنانش بیان کرد: ممکن ات که به ذهن این طور برسد که نقد ما همیشه محتوی است که البته اینگونه نیست. در کشور ما دانشجویان دکتری در رشته حقوق درسی را میگ ذرانند که در آن این گونه القا می شود که حقوق اساسی آمریکا از حقوق اساسی ایران بهتر و کامل تر است.

احمد رضا بسیج تصریح کرد: در خصوص اقتصاد و جامعه شناسی که وضعیت بسیار وخیم است. در جامعه شناسی غرب اساس بر آن است که همه چیز به کمال می رسد حتی خدا ! معلوم است که علمی با این پایه چه خروجی ای خواهد داشت .

وی تاکید کرد: فهم نظریات غربی برای این است که مشخص شود چه چیزی را با مبانی، قبول یا رد کنیم.
استاد دانشگاه به نکته مهم دیگری اشاره کرد و گفت: اگر انسان به دنیا وابسته شود دچار غفلت می شود و این مورد شروع بسیاری از گرفتاری ها است. حال چه کنیم که از تکنولوژِی های جدید استفاده کنیم و دچار این غفلت نشویم.

بسیج گفت: در حوزه نظریه پردازی مشکل دیگر این است که بدنه دانشگاه ها از نظریه های بوجود آمده در کشور بی خبر هستند.و استاد ما بعضا ترجیح می دهد که از آثار ترجمه شده استفاده کند.

وی گفت: آقای مصباح در حوزه سیاست اسلام و فلسفه اخلاق دارای نظریات جدیدی است ولی مشکل ما این است که استاد دانشگاه ما باور کند که میتواند از نظریه پردازان داخلی استفاده کند.

بسیج تاکید کرد: در سال ۸۱ مطلبی با عنوان نظریه جدید علل اربعه در کیهان فرهنگی چاپ شد ولی از آن زمان تا کنون هیچکس تماسی برای رد، تایید، نقد و... با بنده نگرفته است. این نشان می دهد که فضای بی خبری بر نظریه پردازی کشور ما حاکم است. حال اگر یک نفر در آمریکا حرفی بزند آنگاه چه سر و صدایی به پا می شود.
صنعت به دانشگاه اعتماد ندارد!
در ادامه دكتر عبدالرحمن معتمدي، عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد با بیان این مطلب که در سیاست ابلاغی، حوزه فناوری وجود دارد و ما به دنبال آن هستیم که در این حوزه با برنامه ریزی هایی به توسعه پایدار دست یابیم، بیان داشت: زمانی میخواهیم یک شهر را از ابتدا بنا کنیم. آنگاه آب، برق، کوچه ها، خیابانها و ... را فراهم می کنیم. اما زمانی که شهر بنا شده است و بخواهیم اصلاحاتی را انجام کار سخت تر می شود.

وی افزود: در اینجا هم معتقدم که ابتدا اصول و مقررات نظریه پردازی تدوین شود. و بر اساس آن بنای نظریه پردازی را احداث کنیم.

معتمدی ادامه داد: ارتباط صنعت و علم ضروری است در صورتی که به دلیل عدم توانمندی فارغ التحصیلان صنعت به دانشگاه اعتماد ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد : به نظر من حل مشکلات کشور شروعی برای حرکت به سمت نظریه پردازی است و بعد از آن پیدا کردن راه کار ها می باشد.

وی با بیان اینکه خدمت به خلق بهره وری بالاتر را میسر میسازد اظهار داشت: گرچه تولید ثروت هم مد نظر است و رفاه باید ایجاد شود. ما قرار نیست مستقل از تجربیات غرب حرکت کنیم و باید از آنها استفاده کنیم. در علوم انسانی اگر بر مبنای نظریات غلط است رد می کنیم و بسیاری هم درست هستند که آنها را می پذیریم.

معتمدی با اشاره به اینکه تنها تفاوت، نیاز های جوامع است و ما با حرکت در مسیر نیاز جامعه خودمان می توانیم همه چیز را حل میکند، اظهار داشت: ما با استفاده از تجربیات جوامع دیگرو ملاک قرار دادن نیاز های جامعه خود می توانیم سریعتر حرکت کنیم و از راه های میان بر استفاده کنیم.

استاديار گیاهپزشکی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ما باید بین کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی تفاوت زیادی قائل شویم. در نظریه پردازی قدم اول فهم عمیق از تئوری ها و تسلط بر منابع و داشته های خودمان و سپس ارائه تئوری است. نکته مهم آن است که چه کنیم که در جامعه نظرپرداز تربیت کنیم که در سطوح بین المللی، ملی و استانی ارائه نظریه داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد بیان کرد: درحوزه نظریه پردازی اولویت هایی هست که باید لحاظ شود. اول آنکه حوزه بندی در علوم مختلف صورت گیرد. ثانیا برنامه زمان بندی شده تدوین گردد. سوم آنکه اطلاعات لازم جمع آوری شود. همان بانک اطلاعاتی لازم در تخصص های مختلف. چهارم آنکه ابزار لازم فراهم شود. همان چیزی که تعبیر به امکانات، ابزار و تجهیزات است. پنجم آنکه پشتیبانی از محققان صورت گیرد.

وی پشتیبانی مالی و مهمتر از آن پشتیبانی اجتماعی را لازم دانست و گفت: راهکار آن ایجاد مراکزعلمی است زیرا ISI با همین روش اعتبار پیدا کرد. ما نیز باید مرکزی داشته باشیم که اتقان و استدلال نظریات را بررسی کند.

معتمدی اعلام کرد: نظریات تایید شده باید هم تبلیغ شوند و این مرکز نباید به هیچ وجه تحت فضای سیاسی کشور واقع شود بلکه مستقل به کار خود ادامه دهد.

شلاق مطالبات مردمی هنوز به تن دانشگاهیان و نخبگان نخورده است!
دراين جلسه هم انديشي رئیس بنیاد نخبگان استان چهارمحال و بختیاری در خصوص کم کاری کرسی های آزاد اندیشی در بحث علوم انسانی، اظهار داشت: کرسی های آزاد اندیشی در استان حاشیه پیدا کرده است باید مشکلات ایجاد شده بررسی و سازماندهي شود.

وی بیان داشت: استاد تخصصی هر درس در هر کلاسی مي تواند یک کرسی آزاد اندیشی داشته باشد و بر اساس نظریات جدیدی که دانشجو ارائه می دهد برای آن امتیاز در نظر بگیردوگروهاي علمي در وزارت خانه علوم تحقيقات وفناوري مي بايست تعریف جدیدی از سرفصل دروس ارائه دهند.

براي مالكيت فكري ونظريه پردازي امتياز بدهيم

ايشان با بیان اینکه آیین نامه ارتقاء اعضاي هياًت علمي برای همه مقاله ها و کارهای علمی امتیاز دارد ولی برای نظریه پردازی يا مالكيت فكري امتيازي در نظر گرفته نشده است تاكيد كرد درزمينه مالكيت فكري ونظريه پردازي در آئين نا مه ارتقاء اعضاءهياًت علمي دانشگاه ها اين امر لحاظ گردد.

رشته هاي دانشگاهي با نياز جامعه هماهنگ باشد

پیرعلی تصریح کرد: با در نظر گرفتن اسناد بالا دستي نقشه جامع علمی کشور رشته هاي دانشگاهي با نیاز های کشور سازگار نیست زیرا در حوزه های علوم مختلف و فناوری نیاز به توجه بیشتر داريم به طور مثال در استان چهار محال و بختياري به رشته هایی از جمله گردشگری و جهانگردی نياز داریم زیرا استان ما قطب گردشگری است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از رشته های تحصیلات تکمیلی موفقیت هایي بوده، تأکید کرد: با وجود این موفقیت ها ولی در مورد کاربردی کردن علوم و تولید ثروت از علم که یک بخشی مر بوط به دانشگاه و بخشی مر بوط به پارک علم و فناوری بوده کمتر توجه شده است.

نتايج تحقيقات درجامعه عملي شود

رئیس بنیاد نخبگان استان بیان داشت: معاونت پژوهشی دانشگاهها باید مثل وزارت خانه ها به معاونت پژوهش و فناوری تبدیل شود که بتوانند علاوه بر کار پژوهشی و تولید علم بحث های فناوری را هم سرو سامان دهند ايشان افزودند هر چند ايران رتبه ۱۷از نظر توليدات علمي را در جهان داراست اما آمار نشان می دهد هنوز نتايج تحقيقات نتوانسته در جامعه رسوخ و موثر واقع شود.

پیرعلی گفت: ۳۰ درصد تولیدات علمی كشور ناظر به نیاز ها ي جامعه است و ۷۰ درصد برای محققان و دولت هاي خارج كشور است که این یک ضعف است چرا که آنها علم توليد شده ما را تبدیل به فناوری می کنند.

وی بیان کرد: در ارزیابی طرح ها و پایان نامه ها در دانشگاه نیاز است، یک کارشناس با تجربه صنعت و بخش هاي اجرايي بر آنها نظارت کند تا با بیان مشکلات جامعه، پایان نامه ها اجرایی شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد بیان کرد: آنچه در استان ما اتفاق می افتد این است که دانشگاه به حل مشکلات صنعت ،كشاورزي وبخش های اجرایی جامعه کمتر ورود پیدا می کند.

پیر علی با بیان اینکه شلاق مطالبات مردمی هنوز به تن دانشگاهیان و نخبگان نخورده است، تصریح کرد: چرا باید بودجه مملکت به سمتی برود که تحقیقات و پژوهش هائي انجام شود ولي مشكلي را از جامعه حل نكند؟
رئیس بنیاد نخبگان استان با اشاره به اینکه دانشگاه ها فقط در چهار دیواری خود کار می کنند افزود: دانشگاه و استاد باید به عنوان نیروی علمی و فکری به سمت صنعت برود و با ارتباط قوی شرایط را بهتر و نیازهای صنعت را مرتفع کنند.به عبارتي دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه در قطب هاي صنعتي و شر كتهاي صنعتي شكل گيرد تا مشكلات آنها استحصال شود.

پیر علی تاکید کرد: صنعت از دانشگاه منتفع نشده است و دانشگاه بايد مانند آفتاب بدرخشد تا صنعت را تحت الشعاع قرار دهد.

استفاده صنعت از دانشگاه نباید محدود به علوم فنی و پایه شود
در ادامه دکتر نادر پورارشد، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرکرد با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات بخش صنعت به نیروی کار آن صنعت بر می گردد، اظهار داشت: اگر بخواهیم علوم انسانی بومی را به صورت الگو و نشان دائمی ، عرضه کنیم، با مانعی به نام" جو نامناسب فرهنگی" در جامعه مواجه هستیم که باید آن را اصلاح کنیم.

پور ارشد افزود: متاسفانه همچنان دیده می شود حتی در حوزه علوم انسانی، مارک ها ، گفتار و اندیشه های نشان های خارجی ، اقبال و پذیرش زیادی در جامعه ما پیدا کرده است، مخصوصا این مهم تاجایی پیش رفته است که اغلب اساتید دانشگاه ها نسبت به دانشجویان از آن بیشتر استفاده می کنند.

حقوقدان دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در نگاه به علوم انسانی با رویکرد بومی گرایی و تمرکز بر استفاده از آموزه های دینی و علمی، مانعی دیده می شودگفت: به نظر می رسد، عدم تمرکز بر انتخاب مواد درسی حتی در موضوعات دوره های دکتری و ارشد دانشگاهی است، این بدان معناست که آزادی عمل برای استاد دانشگاه وجود ندارد که خودش تولید و عرضه کند و در این زمینه محدودیت های بسیاری وجود داشته است.

پور ارشد ادامه داد: راه حل این موضوع این است که با انجام یک مدیریت صحیح ، و آزادی صحیح در عرضه علوم ، همانند ایده کرسی های نظریه پردازی با نگاه نقد و مناظره راه های فراتر بردن علم و بومی کردن معلومات را افزایش دهیم. اما شاید کمی زودهنگام باشد که مثلا در رشته دکترای رشته ادبیات در دانشگاه شهرکرد، موضوعاتی قابلیت تدریس پیدا کنند که با دانشگاه اصفهان متفاوت باشد.

وی اظهار داشت: ما باید تفاوت علوم انسانی و دیگر علوم را بدانیم، محصول علوم انسانی درروح و تولید یک انسان فرهیخته است اما محصول علوم فنی، مهندسی ، تجربی و ...اینچنین نیست و امتزاج روحی ایجاد نمی کند، آنچه که عالم انسانی مطالعه می کند در روحش متبلور و در آثار و رفتارش متجلی و متجسم می شود.

نخبه علمی استان چهارمحال و بختیاری گفت: درست است که ملت ها به مفاخر پزشکی و فنی و مهندسی افتخار می کنند، اما ابتدا هر کشوری برای به رخ کشیدن خود به مفاخری که در علوم انسانی مفخره شده اند می پردازند.

نادر پور ارشد اظهار داشت:با طرح این سوال که هم اکنون وضعیت کنونی علوم انسانی چگونه است؟ آیا این طور باید از کنار مطالب علوم انسانی دانشگاه ها و محیط های آموزشی بی خیال عبور کرد و آیا باید به عنوان استاد دانشگاه،مطالب درسی سالهای گذشته را با اندکی تغییر تدریس کرده یا تجدید نظری کلی در این زمینه داشته باشیم گفت:در فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هم تذکری داده شده و آمده است که تجدید نظر ی در باره وضعیت علوم انسانی شود و رویکرد متفاوت تر از گذشته اتخاذ شود.

وی ادامه داد: این تجدید نظر از چند جا خود را نشان می دهد، یکی اینکه برخی آموزه های علوم انسانی با فطرت ما مطابقت ندارد، برخی از آن ها، تاریخ مصرف گذشته است، بعضی علوم هم با فرهنگ ملی و آموزه های معنوی و مذهبی سازگاری ندارد و از سویی دیگرباید دید چرا آنچه را که جامعه باید از علوم انسانی بهره ببرد، نمی برد، شاید بهره وری کم در جامعه ما، به وضعیت اینگونه علوم انسانی بر می گردد..

استاد دانشگاه آزاد شهرکرد با بیان اینکه، آنچه که گفته شد اهمیت رسیدگی به ریشه ها و ضرورتهای اتخاذ رویکرد مناسب با وضعیت درسی علوم انسانی است، افزود: در این میان، چند نکته باید روشن شود، یکی در مورد اینکه علوم انسانی موجود، دربرگیرنده آرا و نظریات غربی است که باید تامل شود بر اساس تاثیر پذیری علوم انسانی ما با تعاریف خاص خود، همه رشته ها به یک اندازه از اندیشه های غربی به یک میزان تاثیر نگرفته اند. وی ادامه داد: برای مثال، این اندیشه ها در در برخی از حوزه های رشته حقوق، ریشه فقهی داشته و مبتنی بر فرهنگ بومی و اسلامی است، بخشی هم که در باره اسناد تجاری و حقوق چک وجود دارد، از حقوق خارجی گرفته شده اند.

این حقوقدان استاد بیان داشت: آنچه ما به عنوان محقق بایستی در نظر بگیریم این است که منطق و اصول مواد قانون ترجمه شده کشورهای دیگر، درفرهنگ دینی، فقه و مذهب ما دیده می شود. با نگاهی گذرا می توان به به این مطلب دست پیدا شده است که مطالب ارجاعی ما به آلمانی ها فرانسوی ها که به جمله و روایت معروف پیامبر اکرم (ص) ختم می شود، وهمه اینها جزئی از بیانگر این روایت است که "المغرور یرجع الی من غره".

دکتر پورارشد گفت: بنده در رساله دکترای تئوری ظاهر و نمایندگی های مشروع و اسناد تجاری به این مطلب رسیدم که بسیاری از مطالبی که به دانشمندان ایتالیایی ، اسپانیایی و یاآلمانی ارجاع داده می شود برگرفته از آثار ایرانی اسلامی و فقهی بوده است، "اندیشه غربی" بسیاری از نظریات مبتنی بر آرا و نظریات بزرگان ایران است، مثلا مولوی به عنوان یک شاخص ادبی، مثنوی اش را " اصولِ اصول دین" نامیده و عصاره ای از روایات ائمه و پیامبر (ص) است.هرجایی که ما به این مثنوی می نگریم می بینیم که به منابع اسلامی رسول اکرم (صلوات الله علیه)مراجعه می کند.

پورارشد تصریح کرد: فلسفه اینکه مولوی می گوید: "من ریزه خوار خوان پیامبر هستم" این است که گاهی ما اگر اندیشه ای را از نظریه پرداز غربی می بینیم الزاما این از خود او نیست بلکه متاثر از شخص دیگری است، همانند این که یک محصولی در کشور ما ساخته و تهیه شود و به کشورهای بیگانه رفته و با کمی دست کاری و اعمال برخی تغییرات و شکل و لعاب دیگر، آن را به یک محصول جدید در آوردهو مجددا به خود ما می فروشند.


وی گفت: با وجود بنیادی به نام بنیاد نخبگان کشور، بایستی ساختاری تهیه شود که به جای اینکه توسط افراد جامعه، به طور کامل خوانده شود و. از آنجا که همه آحاد مردم وقت مطالعه کامل کتب و متون علمی را ندارند، کتاب ها و ایده های خوب در یک همایش یا نشستی معرفی شده و فرد تهیه کننده هم د رآن دعوت و ماحصل این ایده و ساخته خود را بازگو کرده و این کار مورد تشویق قرار گیرد. از این رو این امکان وجود دارد که مورد حمایت های مالی و پشتیبانی حاضرین در این گونه جلسات هم قرار گیرد.

دکترای حقوق دانشگاه در خصوص ارتباط بین دانشگاه و صنعت خاطر نشان کرد: : استفاده صنعت از دانشگاه نباید محدود به علوم فنی و پایه شود، بسیاری از مشکلات بخش صنعت به نیروی کار آن صنعت بر می گردد که دانشگاه می تواند با افراد متخصص در حوزه های روانشناسی جامعه شناسی و حقوق و.. به وجدان کاری، انضباط اجتماعی و سبک مهارتهای کاری افراد شاغل در صنعت کمک کند برای مثال یک حقودان دانشگاهی می تواند طراحی های حقوقی کند؛ این حقوقدان می تواند با اشراف بر تمامی قوانین، سازمان های حقوقی بخش صنعت را طراحی کند بنابراین بخش ارتباط با صنعت در حوزه علوم انسانی باید فراتر دیده شود .

وی افزود: برای مثال برنامه های فرهنگی در صنعت می تواند در فرآیند مهارت های کاری، رضایت شغلی و بهره وری تاثیر گزار باشد و راندمان کاری افراد و میزان بهره وری پیمانکار و را همم افزایش دهد .
پورارشد تاکید داشت: مطالب فی ما بین صنعت و دانشگاه باید به طور واقعی دیده شود، تنها ساختار موجود در ارتباط بین صنعت و دانشگاه تشکیل دفاتر ارتباط صنعت و دانشگاه است اما باید دید آیا این ساختار با این وضع، جوابگوی نیازها هست باید یا نه.
مبانی غربی ها تجربه و حس است
در ادامه دكتر مظاهر شهراني، عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد، نیز بیان داشت: مبانی اسلامی صرفا بر پایه تجربه و حس نیست بلکه مبتنی بر منطق الهی است.

وی افزود: مبانی اساسی را فراموش نکنیم و به خود باور داشته و از دانشمندان خودمان استفاده کنیم.
استاد یار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: هر کس متناسب با تخصص خودش به کتابهای موجود قانع نباشد و ابتدا به تحقیق و نوشتن کتاب های که نیازهای دانشگاه را رفع کند بپردازیم.

شهرانی گفت: پایان نامه های ارشد و دکتری باید مبتنی بر نیاز های جامعه باشد و در الویت بندی قرار بگیرد و بدونه نیاز اجازه انجام داده نشود.

لازم به ذکر است، این میزگرد با حضور اساتید برجسته این استان به میزبانی پایگاه خبری تحلیلی جهانبین نیوز برگزار شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۲۱:۱۷

28 Dec 2019