۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۳۳۶۲۹
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان فارسان

پيگيري حقوقي سرقت سنگ قبر در دستورکار ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قرار گرفت

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان فارسان با بيان اينکه يگان حفاظت ميراث فرهنگي بطور مستمر در طول سال از اين محوطه تاريخي ديدار مي کند یادآور شد: پيگيري حقوقي سرقت سنگ قبر ياد شده نيز در دستورکار اين اداره قرار دارد
پيگيري حقوقي سرقت سنگ قبر در دستورکار ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قرار گرفت
به گزارش جهانبین نیوز؛ شاهين ايل بيگي پور  در مورد سنگ قبر تاريخي روستاي کران به خبرنگار پايگاه خبري تحليلي پيرغار گفت: در اوايل هفته جاري گزارشي در اين خصوص به ميراث فرهنگي و نيروي انتظامي رسيد با توجه به تاريخي بودن قبرستان روستا، فورا با عوامل انتظامي به محل مراجعه و مستندات لازم تهيه و تکميل شد.

وي اظهار داشت: قدمت اين سنگ قبر از دوره صفويه بوده اما با توجه به تعداد زياد سنگ قبرها و شيرهاي سنگي موجود در محل و با عنايت به اينکه قبرها و سنگ قبرهاي مربوط به دوره هاي بعد از دوره صفويه و حتي مربوط به سال‌هاي اخير هم در قبرستان موجود مي‌باشند اينکه به صورت صددرصد بتوان قدمت دوره صفويه را به سنگ قبر سرقت شده نسبت داد صحيح نیست.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان فارسان ادامه داد: از سوي ديگر گشت نيروهاي ميراث فرهنگي چند روز قبل از اين اتفاق از محل بازديد و مستندسازي انجام شده بود اما سرقت از ساعت 10 شب و در زمان خلوتي اتفاق افتاده است.

وي در پايان گفت: مراتب با هماهنگي عوامل انتظامي و امنيتي در حال بررسي بوده که انشاءالله با دستيابي به نتايج مطلوب، موضوع به استحضار می رسد.

وي ثبت محوطه قبرستان قديمي دوران صفويه روستاي کران با داشتن 100 تا 200 سنگ قبر را يادآورشد و تاکید کرد: باتوجه به اينکه در سه دهه گذشته تعدادي از متوفيان در اين منطقه تاريخي دفن شده اند، براي شناسايي قدمت سنگ قبر جابجا شده بايد کار کارشناسي بيشتري انجام داد.

ایل بیگی پور، ممکن است اين سنگي که ادعا مي شود جا به جا شده باشد متعلق به زمان حال باشد و قدمت تاريخي نداشته باشد.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان فارسان با بيان اينکه يگان حفاظت ميراث فرهنگي بطور مستمر در طول سال از اين محوطه تاريخي ديدار مي کند یادآور شد: پيگيري حقوقي سرقت سنگ قبر ياد شده نيز در دستورکار اين اداره قرار دارد.

روستاي کران با بيش از 4 هزار نفر جميعت از توابع شهرستان فارسان در 40 کيلومتري شهرکرد قرار دارد.

قدمت سنگ هاي قبر اين روستا به دوران صفويه مي رسد.

انتهاي پيام1026ج /590پ
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۱۱:۰۱

2 Jan 2020