۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۱۱۸۴۹
پلمب سانتریفیوژها در نطنز و فردو،

توافق نامتوازن ژنو با توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد کلید خورد

با تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد و تائید آن از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران رسما اجرای گام اول توافق ژنو را آغاز کرد.
توافق نامتوازن ژنو با توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد کلید خورد
به گزارش جهانبین نیوز، دیروز کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نطنز و فردو رفتند. بازرسان آژانس در نطنز، ۲ آبشار و در فردو ۴ آبشار مربوط به غنی‌سازی ۲۰ درصد را پلمب کردند. خبرگزاری ایرنا عکس‌هایی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در حال پلمب کردن آبشارهای سانتریفیوژ در نطنز منتشر کرد. گفتنی است این تاسیسات پس از شهادت شهید مصطفی احمدی‌روشن به نام این شهید نامگذاری شده بود. شهید احمدی‌روشن نقش ویژه‌ای در راه‌اندازی تاسیسات نطنز داشت و در این راه نیز به شهادت رسید. به گزارش مشرق، بعدها یک روزنامه‌نگار یهودی حامی اوباما در کتابی نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا نقش ویژه‌ای در ترور دانشمندان هسته‌ای داشت. دیروز بازرسان آژانس بین‌المللی پس از پلمب نطنز، راهی فردو شدند و ۴ آبشار غنی‌سازی ۲۰ درصد فردو را نیز پلمب کردند. با پلمب این ۶ آبشار، غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی در ایران به طور کامل متوقف شد. دیروز در نطنز تمام سیلندرهای خوراک‌دهنده زنجیره سانتریفیوژهای ۲۰ درصدی جدا شدند و خطوط ارتباطی در تاسیسات نطنز قطع شد. در فردو نیز ۴ آبشار دیگر به همین سرنوشت دچار شدند. سانتریفیوژهای مربوط به فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصد جزو سانتریفیوژهای پیشرفته محسوب می‌شوند. دیروز سانتریفیوژهای پیشرفته ایران پلمب شد.
در همین ارتباط، مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان اینکه ایران در اولین گام اجرای برنامه اقدام مشترک به تعهدات خود عمل کرد، گفت: غنی‌سازی ۲۰ درصد در سایت نطنز تعلیق و فرایند اکسید کردن و رقیق‌سازی ذخیره ۱۹۶ کیلوگرمی اورانیوم ۲۰ درصد نیز آغاز شد.
«محمد امیری» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در راستای اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو، جمهوری اسلامی ایران با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تولید غنی‌سازی ۲۰ درصد را در سایت نطنز تعلیق کرد.
وی اضافه کرد: در واقع در بازدید دیروز (دوشنبه) بازرسان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی ماسیمو آپارو رئیس بخش B پادمانی آژانس تولید اورانیوم ۲۰ درصد به وسیله جداسازی سیلندرهای خوراک‌های زنجیره و قطع خطوط ارتباطی در این تاسیسات متوقف شد.
مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران درباره فرایندهای اکسید کردن و رقیق‌سازی نیز گفت: فرایند اکسید کردن نیمی از ذخیره ۱۹۶ کیلوگرمی اورانیوم ۲۰ درصد که آغاز شده است، در طول ۶ ماه و هر ماه ۱۵ کیلوگرم خواهد بود.
وی افزود:‌ همچنین نیم دیگر ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد که قرار است بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو رقیق‌سازی شود، در طول سه ماه و هر سه هفته یک سیلندر خواهد بود.
صالحی: امتیازی داده‌ایم که
به آن نیازی نداشتیم!
رئیس سازمان انرژی اتمی نیز درباره تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد و اجرای گام نخست توافق ژنو گفت: غیر از تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد که ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی ما برای بیش از چهار سال کافی است و اگر به همین شیوه ادامه دهیم برای ۲۰ سال سوخت یک رآکتور، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خواهیم داشت که ضرورتی ندارد. بنابراین ایران در این توافق امتیازی را داده است که اصلا به آن نیاز نداشت.
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که مردم ایران مطمئن باشند که سانتریفیوژها می‌چرخند و به کار خود ادامه می‌دهند.
عباس عراقچی نیز دیروز با تأکید بر این مطلب که اقدامات ایران و کشورهای ۵+۱ به صورت همزمان امروز آغاز خواهد شد، اظهار داشت: اجلاس شورای وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل امروز (دیروز دوشنبه) تشکیل می‌شود و قانون مربوط به تحریم‌ها را بر اساس توافقات ژنو اصلاح می‌کنند.
عراقچی تصریح کرد: آمریکایی‌ها نیز دستورالعمل‌های لازم برای اجرای تعلیق تحریم‌ها بر علیه ایران را آغاز خواهند کرد و این دستورالعمل‌ها را به شرکت‌های مختلف که طرف قرارداد با ایران هستند، اعلام می‌کند.
هیچ سانتریفیوژی
مهر و موم نمی‌شود!!
سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در مورد روند اجرایی شدن توافق ژنو گفت: با آغاز تعلیق داوطلبانه فرایند غنی‌سازی ۲۰ درصد از امروز، هیچ یک از سانتریفیوژها در تأسیسات هسته‌ای کشورمان مهر و موم نمی‌شوند.
بهروز کمالوندی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر افزود: طبق توافق ژنو با تعلیق این فرایند، فعالیت هیچ یک از سانتریفیوژها متوقف نمی‌شود بلکه دستگاه‌هایی که تاکنون اورانیوم ۲۰ درصد تولید می‌کردند از این پس آن را با غنای ۵ درصد تولید خواهند کرد.
وی با تاکید بر اینکه در شش ماه آینده، هیچ یک از سانتریفیوژها بلااستفاده نخواهند ماند اضافه کرد: در غنی‌سازی ۲۰ درصد، سانتریفیوژها در دسته‌های چند ده‌تایی به هم متصلند که برای تعلیق این فرایند، ارتباط میان این دستگاه‌ها قطع و تولید آن به ۵ درصد تبدیل می‌شود.
کمالوندی گفت: اکنون ۱۹ هزار سانتریفیوژ در تاسیسات هسته‌ای کشور نصب است که با تزریق گاز به بخش عمده آن، غنی‌سازی می‌شود؛ با تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد، این دستگاه‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد و فقط تولید آن به ۵ درصد تبدیل می‌شود.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره اظهارنظر منتسب به سخنگوی کاترین اشتون مبنی بر این که ۵+۱ بعد از دریافت گزارش آژانس درباره اجرای اقدامات هسته‌ای ایران، تعهداتش را اجرا می‌کند، با رد این اظهارات تصریح کرد: آن چه که میان ایران و ۵+۱ توافق و مذاکره شده است اجرای توافق و اقدامات از سوی دو طرف و به طور همز‌مان است و بنا نیست یک طرف منتظر اقدام طرف دیگر باشد.
گزارش آمانو از اقدامات اعتمادساز ایران
روز گذشته، گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بر ایران در ارتباط با «برنامه اقدام مشترک» منتشر شد.
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس این گزارش را ارائه اطلاعاتی درباره وضعیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران درباره اقدامات داوطلبانه‌ای خواند که ایران در قالب برنامه اقدام مشترک که از بیستم ژانویه ۲۰۱۴ اجرا می‌شود، قبول کرده است.
آژانس بین‌المللی تاکید کرد که ایران از ۳۰ دی ماه (بیستم ژانویه ۲۰۱۴) اقدامات زیر را انجام داده است:
- توقف اورانیوم غنی‌ شده بیش از پنج درصد در دو آبشار موجود در تاسیسات غنی‌سازی نطنز و چهار آبشار موجود در تاسیسات غنی‌سازی فردو که قبلا استفاده می‌شد؛
- توقف فعالیت آبشارها در ارتباط با سانتریفیوژهای موجود در تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو؛
- آغاز رقیق کردن اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی در تاسیسات هسته‌ای نطنز؛
- ادامه تبدیل اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی به کیک زرد (U۳O۸) در تاسیسات تولید صفحه سوخت در تاسیسات غنی‌سازی نطنز؛
- نبود خط بازگشت تبدیل اکسید اورانیوم به اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد در تاسیسات تولید سوخت؛
- نبود هیچ‌گونه پیشرفت در فعالیت‌های موجود در تاسیسات غنی‌سازی نطنز یا فردو یا رآکتور اراک شامل تولید، و تست سوخت برای راکتور تحقیقاتی اراک (IR-۴۰)؛
- ادامه تولید پودر اکسید اورانیوم (UO۲) از تبدیل اورانیوم غنی شده بیش از ۵ درصد به اکسید؛
- ادامه تحقیق و توسعه پادمانی در تاسیسات هسته‌ای نطنز شامل غنی‌سازی موجود و انبار نکردن اورانیوم غنی‌شده؛
- انجام ندادن فعالیت‌های مربوط به بازفراوری در راکتور تحقیقاتی تهران و فعالیت نکردن تاسیسات تولید ایزوتوپ‌های زنون، ید و مولیبدن؛
آژانس هم‌چنین تایید کرد که نامه‌های نوشته شده توسط ایران در ارتباط با اقدام داوطلبانه این کشور در شش ماه آینده بر اساس برنامه اقدام مشترک به شرح زیر است:
- ایران در نامه نوشته شده در هجدهم ژانویه ۲۰۱۴ درباره گام اول در دوره شش ماهه اعلام می‌کند که هیچ مکان جدیدی برای غنی‌سازی به غیر از تاسیسات غنی‌سازی موجود در سایت‌های نطنز و فردو وجود ندارد.
- ایران در نامه نوشته شده در هجدهم ژانویه ۲۰۱۴ درباره گام اول در دوره شش ماهه اعلام می‌کند که این کشور هیچ‌گونه فعالیت بازفرآوری و ساخت تاسیساتی که توانایی بازفرآوری داشته باشد انجام نمی‌دهد.
- ایران در نامه نوشته شده در هجدهم ژانویه ۲۰۱۴ درباره گام اول در دوره شش ماهه اعلام می‌کند که هیچ خط بازگشتی برای تبدیل اکسید اورانیوم غنی‌شده به اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد وجود ندارد.
- ایران در نامه نوشته شده در بیستم ژانویه ۲۰۱۴ اطلاعاتی درباره کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، تاسیسات انبار و کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ ارائه می‌دهد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران هم‌چنین برای دسترسی بیش‌تر بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو به خصوص در روزهای تعطیل و آخر هفته در ایران توافق کردند.
جزئیات لغو تحریم‌های اروپا
از سوی دیگر؛ خبرگزاری رویترز دیروز پس از تائید رسمی آغاز اجرای توافق ژنو طی گزارشی جزئیات لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را منتشر کرد.
براساس گزارش رویترز لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا به‌عنوان بخشی از توافق ژنو شامل موارد زیر می‌شود
قوانین کلی
- مبادلات باید از طریق بانک‌هایی صورت گیرد که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار ندارند.
- تمام قراردادها باید تا پیش از پایان تعلیق ۶ ماهه تحریم‌ها در ۲۰ جولای، اجرایی شوند مگر اینکه این توافق ۶ ماهه تمدید شود.
حمل و نقل و بیمه محموله‌های نفتی
- توقف ممنوعیت قوانین بیمه و حمل و نقل در رابطه با محموله‌های نفت ایران
- رفع ممنوعیت پوشش بیمه‌ای تنها برای محموله‌های نفتی و نه برای پوشش محموله‌های پتروشیمی
- فراهم کردن قوانین حمل و نقل و خدمات بیمه برای کشورهای ثالث واردکننده نفت ایران یعنی هند، چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و تایوان
- پوشش بیمه‌ای کشتی‌های اجاره‌ای حمل‌کننده نفت ایران
- هنوز تامین خدمات برای شرکت‌های ایرانی تحت تحریم اتحادیه اروپا ممنوع است و این امر به این معناست که در صورت حمل نفت ایران توسط شرکت‌های مذکور، شرکت‌های بیمه اتحادیه اروپا نمی‌توانند خدمات بیمه‌ای به آنها ارائه دهند.
تجارت محصولات پتروشیمی
- توقف مقررات تحریمی بر واردات، خرید یا حمل و نقل محصولات پتروشیمی ایران
- پوشش تمامی خدمات نظیر تامین مالی، کمک مالی، پوشش بیمه و بیمه اتکایی برای کشورهای ثالث
- تعلیق موقتی تحریم‌ها اجازه می‌دهد تا اتحادیه اروپا با شرکت‌های تحت نظارت وزارت نفت ایران مبادلات تجاری محصولات پتروشیمی داشته باشد، حتی اگر این وزارتخانه تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا باقی بماند.
- اجازه حمل و نقل محصولات پتروشیمی داده شده است اما نه از طریق شرکت‌های تحت تحریم اتحادیه اروپا
مبادلات طلا و فلزهای گران‌بها
- تعلیق ممنوعیت تجارت طلا و فلزهای گران‌بها با دولت ایران، هیئت‌های عمومی، بانک مرکزی ایران یا افراد و نهادهای خصوصی
- پوشش خدمات مرتبط نظیر حمل و نقل
تسهیل تجارت قانونی
- اتحادیه اروپا نقل و انتقالات مالی برای تجارت غیرتحریمی نظیر مبادلات تجاری برای اهداف بشردوستانه مانند مواد غذایی و دارو را تسهیل خواهد کرد.
- اتحادیه اروپا به منظور صدور مجوز نقل و انتقالات مالی بیشتر با ایران بدون نیاز به بررسی و پردازش قانونی و در نتیجه تسهیل مبادلات غیرتحریمی، تمامی آستانه اختیارات خود را به ۱۰ برابر افزایش خواهد داد.
کاهش ملایم تحریم ها از سوی آمریکا
به دنبال تعلیق بخشی از تحریمها علیه ایران از سوی واشنگتن، وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که مذاکرات با ایران برای حل جامع موضوع هسته‌ای ایران پیچیده خواهد بود.
به گزارش رویترز، به دنبال تعلیق بخشی از تحریمها علیه ایران از سوی آمریکا، وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که مذاکرات با ایران برای رفع نگرانیهای جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران پیچیده خواهد بود.
آمریکا و همکارانش بر اساس تعهدات در توافق هسته‌ای ژنو کاهش ملایم تحریم‌ها را اعمال خواهند کرد‬‬.
همچنین رویترز گزارش داد: وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که دولت اوباما گامهای لازم برای توقف تلاش‌ها برای کاهش صادرات نفت خام ایران را برادشته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۹:۴۸:۳۰

18 Jan 2020