۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۲۲۱۱۷

ظریف: «جیسون رضائیان» به جرمی جدی متهم است/ از او سوءاستفاده کردند

وزیر امور خارجه ایران: «باعث تاسف است که یک عامل پایین رتبه سعی کرده از او (رضائیان) بهره برداری کند.»
ظریف: «جیسون رضائیان» به جرمی جدی متهم است/ از او سوءاستفاده کردند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از جام نیوز، وزیر خارجه کشورمان درباره بازداشت خبرنگار ایرانی ـ آمریکایی روزنامه واشینگتن پست گفت: «اتهامات جدی علیه او مطرح شده و برخی از موقعیتی که او داشته سوء استفاده کرده‌اند.»




"جیسون رضائیان" در تیرماه سال گذشته ( ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۴) به همراه همسرش "یگانه صالحی" که عکاس روزنامه انگلیسی زبان "نشنال" امارات است در ایران بازداشت شد. یگانه صالحی پس از دو ماه و نیم بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد.



وکیل رضائیان پس از نه ماه بازداشت وی، اتهاماتش را اینگونه برشمرد: جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و قراردادن آن در اختیار افراد غیر صالح، دسترسی و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده، نوشتن نامه به اوباما رئیس جمهور آمریکا و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران.




آمریکا اتهامات جیسون رضاییان، که بزرگ شده آمریکاست را پوچ و بی‌معنی خوانده است و رئیس جمهور، نمایندگان کنگره، وزیر خارجه و سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه این کشور معمولا هر هفته خواهان آزادی این متهم می‌شوند. ( تا این متهم به جاسوسی در ایران آزاد نشود، آرام نمی‌گیریم)





سایت بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) به بخش‌هایی از سخنان دکتر ظریف درباره این خبرنگار اشاره کرد و نوشت: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در جریان سخنانی در دانشگاه نیویورک تلویحا گفته است که خبرنگار روزنامه واشنگتن پست که با اتهامات امنیتی روبروست ممکن است مورد بهره برداری یک مامور اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته باشد.



محمدجواد ظریف که برای شرکت در نشست پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای در نیویورک حضور دارد، در دانشگاه این شهر گفت:‌ «متاسفانه دوست شما و دوست من، جیسون، به یک جرم خیلی جدی متهم شده و من امیدوارم که تبرئه شود. اما او باید در دادگاه با اتهاماتش روبرو شود. او شهروند ایران است. باعث تاسف است که یک عامل پایین رتبه سعی کرده از او بهره برداری کند.»




آقای ظریف ادامه داد: «واقعیت این است که بعضی افراد که از نیازهای دیگران برای تلاش برای گرفتن یک ویزا برای سفر به آمریکا برای خود یا برای همسران خود بهره برداری می کنند، درخواست هایی مطرح می کنند که غیرقانونی یا خطرناک است و به حرفه ای بودن یک خبرنگار صدمه می زند.»




به نوشته بی بی سی، یگانه صالحی همسر جیسون رضاییان ساکن ایران است و به نظر می رسد سخنان آقای ظریف اشاره ای به تلاش برای گرفتن ویزا برای او بوده باشد.




انتهای پیام/1020ج




سایت صدای آمریکا (VOA) که به وزارت خارجه آمریکا وابسته است هم نوشت: آقای ظریف در پاسخ به "دیوید ایگنیشس"مجری این نشست که خود از کارکنان روزنامه واشنگتن پست بود، گفت به عنوان وزیر خارجه ایران دوست ندارد که هیچ ایرانی در هیچ جای دنیا، بی‌گناه زندانی شود و منتظر بازگشت به آمریکا باشد.



وزیر امور خارجه ایران، سپس با جدی دانستن اتهامات جیسون رضائیان ابراز امیدواری کرد که با برگزاری دادگاه، او بتواند بی‌گناهی خود را ثابت کند.



به نوشته این سایت آمریکایی، روزنامه واشنگتن پست و دولت ایالات متحده تاکنون بارها بازداشت آقای رضائیان را محکوم کرده و خواستار آزادی او شده‌اند، اما جمهوری اسلامی ایران که تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد، در مورد اظهار نظرهای مقامات آمریکایی واکنش نشان نداده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۸:۲۰:۴۴

28 Dec 2019