۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۳۶۱۶۷

حجابِ غفلتِ مسئولین بر موضوع حجاب! / سیاسی کردن مسئله حجاب، ترفند خطرناک دشمن است

طی سال‌های گذشته موضوع "حجاب و عفاف" به موضوعی داغ و بحث‌ برانگیز در جامعه تبدیل و واکنش‌های بسیاری از سوی مردم، دغدغه‌مندان و مسئولان نسبت به وضعیت کنونی حجاب در جامعه مطرح شده استT برنامه ریزی و اقدام در این موضوع منشا تضارب آراء بسیاری از کارشناسان مسائل زنان و خانواده شده است.
حجابِ غفلتِ مسئولین بر موضوع حجاب! / سیاسی کردن مسئله حجاب، ترفند خطرناک دشمن است
به گزارش جهانبین نیوز؛ طی سال‌های گذشته موضوع "حجاب و عفاف" به موضوعی داغ و بحث‌ برانگیز در جامعه تبدیل و واکنش‌های بسیاری از سوی مردم، دغدغه‌مندان و مسئولان نسبت به وضعیت کنونی حجاب در جامعه مطرح شده استT برنامه ریزی و اقدام در این موضوع منشا تضارب آراء بسیاری از کارشناسان مسائل زنان و خانواده شده است.

جشنواره مد و لباس، حجاب اسلامی معقول و شرعی را به چالش می‌کشد

حجت الاسلام بخشیان استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ پیرامون برنامه‌ریزی دشمن برای ضربه زدن به نظام اسلامی از طریق خانواده اظهار کرد: در کشور ایران، پس از پیروزی انقلاب، امپریالیسم و نظام سلطه دریافت که با نظامی‌گری نمی‌تواند بر ایران تسلط یابد، لذا از همان سال‌های نخست پیروزی انقلاب به دنبال تسلط فرهنگی بود که در راستای این تسلط، استحاله و تهاجم فرهنگی صورت گرفت، فرهنگ اسلامی برای نقش مادر و همسر اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل است، در دوران دفاع مقدس که دوران درخشان تاریخ صدساله اخیر کشورمان است، این نکته به خوبی قابل توجه بود.

وی ادامه داد: زنان به‌عنوان مهمترین هدف برای کارزار سیاسی و فرهنگی در کشور انتخاب شدند تا هر دختر و زنی از مونث بودن خود ابراز نگرانی کند و دختران بگویند ای کاش دختر نبودیم تا این پارچه را به سر بیاندازیم و پسران هم بگویند که ای کاش پسر نبودیم که به سربازی برویم، بدین صورت دروازه‌های یک کشور به سوی دشمن به راحتی گشوده شود و لشکرهای نظامی بدون درگیری وارد خاک کشور هدف شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: پدیده‌ای که امروز چه در کشورمان و چه در کشورهای دیگر با آن روبه‌رو هستیم، برپایی جشنواره‌های مد و لباس است، این پدیده خواسته یا ناخواسته، حجاب اسلامی معقول و شرعی را به چالش می‌کشد، حجاب مد بدین معناست که تو حجاب داشته باش، اما به قدری زیبا و خوش تیپ باش که همه به تو نگاه کنند.

بخشیان ادامه داد: در کشورهایی مانند فرانسه و ترکیه که قانون منع حجاب وجود دارد، آن‌هایی که از نگاه ما بدحجاب هستند در آن کشور تلاش‌های غیرقابل تصوری برای حفظ همان حداقل حجاب انجام می‌دهند که مورد ستایش است و ما باید شرایط سیاسی و اجتماعی هر کشوری را در نظر بگیریم، لذا باید هر فرد را با توجه به بسترهای موجود ارزیابی کرد و به آن فرد نمره داد.

حجاب ایده آل، همه کارکردهای حجاب را حفظ می‌کند

وی خاطرنشان کرد: حجاب ایده آل، حجابی است که کارکردهای حجاب را حفظ کند، پس به نظر من سخت‌گیری در برخی موارد که کارکرد حجاب را به خطر نمی‌اندازد، موضوعیتی ندارد.

بخشیان اضافه کرد: همچنین عفاف روح حجاب است اما برخی مطرح می‌کنند که ما باید فقط بر عفاف تکیه داشته باشیم که من با این نظر موافق نیستم، شکلی که معرف روح است را نباید حذف کنیم.

در استان قیمت تمام‌شده لوازم حجاب بسیار بالا است

یکی از تولیدکنندگان ملزومات حجاب و عفاف در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ پیرامون موضوع حجاب گفت: در موضوع عفاف و حجاب خطاهایی در کشور داشتیم ازجمله اینکه چادر را به‌عنوان تنها گزینه حجاب معرفی و تک گزینه‌ای برخورد کردیم، این رفتار موجب شده است که با دورویی برخی از افراد مواجه شویم، به طور مثال خانمی چادری را سراغ دارم که مدیر نمونه یک مدرسه است اما نماز نمی‌خواند و او به این دلیل چادر سر می‌کند که مدیر بماند.

وی افزود: در استان قیمت تمام شده لوازم حجاب مانند چادر، مانتو، مقنعه و روسری برای کسی که قصد برگزیدن حجاب را دارد بسیار گران تمام می‌شود و مسئولین از این موضوع غافلند.

نقش کارخانه تولید چادر مشکی استان در تولید ملزومات حجاب پایین است

این تولیدکننده ملزومات حجاب در چهارمحال و بختیاری افزود: کارخانه تولید چادر مشکی استان چه کمکی به افزایش استقبال از چادر کرده است؟ در صورتی که ما در استان خودمان چادر مشکی تولید می‌کنیم باید هنوز برای دوخت چادر از پارچه‌های وارداتی استفاده کرد.

وی درخصوص برنامه‌ریزی متولیان فرهنگی برای افزایش استقبال از حجاب عنوان کرد: اکنون وضعیت حجاب و عفاف در جامعه ما مشخص است اما سوال این است که از این به بعد چه کار باید بکنیم؟ و نهادهایی چون رسانه، حوزه‌ علمیه، دانشگاه‌ و سایر دستگاه‌های فرهنگی در این خصوص چه نقشی دارند؟ نکته مهم این است که آیا این نهادها در کشور به یک تفاهم در رابطه با عفاف و حجاب رسیده‌اند که سپس اقدام کنند؟یک موضوع هم که باید بدان اشاره کرد این است که متاسفانه در جامعه دچار عقب‌نشینی فرهنگی شده‌ایم و اگر امر به معروف و نهی از منکر کنیم، عده‌ای به ما اینگونه پاسخ می‌دهند که اگر ناراحتید از این کشور بروید!

حجاب در سال‌های اخیر به مقوله‌ایی سیاسی تبدیل شده است

احسان قائدی فعال سیاسی و رسانه‌ای در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به بدفهمی و سوءتدبیر برخی مسئولین و متولیان در موضوع حجاب بیان داشت: جامعه پیرامون موضوع حجاب تاکنون خوب عمل نکرده است به نظرم یکی از مهمترین دلایلی که امروز جامعه به این وضع رسیده است، این بوده که تنها گزینه‌ای که برای حجاب مطرح شده، چادر بوده و بر آن تاکید داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مقوله حجاب در سال‌های اخیر به یک مقوله سیاسی تبدیل شده است و اینگونه عنوان می‌شود که هر کس با حکومت مخالف است، حجابش را بر‌دارد، این مساله بعد از فتنه سال ۸۸ بسیار جا افتاد؛ گرچه از سال‌ها پیش با شعارهایی همچون آزادی در رابطه با این موضوع زمینه‌سازی شده بود.

قائدی پیرامون هجمه رسانه‌ای علیه حجاب گفت: جریانی در کشور به دنبال نهادینه کردن بی‌حجابی است کمپین آزادی‌های یواشکی یا چهارشنبه‌های سفید از سوی چه کسانی و با چه زمینه و هدفی مطرح می‌شود؟ به زنان جامعه ما القا می‌شود که آزادی حجاب یک نوع آزادی همچون آزادی بیان و قلم است و با برداشتن حجاب، آزادی‌هایی که از ما سلب شده است را به دست می‌آوریم و با حکومتی که این آزادی را از ما سلب کرده است، مقابله می‌کنیم، لذا از این امر برای مقابله با حکومت نیز بهره می‌برند، وقتی این امر غیرسیاسی را به یک امر سیاسی و تقابلی تبدیل می‌کنند، مهمترین خطرها متوجه خانواده می‌شود و برای فرد زیاد مهم نیست که از این منظر خانواده‌اش دچار چه آسیب‌هایی می‌شود.

وی درخصوص راهکارها برای نجات از این وضع تاکید کرد: فرهنگ سازی در این زمینه بسیار مهم و ضروری است، باید برای مردم این موضوع تبیین شود که حضور یک خانم با پوشش بد در جامعه، خانواده‌ها را دچار آسیب می‌کند و این پوشش بد ممکن است به دیگران زنان و مردان جامعه تسری یابد و خانواده‌ها را به شکاف‌هایی پیوند دهد! حجاب برای آرامش فرد، سلامت خانواده و جامعه است و آنقدر که فرد از حجاب نفع می‌برد، حکومت نمی‌برد، ضمن اینکه لازم است قوانین موجود در دستگاه‌های مختلف در مورد عفاف و حجاب نیز مورد بازبینی قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من گشت ارشاد و امثالهم در بحث عفاف و حجاب نه‌تنها تاثیری ندارد که تقابل را بیشتر می‌کند.

این فعال سیاسی در چهارمحال و بختیاری پیرامون راهکارهای حل مسئله حجاب گفت: راهکار اجرایی برای حل معضل بی حجابی چیزی جز طرح اقدام گسترده محلی در محله‌ها و محیط‌های محدود، برای جلوگیری از هجوم فرهنگ بی‌عفتی در بافت‌های کوچک جامعه و واکسینه کردن مردم عادی در برابر این ویروس فرهنگی نیست.

قائدی اضافه کرد: هم‌زمان با این طرح می‌توان در شهرها و استان‌های بزرگ نیز به درمان و مبارزه با عوامل بی‌عفتی پرداخت و با نهادینه‌سازی باور دینی در دوره‌های پیش‌دبستان، دبستان و راهنمایی و گسترش دادن این باور در همه سطح‌های سنی و قشربندی‌های اجتماعی، فرهنگ عفاف و حجاب را در جامعه حفظ کرد، برنامه‌های مقطعی اگرچه لازم و برای حفظ شعائر مفیدند اما کافی نبوده و آنچنان که باید تاثیرگذار نیستند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی نقش مسئولین استان در روند فرهنگ‌سازی مقوله حجاب و عفاف حائز اهمیت است، وقتی به این موضوع دقیق بنگریم می‌بینیم نزدیک به 10 مرجع به طور مستقیم در قبال موضوعات فرهنگی استان موطف به ایفای نقش شده‌اند، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگ عمومی، نماینده ولی فقیه در استان، ائمه جمعه و جماعات، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، استانداری، امور زنان و خانواده استان، سپاه و نیروی انتظامی ازجمله مراجع موثر در فرهنگ‌سازی موضوع حجاب و عفاف در استان هستند، به‌ویژه آموزش و پرورش در همه دوره‌ها در رأس همه نهادها نقش دارد.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه امروز شاهد دودستگی در جامعه هستیم چراکه عده‌ای به دلیل عملکرد بد مسئولان طی چهار دهه گذشته، محدودیت‌ها را از اسلام و انقلاب اسلامی مشاهده کرده‌اند و دشمن نیز از این فضای موجود سودجویی کرده است افزود: دشمن این عملکرد بد مسئولان را به کارآمدی انقلاب اسلامی نسبت می‌دهد و این عده از مردم را ترغیب می‌کند که برای رفع آن محرومیت‌ها به مقابله با انقلاب اسلامی و حاکمیت بپردازند. در انتخابات اخیر نیز مشاهده کردیم که رسانه‌های بیگانه خط دهی می‌کردند و می‌گفتند برای اینکه آزادی‌های شما سلب نشود به فلان فرد رای ندهید.

انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۲۶:۴۴

31 Dec 2019