۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۳۲۲۴۲

آداب و رسوم شب يلدا در بروجن/ از هديه بردن داماد تا ختنه سوران و عروس مهماني

مردم بروجن در سي امين شب آذر براي بزرگداشت سالي که گذشته و زمينه سازي و خوش يمن کردن زمستاني که در پيش رو است به دور هم جمع مي شوند.
آداب و رسوم شب يلدا در بروجن/ از هديه بردن داماد تا ختنه سوران و عروس مهماني
به گزارش جهانبین نیوز؛ عليرضا خرم فرهنگي بازنشسته ۶۳ ساله در شهر بروجن در گفت و گو با کلار، از آداب و رسوم مردم اين شهرستان در شب يلدا برايمان سخن گفت.

خرم افزود: شهرستان بروجن به خاطر سرد بودن زمستان هايي که پشت سر مي گذاشت باعث شده تا نام هاي خاصي را به ماه هاي فصل زمستان نسبت دهند.

وي با بيان اين که در باور مردم بروجن فصل زمستان به سه قسمت تقسيم مي شود، گفت: از اول دي ماه تا دهم بهمن ماه را چله بزرگ و از دهم بهمن ماه تا آخر بهمن که ۲۰ روز مي شود چله کوچک نام گذاري کرده اند.

خرم با اشاره به اين که مردم بروجن از اول اسفند تا آخر اسفند را آفتاب به هوت مي گويند، گفت: "آفتاب به هوت" يک کلمه ستاره شناسي در قديم است.

هندوانه ميوه مخصوص شب يلدا

اين بازنشسته فرهنگي گفت: مردم بروجن چهار روز از چله بزرگ و چهار روز از چله کوچک را نيز چارچار مي گفتند به خاطر اين که در اين روزها ميزان بارش برف و سرما زياد بوده است.

خرم گفت: مردم شهرستان بروجن در شبي که بلندترين شب سال است براي بزرگداشت سالي که گذشته و زمينه سازي و خوش يمن کردن زمستاني که در پيش رو است دور هم جمع مي شوند.

اين فرهنگي بازنشسته بروجنی ادامه مي دهد: مردم در اين شب ميوه هاي مخصوصي مانند هنداونه صرف مي کردند زيرا معتقد بودند کساني که در اين شب اين نوع ميوه ها را صرف کنند ارزش آن تا آمدن بهار در بدنشان باقي مي ماند.

وي گفت: در اين شب خانواده ها به منزل بزرگان فاميل مي روند و در کنار يکديگر همراه به صرف ميوه و شيريني و آجيل، از هر دري سخن مي گويند و تا ساعاتي پس از نيمه شب را به شادي و شادماني مي گذرانند.

خرم افزود: خاطرات گويي پدربزرگ ها و مادربزرگ ها ازجمله رسومي است که در شهر بروجن نيز همانند ساير نقاط کشور مرسوم است.

چله بردن براي عروس در شب يلدا

وي گفت: يکي ديگر ار رسومي که هنوز هم در بين مردم رواج دارد چله بردن براي عروس است؛ شب چله داماد طبق هاي ميوه، آجيل، شيريني و در سال هاي امروزي هديه هايي ديگر به منزل عروس مي برند و مادر عروس نيز به رسم يادبود هذيه اي را در سيني مي گذارد و به منزل داماد مي فرستد.

خرم با بيان اين که شب يلدا در گذشته يکي از روزهايي بوده که براي ازدواج انتخاب مي کردند، گفت: شب يلدا يک از ميعادگاه هايي بوده که در صورت متقارن نشدن با ماه هاي مانند محرم از نظر زمان براي انتخاب همسر خوش يمن ميدانستد.

ختنه سوران و عروس مهماني در شب يلدا

اين بازنشسته فرهنگي بروجنی ادامه داد: در اين شب ماندگار مردم بروجن بيشتر به کارهاي اجتماعي مي پردازند؛ يلدا يکي از بهترين شب هايي است که مردم بروجن براي ختنه سوران انتخاب مي کنند.

وي گفت: عروس مهماني يکي ديگر از مراسماتي است که مردم بروجن در اين شب زيبا که همه به دور هم جمع مي شوند برگزار مي کنند.

انتهاي پيام1026ج /۵۴۰ ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۱۸:۰۹

27 Dec 2019