۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۳۸۰۶۶
عدم وجود تناسب بين رشته هاي تحصيلي دانشگاهي و بازار کار

دانشگاه بايد خاستگاه اقتصاد مقاومتي باشد/ ديدگاه ليبرالي حکمران مسائل اقتصادي کشور!

دانشگاه به‌عنوان مکاني براي پرورش نسل آينده در زمينه‌های اقتصادی اهميت بسزايي دارد چون براي تغيير پايه و اساس اقتصاد در کشور بايد ابتدا مفاهيم اصلي اقتصاد مقاومتي در دانشگاه تبيين و آموزش داده و سپس توسط فارغ‌التحصيلان همين دانشگاه‌ها در ساير قسمت‌هاي جامعه اجرا شود.
دانشگاه بايد خاستگاه اقتصاد مقاومتي باشد/ ديدگاه ليبرالي حکمران مسائل اقتصادي کشور!
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از منطقه آزاد؛ در چند سال اخير و با شدت يافتن تحريم‌هاي يک‌جانبه و غيرانساني غرب عليه جمهوري اسلامي ايران با هدف متوقف کردن برنامه‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران، واژه جديد «اقتصاد مقاومتي» به ادبيات اقتصادي کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

اين واژه اولين بار در ديدار کارآفرينان با مقام معظم رهبري در شهريور سال ۱۳۸۹ مطرح گرديد. در همين ديدار، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتي» را معنا و مفهومي از کارآفريني معرفي و براي نياز اساسي کشور به کارآفريني نيز دو دليل «فشار اقتصادي دشمنان» و «آمادگي کشور براي جهش» را معرفي نمودند.

با توجه به اهميت اين موضوع مقام معظم رهبري سال گذشته را "اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل" و امسال را "اقتصاد مقاومتي، توليد اشتغال" نام نهادند.

انتخاب شعار سال با محوريت اقتصاد مقاومتي براي دو سال متمادي از سوي مقام معظم رهبري نشان از اهميت اين موضوع براي کشور دارد، بنابراين رهايي از اقتصادي که کشور را وابسته به بيگانگان کرده و رفتن به سمت اقتصادي که خودکفايي کشور را به دنبال خواهد داشت، بايد در برنامه قرار گيرد.

دانشگاه به‌عنوان مکاني براي پرورش نسل آينده در اين زمينه اهميت بسزايي دارد چون براي تغيير پايه و اساس اقتصاد در کشور بايد ابتدا مفاهيم اصلي اقتصاد مقاومتي در دانشگاه تبيين و آموزش داده و سپس توسط فارغ‌التحصيلان همين دانشگاه‌ها در ساير قسمت‌هاي جامعه اجرا شود.

همچنين بايد مسئولان با حمايت از اختراعات دانشجويان و نخبگان راه را براي ايده پردازي دانشجويان باز کنند و به‌اين‌ترتيب در توليد و به‌تبع آن در اقتصاد به خودکفايي برسيم.

بيشتر دانشگاه‌هاي به‌روز دنيا به سمت رشته‌هاي بين‌رشته‌اي در حرکت هستند

بهروز مرداني نژاد استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصاد در شهرکرد در گفت‌وگو با منطقه آزاد؛ اظهار کرد: امروز در دنيا و کشورهاي توسعه‌يافته صحبت از رشته‌هاي بين‌رشته‌اي است.

وي با بيان اينکه با توجه به تحولاتي که در دو سه دهه اخير ايجاد شده است تمام دانشگاه‌هاي معروف و به‌روز دنيا بيشتر به سمت اين رشته‌ها پيش مي‌روند افزود: اين يعني که ديگر رشته‌هاي کلاسيک قديمي مطرح نيستند بلکه رشته‌هايي موردتوجه قرار دارند که تلفيقي از چند رشته هستند و حرکت آن‌ها با توجه به نياز روز است.

مرداني نژاد ادامه داد: در دانشگاه‌هاي به‌روز دنيا قاعدتاً اساس بر اين است که اين رشته‌ها با توجه به همه نيازها در بازار کار کشورشان يا دنيا تأسيس و تدريس شوند.

نبود رشته‌هاي بين‌رشته‌اي، بزرگ‌ترين ضعف دانشگاه‌ها در ايران

اين استاد دانشگاه با اشاره به اينکه اين رشته‌ها با نيازهاي صنعت‌، سياست، علوم اقتصاد، علوم اجتماعي و... منطبق مي‌شوند تا بتواند کارآمدي داشته باشد خاطرنشان کرد: يکي از مشکلاتي که ما در دانشگاه‌هاي ايران با آن مواجهيم تمايل کم به سمت رشته‌هاي ميان‌رشته‌اي است .

اين کارشناس مسائل اقتصادي در شهرکرد اضافه کرد: با توجه به اينکه ايران کشوري جوان و نوپا بوده و به دنبال تمدن سازي است اما کمتر در دانشگاه‌هايمان مي‌بينيم اساتيد، صاحبان فکر و انديشه و... به فکر ايجاد اين رشته‌ها باشند و اين يکي از بزرگ‌ترين ضعف‌هايي است که با آن مواجهيم.

مرداني نژاد يادآور شد: امروزه رشته‌هايي هست که با آن مي‌توان دقيقاً نيازها را برآورد کرده و آن‌گونه که جامعه به آن نيازمند است در دانشگاه تدريس شود.

نبود تناسب بين رشته‌هاي دانشگاهي و نياز بازار خيل عظيمي از فارغ‌التحصيلان بيکار را وارد جامعه مي‌کند

وي با تأکيد بر اينکه علت وجود سيل عظيمي از دانشجويان بيکار بعد از فراغت از تحصيل، نبود تناسب بين رشته‌هاي دانشگاه و نياز بازار است، اميدواريم صاحبان انديشه، متصديان و مسئولين دانشگاه‌ها و متصديان اتاق‌هاي فکر با تأسيس رشته‌هاي بين‌رشته‌اي در حل اين مشکل قدم بردارند.

اين استاد دانشگاه در شهرکرد با اشاره به اينکه ما انديشه‌ورزان و انديشه‌سازاني که بتوانند از اقتصاد روز دنيا تعريفي داشته باشند در کشور نداشتيم تأکيد کرد: در کشور متفکراني که بخواهند غير از اقتصاد ليبرالي فکر کنند نداريم، ما در بحث اقتصاد به کساني نياز داريم که نظريه جديدي در اين خصوص ارائه دهند.

کارشناسان اقتصادي بايد به سمت بازتوليد نظريه اقتصاد اسلامي بروند

مرداني نژاد بيان داشت: کارشناسان ما بايد يک بازتوليد نظريه اقتصاد اسلامي داشته باشند، تمامي ابزار، امکانات، بورس اوراق بهادار، بانک‌ها و... همگي زائيده نظام ليبرالي هستند و بر اساس نظام ليبراليستي حرکت مي‌کنند.

اين کارشناس اقتصادي تأکيد کرد: اقتصاد مقاومتي يک تئوري و نظريه جديد است که بيان مي‌کند غير از نظريه ليبراليستي نظريه اسلامي هم در بحث اقتصاد وجود دارد.

مفاهيم و مباني اقتصاد مقاومتي نياز به تبيين دارند

وي ادامه داد: متأسفانه هنوز روي مباني اين انديشه اقتصادي کار اساسي صورت نگرفته است، هنوز تعاريف و مفاهيم اوليه اقتصاد مقاومتي جايي تبيين نشده است.

اين استاد دانشگاه در شهرکرد گفت: نياز است انديشمندان کشور و کساني که دل درگرو انقلاب و اسلام دارند، حقيقت اقتصاد مقاومتي را تعريف، تبيين، تشريح کنند و در اين راستا مهندسي قابل‌اجرا را پيش برند.

وي به سخنان بسيار در خصوص اقتصاد مقاومتي از سوي مسئولان اشاره و يادآور شد: بايد اجزا، لوازم، شرايط و مقتضيات اقتصاد مقاومتي تعريف و شناسايي شود و تا زماني که اين موارد شناسايي نشود مجريان در اجراي اقتصاد مقاومتي خواهند ماند همان‌گونه که در حال حاضر هم در اجراي آن مانده‌اند.

دانشگاه و حوزه، بايد نقطه آغازين اجراي اصول اقتصاد مقاومتي باشد

اين کارشناس مسائل اقتصادي گفت: بايد نقطه آغازين اجراي اصول اقتصاد مقاومتي دانشگاه و حوزه باشد، اما پروسه زماني نياز دارد و بايد براي رسيدن به آن وقت گذاشته و زمان صرف شود.

مرداني نژاد تأکيد کرد: قطعاً دانشگاه‌ها بايد به سمت اين بروند که نظريه اقتصاد مقاومتي را تبيين کنند چون وظيفه دانشگاه‌ها و حوزه‌هاست که اجزا و مباني اقتصاد مقاومتي را تشريح و تدريس کنند.

پرداختن به رشته‌هاي متناسب با اقتصاد روز دنيا در سايه اقتصاد مقاومتي و سياست‌هاي مقام معظم رهبري زمينه‌ساز اتکا به توان داخلي

يکي از دانشجويان دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با منطقه آزاد؛ اظهار کرد: متأسفانه رشته‌هاي دانشگاهي با نياز بازار کار متناسب نيستند.

وي با اشاره به اينکه امروز ايجاد صنايع بزرگ و سنگين که نياز به سرمايه زياد دارند قابل‌پذيرش نيستند چراکه اين صنايع از لحظه شروع تا وقتي‌که به بهره‌برداري برسند زمان‌بر هستند افزود: حال‌آنکه در اين زمان بسياري از سرمايه‌هاي انساني و نيروهاي جوان و فارغ‌التحصيل دانشگاهي فرصت اشتغال را از دست مي‌دهند.

اين دانشجوي دانشگاه شهرکرد بيان داشت: پرداختن به شرکت‌هاي دانش‌بنيان مي‌تواند در اين زمينه اثرگذار باشد چون نياز دنياي امروز صنايع کوچک و زودبازده است.

وي راه رسيدن به شرکت‌هاي دانش‌بنيان را پرداختن به رشته‌هاي متناسب با اقتصاد روز دنيا دانست و تأکيد کرد: با پرداختن به اين رشته‌ها در سايه اقتصاد مقاومتي و سياست‌هاي مقام معظم رهبري در اين خصوص فضاي رقابت شرکت‌هاي داخلي با برند‌هاي بزرگ جهان فراهم مي‌شود و به‌اين‌ترتيب زمينه‌ساز اتکا به توان داخلي خواهد شد.

به گزارش منطقه آزاد اقتصاد حال حاضر ايران وابستگي شديدي به نفت دارد، اقتصاد تک‌محصولي هميشه ناپايدار بوده و در تکانه‌هاي اقتصادي دنيا مانند تحريم‌هاي ظالمانه‌اي که استکبار جهاني عليه کشور وضع کرده آسيب‌پذير است. زماني ماليات جايگزيني براي اقتصاد تک‌محصولي محسوب مي‌شد اما امروز شرکت‌هاي دانش‌بنيان، فناور و همچنين دانش به‌روز در عرصه‌هاي مختلف چون فولاد، نساجي، پوشاک، کشاورزي و... حرف اول را در جهان مي‌زند و اقتصاد مقاومتي تنها گزينه‌اي است که کشور را براي پيشرفت به سمت خودکفايي و رسيدن به ايده آل‌هاي جهاني ياري مي‌دهد و اين محقق نخواهد شد مگر به همت اساتيد دانشگاهي و حوزوي و حمايت مسئولان.

انتهاي پيام1026ج /۹۲۰م
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۶:۳۸:۰۴

29 Dec 2019