۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۳۴۹۱۶
به بهانه هفته صنایع دستی

تاثير واردات بي‌رويه بر صنايع دستي/هنرهاي دست در بروجن ناشناخته مانده است

مهناز دوستي يکي از فعالان حوزه صنايع دستي ضمن بيان اين که هنرهاي دست در شهرستان بروجن ناشناخته مانده است، تصريح کرد: متاسفانه کالاهاي خارجي بي کيفيت پاکستاني و هندي که به صورت برش هاي ماشيني وارد کشور مي شود به عنوان کار قلم‌زني شناخته شده در حالي که اصلا کار دست نيست.
تاثير واردات بي‌رويه بر صنايع دستي/هنرهاي دست در بروجن ناشناخته مانده است
به گزارش جهانبین نیوز، مهناز دوستي يکي از فعالان حوزه صنايع دستي که در رشته قلم زني روي مس و مشبک فعاليت مي کند در گفتگو با کلار، اظهار داشت: کار ما توليد خانگي براي خانم هاست که بسيار براي آنها موثر بوده چون به فضاي کمي نياز دارد و به درآمد خانگي هم کمک مي کند.

دوستي افزود: صنايع دستي مانند منبت، معرق و قلم‌زني ناشناخته مانده است به خاطر همين هم استقبال کمي مي کنند و طرفدار زيادي هم ندارد قطعا اگر مردم شناخت داشته باشند حمايت هم مي کنند.

وي با اشاره به اين که محيط کار براي بانوان هر چه در خانه باشد به نفع آنها است، افزود: صنايع دستي از نظر اقتصادي به شرط آن که بازاريابي خوبي براي آن شود کمک خوبي مي کند.

صنايع دستي در بروجن ناشناخته مانده است

دوستي ضمن بيان اين که صنايع دستي در شهر ما و همچنين استان چهارمحال و بختياري متاسفانه ناشناخته مانده است، گفت: استان اصفهان در حوزه صنايع دستي درآمد خوبي از ورود توريست ها به دست مي آورد اما شهرستان بروجن از اين نظر کمبود دارد.

اين فعال حوزه صنايع دستي ادامه داد: کارآموزاني که در اين کارگاه مشغول هستند از اين کار لذت بخش و مثبت راضي هستند زيرا در انتهاي کار به نتيجه خوبي مي رسند.

وي با بيان اين که شروع کار ما با بشقاب هاي مسي، قلم هاي فولادي و چکش است، گفت: کار در سه مرحله زيرسازي، رنگ و روسازي انجام مي شود؛ کارآموزان طي ۱۰ جلسه به صورت کامل آموزش مي بينند پس از آن مي توانند به کار مشبک بپردازند.


صنايع دستي تاثير مثبتي در اقتصاد مقاومتي دارد

دوستي تاثير صنايع دستي در حوزه اقتصاد مقاومتي را موثر دانست و گفت: صنايع دستي يک کار توليدي است، مونتاژي نيست و استفاده هاي خاص خود را دارد استقبال خوبي هم از آن مي شود.

اين فعال حوزه صنايع دستي با بيان اين که صادرات اين کار در استان اصفهان بسيار بالاست اما براي شهرستان بروجن جديد است، گفت: ايام عيد نوروز کارهايي هم داشتيم که به خارج از کشور ارسال کرديم.

وي ادامه داد: متاسفانه کالاهاي خارجي بي کيفيت پاکستاني و هندي که به صورت برش هاي ماشيني وارد کشور مي شود به عنوان کار قلم زني شناخته شده است در حالي که اصلا کار دست نيست؛ مردم بايد نسبت به اين صنايع شناخت بيشتري داشته باشند و با استفاده از صنايع دستي داخلي به نتيجه بهتري برسند.

دوستي اضافه کرد: حکاکي اسم، طرح هاي دلخواه افراد روي ظرف هاي مسي، کارهاي اسليمي و خورشيدي، گل و مرغ، مشبک و تابلو روي ورق هاي مس از جمله توليدات ما در حوزه قلم زني است.


وي همچنين ضمن تاکيد بر حمايت مسئولان از فعالان حوزه صنايع دستي، اضافه کرد: خيلي از افراد هنر دارند اما مکاني براي اين کار ندارند کرايه ها زياد و درآمد آثار هنري آنقدر زياد نيست تا کرايه هاي سنگين را پرداخت کنند.

دوستي با بيان اين که ميراث فرهنگي از صنايع دستي در شهرستان بروجن حمايت مي کند، گفت: اگر اين فضا گسترش پيدا کند و محيط هاي رايگان در اختيار هنرمندان صنايع دستي قرار گيرد مي توانند در جامعه کار خود را نشان دهند.

فروش، مشکل اصلي صنايع دستي است

بهادر نوروزي رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بروجن ضمن بيان اين که مشکل اصلي صنايع دستي بحث فروش است، گفت: برخي از رشته ها شاخص شهرستاني نيست مثل قلم زني که هنرمندان مستقل نمي توانند با ديگر استانها رقابت کنند.

وي افزود: صنايع دستي در شهرستان بروجن به علت اين که قوم بختياري، قشقايي و فارس زبانها را در کنار هم داريم تنوع عجيبي در اين شهرستان دارد.

نوروزي گفت: تنوع و هم زيستي اقوام شهرستان بروجن کنار هم باعث رشد صنايع دستي شده و از تنوع بيشتري هم نسبت به ديگر مناطق برخوردار است.

وي گفت: سازمان ميراث فرهنگي در چند سال گذشته صنايع شاخصي مثل چادر دوزي، گليم، جاجيم، چوقا، نمدمالي و ... که منسوخ شده بود کلاس هاي آموزشي برگزار کرده و خوشبختانه استقبال خوبي هم از آنها شده است.

نوروزي ضمن بيان اين که شهرستان بروجن اشتغال خوبي در رشته هاي صنايع دستي دارد، گفت: ارسال توليدات به نمايشگاه هاي سراسر کشور، فروشگاه شرکت توسعه استان و برپايي نمايشگاه در ايام و مناست هاي مختلف براي بحث فروش صنايع دستي مورد استفاده قرار مي گيرد.

تاثير واردات بي‌رويه بر صنايع دستي

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بروجن گفت: مردم به علت اين که محصولات چيني و خارجي از کيفيت و جذابيت لازم برخوردار نيست به دوره هاي گذشته بازگشته‌اند.

وي گفت: ميراث فرهنگي در تلاش است تا صنايع دستي را از حالت تزييني خارج کرده و به حالت کاربري درآورد نمونه آن ساخت دمپايي از نمد و برخي از مانتوهاست که در فروشگاه با مهره هاي قلم کار تزئين سنتي شده است.

نوروزي با اشاره به اين که واردات بي رويه و بي کيفيت بازار صنايع دستي را بي رونق کرده است، گفت: ميراث فرهنگي در حوزه صنايع دستي آموزش مي دهد و پروانه توليد انفرادي، کارگاهي و اشتغال خانگي صادر مي کند و در کنار آن بر اساس نياري که دارند تسهيلات کم بهره پرداخت مي کند.

وي صنايع دستي را در حوزه اقتصاد مقاومتي اثر گذار دانست و گفت: مردم بيشتر به دنبال اشتغال هاي خانگي هستند و ميراث فرهنگي هم قصد دارد اشتغالزايي خانگي را به جاي ديگر کارها براي بانوان به عنوان منبع درآمد ايجاد کند.

جمعيت هنرمندان در بروجن افزايش يافته است

نوروزي گفت: اميدواريم در آينده به جايي برسيم که هر پلان خانه اي يک کارگاه کوچک صنايع دستي و اشتغال خانگي براي کمک به اقتصاد خانواده داشته باشد.

وي خاطر نشان کرد: ميزان جمعيت هنرمندان در شهرستان بروجن نسبت به سال هاي گذشته رشد کرده زيرا جوانان تحصيل کرده نسبت به آموزش رغبت نشان مي دهند.

نوروزي گليم بافي، نمد مالي، گبه، جاجيم، معرق، منبت، قلم زني، سرمه دوزي، مشبک، لباس هاي محلي، کوزه گري و سفال را از جمله رشته هاي فعال صنايع دستي در بروجن عنوان کرد و گفت: هر چه مردم از توان اقتصادي بيشتري برخوردار باشند و شناخت بهتري به هنر پيدا کنند فروش صنايع دستي هم بيشتر مي شود.

وي گفت: برخي از هنرمندان ما از قانون بازنشستگي خارج شده اند و متاسفانه هيچ گونه حمايتي از آنان نمي شود شايسته و به جاست تا نگاهي هم به آنها بشود.

نوروزي در پايان ضمن تبريک هفته صنايع دستي به هنرمندان بروجن، گفت: اميدواريم که هنرمندان شهرستان در ارتقاء صنايع دستي کمک کنند تا به جايي برسيم هر خانه اي يک کارگاه صنايع دستي داشته باشد.

انتهاي پيام1026ج/۵۴۰ ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۱۵:۳۶

27 Dec 2019