۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
کد مطلب : ۴۰۸۵۶
امام‌جمعه فارسان

وعده های سر خرمن اروپا جهت خرید زمان برای آمریکا

امام جمعه فارسان گفت: اقدامات اروپا در رابطه با تضمین منافع اقتصادى ایران پس از خروج آمریكا از برجام، به‏خوبى نشان مى‏دهد كه طرف اروپایى در ازاى وعده‏هاى سرخرمن، در پى وقت‏كشى، فرصت سوزى و تقسیم‌کار مشترك میان آمریكا و اروپا باهدف خرید زمان براى آمریكاست.
وعده های سر خرمن اروپا  جهت خرید زمان برای آمریکا
به گزارش جهانبین نیوز، حجت الاسلام محسن ملک پور در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته شهر فارسان گفت: باگذشت ‏۶ ماه از وعده اروپايي‏ ها، سران اين كشورها نتوانسته‏ اند حضور شركت‏ هاى اروپايى در ايران را تضمين كنند و شركت‏ هايى مانند توتال، ايرباس، پژو، رنو و... كه با آب‌وتاب فراوان به ايران آمده بودند، پس از اعلام خروج ترامپ از برجام، ايران را ترك كردند.

وي بيان داشت: علاوه بر عدم تضمين باقى ماندن شركت‏ ها در ايران، كانال مالى وعده داده‌شده اروپايى ‏ها نيز تاكنون به راه نيفتاده و هنوز اتحاديه اروپا نتوانسته است هيچ‌يک از کشورهاي اروپايى را متقاعد به ميزبانى اين نظام مالى كند، اگرچه مشخص نيست اين سيستم پس از راه ‏اندازى تا چه ميزانى مى ‏تواند جنبه عملياتى به خود بگيرد.

وي اظهار داشت: اقدامات اروپا در رابطه با تضمين منافع اقتصادى ايران پس از خروج آمريكا از برجام، به‏ خوبى نشان مى‏ دهد كه طرف اروپايى در ازاى وعده‏ هاى سرخرمن، در پى وقت‏ كشى، فرصت سوزى و تقسيم‌کار مشترك ميان آمريكا و اروپا باهدف خريد زمان براى آمريكاست.

امام‌جمعه فارسان گفت: اين روند حتى آقاى عراقچى را كه از مدافعان جدى تعامل با اروپا بود به واكنش واداشته و مي‌گويد: از اتحاديه اروپا انتظار داريم در كنار عمل به تعهدات سياسى به تعهدات اقتصادى خود در برجام عمل كند، چون تاكنون اقدامات اتحاديه اروپا به راه‌حل‌هاي عملياتى منجر نشده است.

وي به اهميت تحريم‌هاي آمريکا براي نظام مالي اروپا اشاره داشت و بيان داشت: واقعيت اين است كه تحريم‏ هاى آمريكا براى نظام مالى اروپا اهميت دارد اروپايى ‏ها در پي آن هستند تا با اقداماتى، كانال مالى خود را منطبق با شرايط آمريكا اجرايى كنند؛ و باعث شده تا اروپايى ‏ها راه‏ اندازى و اجراى كانال مالى خود براى ايران را اولاً مشروط به اجراى الزامات FATF در ايران كنند تا بتوانند با استفاده از ظرفيت‏ هاى ايجادشده بر اساس برنامه اقدام fatf با ايران به‏ صورت كاناليزه و در چارچوب تحريم ‏هاى آمريكا تعامل كنند.

وي بيان داشت: ثانياً همزمان با طرح عنوان كانال مالى از ايران مى ‏خواهند در ساير موضوعات مورد چالش خود با آمريكا مذاكره كنند تا اهداف آمريكا نيز برآورده شود و ثالثاً اجراى عملياتى كانال مالى خود را از ترس تحريم‏ هاى آمريكا دائماً به تأخير مى‏ اندازند و حتى برخى از ديپلمات‏ هاى آن‏ها به ايران پيشنهاد مى‏ دهند براى حفظ برجام تا آخر دوره اول ترامپ صبر كند تا شايد با عدم انتخاب مجدد ترامپ، شرايط متفاوتى شكل بگيرد.
 
 
حجت‌الاسلام ملک پور گفت: از مجموعه رفتارهاى اروپا مى ‏توان نتيجه گرفت كه كشورهاى اروپايى تاكنون در قبال عدم ايجاد منافع اقتصادى براى ايران هيچ هزينه ‏اى متحمل نشده‏اند به نظر مى‏رسد تنها عاملى كه مى‏تواند اروپايى‏ها را وادار كند تا اختلاف آن‏ها با آمريكا وارد فاز عملى شود، خروج مرحله‏اى ايران از برجام و متناسب با اقدامات اروپا براى تأمين منافع اقتصادى ايران است.

وي اظهار داشت: اروپايى‏ها تاكنون مطمئن شده‏اند كه ايران از برجام خارج نمى ‏شود و همچنان به تعهدات برجامى خود پايبند است براى همين دليلى نمى ‏بينند كه براى راضى كردن ايران، خود را در مقابل آمريكا بگذارند اما در صورتى كه ايران بخشى از تعهدات برجامى خود را اجرا نكند، آنگاه اختلاف اروپا و آمريكا در مورد ايران مشهود و عملى مى‏ شود.

انتهاي پيام/590پ
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۶:۱۱:۳۰

27 Dec 2019