۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۱۳۴۹۶
به مناسبت روز ۱۲ فروردین؛

مدل «جمهوری اسلامی»، علت العلل دشمنی غرب با ایران

مدل "جمهوری اسلامی" که برخاسته از هوشیاری و درایت امام خمینی(ره) بود نشان داد بر خلاف تصور مرسوم که "دین" را مقوله ای متعلق به جهان سنت می دانند.
مدل «جمهوری اسلامی»، علت العلل دشمنی غرب با ایران
به گزارش جهانبین نیوز، پر بیراه نیست اگر بگوییم یکی از مهم ترین دلایلی که کشورهای غربی و در رأس آن ایالات متحده با کشور ایران همواره مخالفت می کنند، به شکل حکومت موجود در ایران باز می گردد.

تا پیش از وقوع انقلاب اسلامی، تنها دو مدل و شیوه حکومت داری در جهان مطرح بود که البته جفت شان نیز از یک آبشخور تغذیه می کردند: مدل کاپیتالیسم و مدل سوسیالیسم. اما پیروزی انقلاب اسلامی موجب شد تا شکل جدیدی از حکومت که تا پیش از این در جهان سابقه نداشت، روی کار آمده و به جهان معرفی شود. آن مدل نیز چیزی نبود جز "جمهوری اسلامی".

مدل "جمهوری اسلامی" که برخاسته از هوشیاری و درایت امام خمینی بود نشان داد بر خلاف تصور مرسوم که "دین" را مقوله ای متعلق به جهان سنت دانسته و آن را فاقد توانایی بازتولید فرهنگی- سیاسی در دوران مدرن می دانند، بر عکس، می تواند در قالب و اشکال جدید حکومت و با توجه به مقتضیات جدید جهان، خود را بازتولید کند. همین امر بود که باعث شد انقلاب اسلامی به سرعت در جهان مخصوصا جهان اسلام مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از کشورهای مسلمان به دنبال الگوگیری از آن باشند. و اصلا همین اقبال زیاد به مدل جمهوری اسلامی بود که موجب شد نظام سلطه متوجه خطر آن شود و به فکر مقابله و مواجهه صریح و رو در رو با آن شود قبل از اینکه به سایر مناطق جهان سرایت کند.

چنانچه می دانیم "جمهوری اسلامی" متشکل از دو کلمه "جمهوری" و "اسلامی" است. کلمه جمهوری به معنای توده مردم است و بالتبع حکومت جمهوری نیز ترجمان حکومت توده مردم است. لغتنامه دهخدا و فرهنگ معین حکومت جمهوری را این چنین تعریف کرده اند: حکومتی که زمام آن در دست نمایندگان لت باشد.

واژه جمهوری ماخوذ از لغت Republic و برگرفته از ریشه لاتینی Respublica به معنی چیز یا امر (Res) مربوط به همگان ((Publicus است. پس از مصطلح شدن واژه جمهوری در ادبیات فارسی، مراد از آن نوعی نظام سیاسی بود که به جای پادشاه و سلطان، که اقتدار موروثی داشت یک نفر از طرف مردم برای مدت معینی برای اداره امور کشور انتخاب می شد.

بنابراین جمهوریت نوعی سامان سیاسی است برای قید زدن به قدرت از یک سو و اعتلای مقام اخلاقی افراد جامعه از سوی دیگر. جمهوریت گفتمانی است که در نهایت معطوف به نفی سلطه است به همین دلیل تاکید بر آزادی مدنی (مثبت)، هم نافی آزادی لیبرالی (طبیعی و منفی) است و هم ضد جباریت فردی و ساختار توتالیتر. در گفتمان جمهوریت حاکمیت سیاسی از یک سو با قید زدن به قدرت نقش سامان دهی سیاسی پیدا می کند و از سوی دیگر به محقق شدن اداره اخلاقی - انسانی شهروند می انجامند.

بنابراین "جمهوری اسلامی" در واقع ساختار و قالبی بود که اندیشه آرمانی امام خمینی(ره) راجع به حکومت را محقق ساخت و اندیشه سیاسی ایشان را از ساحت نظر به صحنه عمل پیوند داد. آرمان امام خمینی(ره) تشکیل حکومت اسلامی بود. این حکومت می بایستی به جای حکومت ظالمانه و غیر دینی که به شکل نظام سلطنتی بر ایران سلطه افکنده بود ایجاد شود. اما ایجاد آن در گرو ارائه شدن در قالبی بود که توانایی استقرار در شکلی از اشکال نظام های سیاسی را دارا باشد. لذا امام خمینی(ره) با ارائه مدل حکومتی جمهوری اسلامی توانست به همه اهداف خود نایل آید. بنابراین مفهوم جمهوری اسلامی در نظر گاه امام مفهومی پیچیده، مبهم و نامشخص نیست بلکه مفهومی ساده، روشن و مشخص است. ایشان در تعبیری ساده در این باره می فرماید:

"اما شکل حکومت ما جمهوری است، جمهوری به معنای اینکه متکی به آرای اکثریت است و اسلامی برای اینکه متکی به قانون اسلام است." و همین موضوع را بارها تکرار می کنند؛ ایشان در پاسخ این خبرنگار روزنامه لوموند فرانسه که "حضرت عالی می فرمایید که بایستی در ایران جمهوری اسلامی استقرار پیدا کند و این برای ما فرانسویها چندان مفهوم نیست، زیرا که جمهوری می تواند بدون پایه مذهبی باشد، نظر شما چیست؟ جمهوری شما برپایه سوسیالیسم است؟ مشروطیت است؟ به انتخاباتی استوار است؟ دموکراتیک است؟ چگونه است؟" پاسخ می دهند:

"اما جمهوری به همان معنایی که همه جا جمهوری است، اینکه ما جمهوری اسلامی می گوییم برای این است که هم شرایط منتخب و هم احکامی که در ایران جاری شده، اینها بر اسلام متکی است، لکن انتخاب با ملت است؛ طرز جمهوری هم همان جمهوری است که همه جا هست."

در مصاحبه با بی بی سی نیز می فرمایند: "حکومت جمهوری اسلامی هم یک جمهوری است مثل سایر جمهوری ها، لکن قانونش قانون اسلامی است."

همچنین در مصاحبه با تلویزیون فرانسه می گویند: "جمهوری اسلامی مثل سایر جمهوری هاست، لکن محتوایش قانون اسلام است."

و نیز در مصاحبه با تلویزیون ایتالیا اذعان می کنند: "حکومت، جمهوری اسلامی است مثل سایر جمهوری ها و احکام اسلام هم احکام مترقی و مبتنی بر دموکراسی و پیشرفته و با همه مظاهر تمدن موافق."

همچنین در پاسخ به خبرنگار روزنامه تایمز که پرسید: "دنیای غرب، شناخت صحیحی از حکومت اسلامی شما ندارد» پاسخ دادند: «ما خواستار جمهوری اسلامی می‌باشیم، جمهوری فرم و شکل حکومت را تشکیل می‌دهد واسلام محتوای آن فرم را که قوانین الهی است."

از این رو جمهوری اسلامی بر دو اصل استوار است: اصل احکام الهی که در حقیقت حدود و ثغور حکومت را مشخص می کند، و اصل اتکا به آرای مردمی که موجب شکل گیری شأن جمهوریت نظام می شود.
در دوران زعامت رهبر انقلاب نیز، ایشان مانند امام خمینی همواره بر این و اصل تأکید ورزیده و آن را توامان با هم تلقی کرده اند. ایشان در ابتکاری که برخاسته از شرایط روز بود، از اصطلاح "مردم سالاری دینی" برای تبیین دقیق تر مفهوم جمهوری اسلامی استفاده کرده و می گویند:

"مردم‌سالاری و جمهوریت در نظام ما، براساس مردم‌سالاری دینی است؛ یعنی به نظر اسلام متکی بوده و فقط یک قرارداد عرفی نیست. مراجعه به آرای عمومی در آنجایی که لازم است، نظر اسلام است. لذا تعهد اسلامی به وجود می‌آید. مثل کشورهای غربی نیست که یک قرارداد عرفی باشد تا بتوانند به‌راحتی نقض کنند. در نظام جمهوری اسلامی، مردم‌سالاری یک وظیفه است. مسئولان برای حفظ این خصوصیت تعهد دینی دارند و پیش خدا باید جواب بدهند."

از این حیث، علت العلل مخالفت و دشمنی نظام سلطه با ایران را می بایست در نظام سیاسی ایران یعنی جمهوری اسلامی دانست. مساله پرونده هسته ای ایران، موضوعات حقوق بشری و امثالهم تنها بهانه ای بیش نیست برای دشمنی با ایران، آن چیزی که علت اصلی این دشمنی است مدل جدیدی است که ایران بعد از انقلاب اسلامی به جهان معرفی کرده و موجب بیداری جهان اسلام شد.

منبع:بولتن نیوز

انتهای پیام/خ ز/
مرجع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۱۱:۳۴

26 Dec 2019