۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۲۹۵۹۸
مدير عامل اتحاديه زنبورداران استان چهارمحال و بختياري:

افت 80 درصدی برداشت عسل در سال 94

مديرعامل اتحاديه زنبورداران استان چهارمحال و بختياري گفت: به دنبال خشکسالي‌هاي پياپي ساليان اخير و تاثير منفي گرد و غبار و ناملايمت‌هاي جوي در توليد و بروز بيماري‌هاي مختلف خسارات جبران‌ناپذيري به زنبورداران استان وارد شد بطوري که 80 درصد افت برداشت عسل داشتيم.
افت 80 درصدی برداشت عسل در سال 94
به گزارش جهانبین نیوز؛ مهندس علي قنبري عديوي، مديرعامل اتحاديه زنبورداران چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري تحليلي کوهرنگ خبر گفت: چهارمحال و بختياري به دليل وجود گياهان دارويي يکي از توليدکنندگان انبوه انواع عسل گياهي است.
 
مديرعامل اتحاديه زنبورداران چهارمحال و بختياري بیان داشت: به دنبال خشکسالي‌هاي پياپي ساليان اخير و تاثير منفي گرد و غبار و ناملايمت‌هاي جوي در توليد و بروز بيماري‌هاي مختلف ازجمله کنه واروا، عارضه مهلک سي دي و ساير بيماري‌ها، خسارات جبران‌ناپذيري به زنبورداران استان وارد شد بطوري که 80 درصد افت برداشت عسل داشتيم.

نايب رئيس صندوق حمايت از توسعه بخش کشاورزي استان افزود: علي‌رغم مکاتبات، مراجعات و مذاکرات مکرر از طرف اين اتحاديه با مسئولين کشوري و استاني، متاسفانه تاکنون نتيجه ملموسي عايد نگرديده است.

بازرس اتحاديه سراسري ايران زمين گفت: استان چهارمحال و بختياري با دارا بودن حدود يک هزار و چهار نفر زنبوردار و حدود يکصد و شصت هزار کلني زنبور عسل که توليد ساليانه آن در شرايط عادي 2 هزار تن عسل مرغوب مي‌باشد (که متاسفانه در سال گذشته 80 درصد افت توليد داشته‌ايم) به همين نسبت در فصل بهار و تابستان پذيراي زنبورستان‌هاي همجوار چون خوزستان، فارس، بوشهر خصوصا استان اصفهان مي‌باشد.

علي قنبري عديوي بيان داشت: علي‌رغم پتانسيل‌هاي موجود فاقد صنايع مهم بسته‌بندي عسل، کارگاه آج موم، کارگاه کندوسازي و آزمايشگاه تخصصي عسل و دفتر کار مناسب است.

قنبري افزود: باتوجه به هواي سالم در کنار زردکوه بختياري و چشمه کوهرنگ و وجود انبوهي از گياه گون توليد اين نوع عسل طرفداران زيادي دارد، به همين دليل افراد زيادي از شهرهاي مختلف، جهت توليد عسل مرغوب وارد اين استان شده و در شهرستان کوهرنگ مشغول به توليد مي‌شوند. 
 
وي گفت: عسل‌هاي گون، کنار، آويشن و... ازجمله توليدات شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختياريست.
 
قنبري گفت: برداشت عسل تابستانه از حدود 160 هزار کلني زنبور عسل چهارمحال و بختياري در سطح 50 هزار هکتار از اراضي آغاز شد.
 
 ماندعلي ايام بکام از زنبورداران اصفهاني حاضر در کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر تاکید کرد: بها ندادن به ارزش اقتصادي زنبور عسل و ناديده گرفتن نقش ارزنده و حياتي آن در چرخه زندگي بشر و ساير موجودات زنده، از طرف مسئولين از مشکلات اين بخش است.

وي بیان داشت: امروزه زنبورداري بعنوان يکي از رشته‌هاي دامپروري در تمام کشورهاي جهان به رسميت شناخته شده است و تاثير قابل ملاحظه در حفظ پايداري محيط زيست بواسطه عمل گرده‌افشاني که موجب افزايش چشمگير توليد محصولات باغي و زراعي مي‌گردد بر کسي پوشيده نيست.

خداداد محمدحسيني از زنبورداران کوهرنگ هم در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر گفت: بيمه نبودن شخص زنبوردار و عدم احتساب زنبورداري بعنوان يک شغل باتوجه به خطراتي همچون حوادث جاده‌اي، حمله وحوش، مارگزيدگي و غيره از مشکلات زنبورداران است.

علي قنبري عديوي هم در اين رابطه اضافه کرد: اشکالات فعلي صندوق بيمه محصولات کشاورزي ازجمله کاهش توليد، گرد و غبار و پرنده زنبورخوار کنه و اوا، از آفات و عوامل خسارت مي‌باشد که جزء عوامل تحت پوشش بيمه لحاظ نشده‌اند.

وي گفت: در ساير عوامل تحت پوشش نيز صندوق بيمه با بهانه قرار دادن عوامل مديريتي و عدم پرداخت غرامت واقعي اعتماد زنبورداران را به حداقل رسانده بطوري که در اين استان سالانه کمتر از 5 درصد از زنبورداران نسبت به بيمه خد اقدام مي‌کنند.

بازرس اتحاديه سراسري ايران‌زمين در ادامه ساير مشکلات اين حوزه را هم بيان و خاطرنشان کرد: باوجود تشکيل اتحاديه و تشکل‌هاي زنبورداري متاسفانه هيچ‌گونه حمايت مالي و اعتباري به منظور پيشبرد اهداف مندرج در اساسنامه‌هاي مربوطه صورت نپذيرفته است.

مديرعامل اتحاديه زنبورداران چهارمحال و بختياري مورد عسل‌هاي تقلبي هشدار داد و گفت: باتوجه به کاهش شديد شهد مراتع و روي آوردن برخي سودجويان به توليد عسل تقلبي و به خطر افتادن سلامت جامعه و امنيت شغلي زنبورداران بعلت عدم نظارت مسئولين زيربط لازم است در اين زمينه نيز چاره‌انديشي اساسي شود.

مهندس قنبري در ادامه، اختصاص اعتبار لازم جهت طرح ظرفيت‌سنجي مراتع و اختصاص جايگاه ثابت استقرار زنبورستان‌ها که باعث جلوگيري از بيماري‌ها، افزايش توليد و در نهايت بهبود معيشت مي‌شود را خواستار شد.

اختصاص اعتبارات آموزشي به منظور به روزرساني اطلاعات بهره‌برداران و خروج از اقتصاد تک محصولي از ديگر خواسته‌هاي زنبورداران است که آقاي قنبري بيان کرد.
 
انتهاي پيام1026ج /610ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۲۴:۴۳

2 Feb 2020