۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۴
کد مطلب : ۱۳۹۲۸

سایه سنگین حواشی بر طرح ۷ ساله مسکن مهر

پس از واگذاری بخش قابل توجهی از ساخت‌وسازهای مسکن مهر به انبوه‌سازان، این طرح دچار یک سری حواشی شد که امروز بعد از گذشت حدود ۷ سال همچنان گرفتار آن است.
سایه سنگین حواشی بر طرح ۷ ساله مسکن مهر
به گزارش جهانبین نیوز، کمتر کسی تصور می‌کرد برنامه «توانمندسازی انبوه‌سازان» علی نیکزاد وزیر ساق راه و شهرسازی شرایطی را به‌وجود آورد تا به فاصله چند ماه پس از رفتن «تعاونی‌های مسکن» از طرح مهر، مسئولان قبلی و کنونی به منتقد همیشگی انبوه‌سازان تبدیل شوند.

دلیل این انتقاد نیز درخواست‌های مکرر انبوه‌سازان به بهانه‌های مختلف برای افزایش قیمت ساخت مسکن مهر بود، مسئله‌ای که از ابتدای سال گذشته با «گروگانگیری واحدهای مسکن مهر» وارد فاز جدیدی شد.

انبوه‌سازان سال گذشته به دلیل آنچه عدم اجرای سه بخشنامه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری اعلام شد از واگذاری واحدهای تکمیل شده مسکن مهر خودداری کردند. این وضعیت در بهار، تابستان و بخشی از زمستان سال ۹۲ ادامه داشت تا آن‌که ایرج رهبر اوایل دیماه سال گذشته در گفت‌وگو با تسنیم تورم بالای ۴۰درصد،گرانی ۱۳۰درصدی فولاد،رشد هرسه ماه قیمت شن و ماسه و موارد دیگر را دلایل پیشنهاد افزایش قیمت‌های مسکن مهر به دولت یازدهم اعلام کرد و گفت: آنالیز قیمت‌ها در دوران وزارت نیکزاد غلط بود.

وی درباره پروژه‌های مشمول افزایش قیمت گفته بود: « از دو میلیون واحد مسکن حدود ۸۰۰ هزار واحد تحویل شده است و بقیه واحدهای از ۱۰ درصد تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. افزایش قیمت این واحدها متفاوت است. پیشرفت فیزیکی اکثر واحدهای مسکن مهر از ۷۰ درصد عبور کرده است و تنها بخشی از پروژه‌ها در شهر پردیس که ۸۰ هزار واحد که آخرین قرارداد انبوه‌سازان بود واحدها ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت فیزکی دارند. بر این اساس جداولی را برای پیشرفت فیزیکی متعدد تهیه شده است. افزایش قیمت به همه پروژه‌ها تعلق می‌گیرد.»

به فاصله ۲۰ روز پس از علنی شدن درخواست افزایش قیمت مسکن مهر از سوی انبوه‌سازان، معاون وزیر راه و شهرسازی از ابلاغ بخشنامه افزایش قیمت مسکن مهر تا متری ۱۰۰ هزار تومان برای تمامی پروژه‌های نیمه‌تمام خبر داد.

سید محمد پژمان با تأکید بر این‌که افزایش قیمت تا ۱۰۰ هزار تومانی به عواملی از جمله زمان قرارداد و کار باقی‌مانده بستگی دارد، گفت: بر این اساس ممکن است که پیمانکاری به‌دلیل عدم پای‌بندی به تعهدات خود مشمول این طرح نشود.

وی این را هم گفت که بخشنامه افزایش قیمت مسکن مهر به استان‌های کشور ابلاغ شده است.

*عملکرد انبوه‌سازان راضی‌کننده نیست

حال با گذشت حدود ۱۰۰ روز از اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی، جامعه انبوه‌سازان ایران از میزان افزایش قیمت مسکن مهر در بخشنامه سوم وزارت راه و شهرسازی رضایت ندارند و به همین دلیل در برخی سایت‌های طرح مهر از جمله شهر جدید پردیس، پروژه‌های مسکن مهر به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

اقدام انبوه‌سازان در توقف ساخت و ساز واکنش مسئولان شرکت عمران پردیس را به‌دنبال داشته است.روز گذشته در محل شرکت کوزو پارس نشست خبری برگزار شد که در آن هدایت، مدیرعامل شرکت عمران پردیس از نگرانی‌هایش درباره کندی اجرای زیرساخت‌های خدماتی از سوی وزارت نیرو گفت و ولی‌پور قائم مقام وی نیز از عملکرد انبوه‌سازان در پروژه‌های مسکن مهر انتقاد کرد.

مدیرعامل شرکت عمران پردیس بر قبول میزان افزایش قیمت مسکن در بخشنامه سوم از سوی انجمن انبوه‌سازان تاکید کرد و گفت: مشکلی با این انجمن در رابطه با میزان افزایش قیمت نداریم.

این در حالی بود که ولی‌پور قائم مقام هدایت در این زمینه حرف‌های دیگری زد: «کار انبوه‌سازان در مسکن مهر پردیس متوقف نشده است، اما عملکرد آنها راضی کننده نیست.»
وی بدون این‌که به رضایت یا عدم رضایت انبوه‌سازان در خصوص میزان افزایش قیمت اشاره‌ای کند، ادامه داد:‌ «سیستم قالب تونلی برای انبوه‌سازان که با گرید پائین کار می‌کردند، مشکل‌ساز شد. برای خیلی از انبوه‌سازان این سیستم کار اول بود.»

*آقایان جوان و تازه ‌وارد هستند

در این بین اظهارات رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران نیز در رابطه با موضعگیری مدیران شرکت عمران پردیس جالب است.

ایرج رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: این‌که گفته می‌شود انبوه‌سازان از میزان افزایش قیمت مسکن ناراضی هستند، درست نیست. ما فقط گفته‌ایم که روی دستورالعمل افزایش قیمت تامل بیشتری داشته باشید و به‌صورت واقعی عین دستورالعمل قیمت‌ها محاسبه شود.

وی با تاکید بر این‌که انبوه‌سازان در حال ساخت ۱۰ هزار مسکن مهر در فازهای ۹ و ۵ پردیس هستند در واکنش به اظهارات مدیران شرکت عمران افزود: شرکت کوزو تجهیزات خود را از پرند به پردیس منتقل کرد، در حالی که انبوه‌سازان ایرانی سیستم قالب تونلی را تازه شروع کرده‌اند و با کمبود تجهیزات مواجه هستند.

وی با بیان این‌که زمان برای تامین تجهیزات مورد نیاز برای سیستم قالب تونلی طولانی است، تصریح کرد: با توجه به این‌که سابقه صنعتی‌سازی مسکن در ایران نبود، بسیاری از شرکت ها از جمله شرکت سرمایه‌گذاری مسکن میاز خود را در ابتدا از کارخانه‌های ترکیه تامین کرد، اما با وجود سابقه کم انبوه‌سازان در این سیستم هم‌اکنون تجهیزات مورد نیاز را از تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنیم و نیازی به کارخانه‌های پیشرفته ترکیه نداریم.

رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران همچنین در واکنش به اظهارات قائم مقام شرکت عمران پردیس، گفت:‌ این‌که گفته شده انبوه‌سازان گرید یک نیستند، حرف درستی نیست. همه انبوه‌سازان ایرانی در گرید یک قرار دارند.

رهبر با تاکید بر این‌که هم‌اکنون شرکت‌های فراوانی در ایران داریم که در زمینه صنعتی‌سازی مسکن توانمند شده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، افزود: آقایان جوان بوده و تازه‌ وارد این مقوله شده‌اند.

*دپو مصالح ساختمانی در ۶۰ سوله

شرکت ترکیه‌ای کوزو که در دوران وزارت علی نیکزاد میزبان همیشگی میهمانان خارجی این وزارتخانه در پرند بود،‌ چند سالی است که از جنوب غرب پایتخت به شرق تهران نقل مکان کرده تا حدود ۳۵ هزار مسکن مهر را نیز در پردیس بسازد.

به گفته عباسی مدیر طرح فاز ۱۱، این شرکت مانند سایر شرکت‌های ایرانی سازنده در انتظار انجام کارهای اداری الحاقیه سوم افزایش قیمت مسکن است، اما با این تفاوت که پشتوانه مالی و تجهیزاتی آن شرایطی را به وجود آورده تا رئیس ترک آن در حال انبار کردن مصالح ساختمانی باشد.

مشاهدات خبرنگار تسنیم از پروژه فاز ۱۱ پردیس حاکی از آن است که حدود ۶۰ سوله مصالح ساختمانی در این فاز وجود دارد.

به گفته مدیر طرح فاز ۱۱ در حال حاضر حدود ۹۵ درصد مصالح ساختمانی و تجهیزات فنی مورد نیاز برای تکمیل ۳۳ هزار و ۳۲۵ واحد مسکونی در انبارهای شرکت کوز دپو شده است.

عباسی، در این‌باره گفت: در هر زون مناطقی برای دپو مصالح ساختمانی در نظر گرفته شده و تجهیزاتی از جمله تاسیسات مکانیکی، تاسیسات مربوط به فاضلاب، موتورهای آسانسور، سیمان، ، میلگرد، کابل برق، کلاف‌های لوله برق و... در آنها انبار می‌شود.

وی با بیان این‌که ساخت دو مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی و یک مخزن ۴ هزار مترمکعبی برای تامین آب مورد نیاز مسکن مهر فاز ۱۱ از نیمه اسفند سال گذشته آغاز شده است، گفت: این سه مخزن تا پایان ماه‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به این‌که آسانسورهای مورد نیاز از کشور اسپانیا خریداری شده است، اظهار کرد: برای ۵۶۵ بلوک فاز یازده ۱۳۱۰ آسانسور نیاز داریم که تاکنوئن ۲۵۰ دستگاه از آنها وارد کشور شده و مابقی نیز در گمرک است.

به گزارش تسنیم، گرچه کوزو از تجهیزات و انبارهای پر مصالح ساختمانی بهر می‌برد، اما به نظر می‌رسد «کگچن کوزو» رئیس هیات مدیره شرکت کوزو در انتظار ابلاغ الحاقیه سوم افزایش قیمت مسکن مهر به سر می‌برد. کارگران و پرسنل شرکت کوزو -که بیشتر آنها را ترک‌ها تشکیل می‌دهند- در شماری از واحدهای مسکونی ساکن شده‌اند و فعالیت چندانی در پروژه های مسکن مهر این فاز به چشم نمی‌خورد.

در حالی مدیران شرکت عمران پردیس رضایت کاملی از عملکرد کوزو دارند که انتقادات تند و تیزی را متوجه انبوه‌سازان ایرانی می‌کنند. انبوه‌سازانی که در ۷ سال اخیر خواسته یا ناخواسته موانعی را برای ساخت مسکن مهر به‌وجود آورده‌اند. در روزهای آینده میزان دقیق افزایش قیمت مسکن مهر اعلام می‌شود، شاید این‌بار انبوه‌سازان از این وضعیت راضی شده و به اقدامات بعدی متوسل نشوند.

انتهای پیام/ خ ز/
مرجع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۰۱:۱۹

30 Dec 2019