۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۲۹۶۸۸
در مراتع شهرستان بن چه مي‌گذرد؛

آتش حسادت همچنان مراتع طبيعي شهرستان بن را مي‌سوزاند/ آيا آتش‌سوزي‌ها عمدي بودن؟؟

به گزارش خبرنگار زنگ خبر از ابتداي امسال ۵۰ هکتار از مراتع طبيعي شهرستان بن در آتش‌سوزي‌ها عمدي يا غيرعمدي سوخته‌اند.
آتش حسادت همچنان مراتع طبيعي شهرستان بن را مي‌سوزاند/ آيا آتش‌سوزي‌ها عمدي بودن؟؟
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرنگار زنگ خبر، شهرستان بن به دليل برخورداري از پوشش جنگلي و گياهي و ظرفيت‌هاي ويژه همواره به دلايل مختلف در معرض خطر آتش‌سوزي قرار گرفته است که بعضاً هم عمدي هستند و آتش‌سوزي مراتع از جدي‌ترين مشکلات شهرستان است و بايد به طور جدي‌تري تمامي دستگاه‌هاي عضو ستاد بحران در زمينه جلوگيري و واکنش‌هاي به موقع، مشارکت داشته باشند.

مناطق شهرستان بن به دليل دارا بودن پوشش جنگلي و گياهي مناسب، همواره مورد استفاده گردشگران، دامداران و عشاير و... قرار مي‌گيرد که البته با وجود اين شرايط نيز به شدت در معرض خطر آتش‌سوزي قرار دارد.

در اين منطقه معيشت اکثريت مردم از راه دامداري و کشاورزي تأمين و اداره مي‌شود و گاهي اوقات نيز از طرف برخي اهالي منطقه از اين پوشش‌هاي جنگلي در راستاي کسب درآمد استفاده‌هاي غيرمجازي به‌عمل مي‌آيد به طور مثال براي گرفتن کتيرا (نوعي شيره گياه است که خاصيت درماني دارد) از مراتع با هم اختلافات پيدا کرده و دست آخر دست به آتش زدن مراتع و نابودي اين مراتع مي‌زنند که اين مسئله موجب تخريب اکوسيستم جنگلي منطقه مي‌شود.

این موضوع که يک روستا ممکن است به لحاظ جميعت دامي از تعدد بيشتري برخوردار باشد و اين تعدد دام باعث مي‌شود سطح بيشتري از مراتع توسط يک يا چند خانوار مورد استفاده قرار گيردو در مقابل اين اقدام باعث عکس‌العمل ديگر روستاهاي منطقه شده و زمينه يک اختلاف را فراهم مي‌کند.

براساس اظهارات برخي اهالي منطقه، گاهي ديده شده است که مراتع از طرف خود مردم به آتش کشيده شده تا در اختيار ديگر خانوارها قرار نگيرند.

سوختن بالغ‌بر ۵۰ هکتار از مراتع طبيعي شهرستان بن در هفته‌هاي گذشته

متاسفانه باتوجه به شرايط مکاني و زمان رخداد حادثه و عدم امکان استفاده از وسايل اطفاء حريق، همواره اين آتش‌سوزي‌ها مناطق زيادي را در بر گرفته و نابود مي‌کند.

اين آتش‌سوزي‌ها به دليل نامشخصي بوده که با توجه به شرايط مي‌توان نتيجه‌گيري کرد که وقوع آتش‌سوزي عمدي است و البته اين اتفاق براي بار اول نيست که در شهرستان بن اتفاق مي‌افتد.

گفتني است؛ از ابتداي سال جاري اين دهمين بار است که مراتع طبيعي منطقه شهرستان بن با حريق مواجه شده که در مجموع بيش از ۵۰ هکتار از اين مراتع را طعمه حريق کرده است، با توجه به فصل گرما و خشک شدن پوشش گياهي خطر آتش‌سوزي با شدت بيشتري وجود دارد و به عنوان يک عامل تهديدکننده براي مراتع محسوب مي‌شود.

انتهاي پيام1026ج /۵۲۰ز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۴۶:۴۶

26 Dec 2019