۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۳۱۵۱۳
بررسی چالش‌های پیش روی وزیر جدید

فدراسیون های بلاتکلیف، خزانه خالی و باشگاه های دولتی/در انتظار آتش‌بس بین همسایه ها

مسعود سلطانی‌فر در حالی روز سه‌شنبه به عنوان وزیر ورزش و جوانان از مجلس رأی اعتماد گرفت که در این وزارتخانه چالش‌های زیادی پیش رو دارد.
فدراسیون های بلاتکلیف، خزانه خالی و باشگاه های دولتی/در انتظار آتش‌بس بین همسایه ها
به گزارش جهانبین نیوز؛ مسعود سلطانی‌فر به عنوان سومین وزیر وزارت ورزش و جوانان بعد از تاسیس این وزارتخانه امروز از مجلس رأی اعتماد گرفت و سئول‌نشین شد. اگرچه وی پیش از این و قبل از محمود گودرزی به مجلس معرفی شد، اما نتوانست در آن دوره رأی اعتماد بگیرد و بالاخره امروز برای دومین بار مجلسی‌ها به وی اعتماد کرد، اما نکته‌ای که نباید فراموش شود مطالبات ورزشی‌هاست که حالا با روی کار آمدن سلطانی‌فر همه منتظر برآورده شدن نیازهایشان هستند.

سلطانی‌فر پیش از این در زمان ریاست هاشمی‌طبا در سازمان تربیت‌بدنی دو سال به عنوان قائم مقام فعالیت داشته و خیلی با ورزش بیگانه نیست. وی در صحبت‌هایی که داشته از ارتباط نزدیکش با روسای فدراسیون‌ها خبر داده و اینکه در طول این ۲۰ سال هیچ وقت از ورزش دور نبوده و به خاطر علاقمندی‌اش پیگیر اخبار بوده است.

وی برای حضور در وزارت ورزش با چالش‌ها و مشکلات جدی روبه‌روست و اینکه وی چه برنامه و تدبیری برای حل این مشکلات دارد مهم است.

* اصلاح اساسنامه یا دخالت ادامه‌دار دولت؟

نخستین نکته‌ای که شاید روسای فدراسیون‌ها برای آن لحظه شماری می‌کنند اصلاح اساسنامه و حذف بند جنجالی است که این اختیار را به وزیر می‌دهد تا رئیسی را انتخاب و یا عزل کند. موضوعی که در روزهای آخر حضور گودرزی در وزارت ورزش مورد بحث قرار گرفت و در نهایت هم با استعفای گودرزی ناتمام ماند.

موضوعی که با نامه IOC و فدراسیون‌های ورزشی به ایران چالش جدیدی را ایجاد کرد و به سرانجام هم نرسید. مجامع بین‌المللی در نامه‌های خود به فدراسیون‌های ملی تاکید کردند که روی دخالت دولت در امور فدراسیون‌ها جدی هستند.

اصلاح اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی یکی از مهمترین موضوعات این روزهای ورزش است و باید دید در اولویت برنامه‌های سلطانی‌فر قرار می‌گیرد یا خیر. مورد دیگر که از اهمیت زیادی برخوردار است برگزار انتخابات فدراسیون‌هایی است که با سرپرست اداره می‌شوند و یا دوره چهار ساله‌شان به پایان رسیده است. در حال حاضر فدراسیون‌های تیراندازی با کمان، دوچرخه سواری، کاراته و ژیمناستیک دوره ۴ ساله‌شان به پایان رسیده و هنوز خبری از برگزاری انتخابات نیست. این در حالی است که طولانی شدن دوره سرپرستی در حالی که دو سال به بازی‌های آسیایی باقی مانده شرایط خوبی را برای فدراسیون‌ها رقم نمی‌زند.

* آتش‌بس در سئول!

چالش بین کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و پیش‌تر از آن سازمان تربیت‌بدنی همیشه بوده و مورد انتقاد هم قرار گرفته است. اگرچه با روی کار آمدن دولت جدید و انتخاب کیومرث هاشمی این انتظار وجود داشت بالاخره صلح و آشتی و آتش‌بس بین دو ساختمان سئول برقرار شود، اما این اتفاق رخ نداد و در خصوص چالش‌های پیش رو هم هر کدام توپ را به زمین دیگری می‌انداخت.

سلطانی‌فر در گفت‌وگویی با خبرنگاران از پیشنهاد مسئولان برای ریاست کمیته ملی المپیک خبر داده بود و باید دید چه راه‌حلی برای این مشکل دارد و بالاخره ما شاهد آتش‌بس بین سئول‌نشینان خواهیم بود؟ آیا بالاخره جنگ سرد تمام می‌شود؟

* در انتظار رفع دغدغه مالی

مشکلات اقتصادی در دوره روحانی مشکلات عدیده ای را در ورزش هم ایجاد کرد به طوری که بسیاری از برنامه های فدراسیون ها عقیم ماند و کار حتی به جایی رسید که یکی از روسای فدراسیون ها برای رفع مشکلات مستقیما با رئیس جمهور نامه نگاری کرد. مشکلات مالی فدراسیون‌ها به اندازه‌ای شدید بود که در اعزام ملی‌پوشان به مسابقات کسب سهمیه المپیک بارها مشکلاتی ایجاد شد.

مسائل مالی به اندازه‌ای حاد بود که حتی باعث وقفه در اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله نقش جهان شد. دولت عملا هزینه‌ای در بخش عمرانی نداشت و وزارت ورزش هم با کمک خیرین و بخش خصوصی در تلاش است تا تعدادی از این پروژه‌ها را به اتمام برساند.

گلایه و شکایت فدراسیون‌ها و مربیان ملی نیز به خاطر کمبود امکانات تمامی ندارد و این موضوع را بارها از زبان کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی در خصوص مشکلات زمین برای تمرین شنیده‌ایم به طوری که در جریان بازی‌های مقدماتی جام جهانی "زمین تمرین و نبود امکانات" یک دغدغه اساسی است.

فدراسیون‌ها هم سالن اختصاصی برای تمرین ندارند و نبود کمپ تمرینی نگرانی‌هایی را برای ورزشکاران ایجاد کرده است. فدراسیون‌های بسکتبال، شمشیربازی و ژیمناستیک از نداشتن سالن گله دارند و سوارکاران و اسکی‌بازان از نداشتن پیست! امکانات و تجهیزات تمرینی از رده خارج شده و همین موضوع حتی یکی از مشکلات بزرگ ایران برای گرفتن میزبانی است.

حالا سلطانی فر در حالی پا به وزارت ورزش و جوانان می گذارد که یک وزارتخانه کلیدی و مهم را خزانه خالی را تحویل می گیرد و این امید و انتظار دارد با توجه به نزدیکی سلطانی‌فر به شخص رئیس‌جمهوری مسائل مالی که از مهمترین دغدغه‌های ورزشی‌هاست و بارها نسبت به آن قبل از المپیک هشدار داده شد چاره‌ای اندیشیده شود.

* تکلیف سرخابی‌ها مشخص می‌شود؟

یکی از مهمترین مشکلات فوتبال ایران خصوصی‌شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است؛ موضوع مهمی که هر مسئولی وعده آن را داد و محقق هم نشد. اگرچه در دوره گودرزی برای حل مشکل این دو باشگاه و واگذاری آنها قدم‌هایی برداشته شد، اما این قدم‌ها به سرمنزل نرسید و در نهایت سرخابی‌ها زیر نظر وزارت ورزش باقی ماندند.

تیم‌هایی که با میلیون‌ها هوادار هنوز تکلیف‌شان مشخص نیست. اگرچه حدود ۲ ماهی است که استقلال صاحب مدیرعامل شده، اما پرسپولیس همچنان با سرپرست اداره می‌شود. کوهی از مشکلات روی دوش این دو باشگاه وجود دارد و با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر عدم پرداخت بودجه دولتی به این دو باشگاه، سرخابی ها با مشکلات عدیده ای در حوزه اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند. باید منتظر بود و دید وزیر جدید چه برنامه‌هایی دارد. مشکلات مالی و بدهی‌های میلیاردی دو باشگاه یکی از چالش‌های پیش روی وزیر جدید است که با دولتی ماندن دو باشگاه باری روی دوش وزارت ورزش ایجاد می‌کند.

* تعامل با رسانه ها

حرف آخر اینکه برخی از مشکلات و مسائل ورزش که پیش روی وزیر ورزش وجود دارد در بالا گفته شد، اما نکته‌ای که در این بین به نظر می‌رسد نباید فراموش شود تعامل با رسانه‌هاست. قطعا اگر نقد و انتقادی از فدراسیون و مدیری وجود دارد، برای حل شدن مشکل است. وزیر سابق ورزش اگرچه یکی از برنامه‌های خود را تعامل با رسانه‌ها اعلام کرد و حتی قبل از انتخابش جلسه‌ای با آنها داشت، اما در نهایت زمانی که با چالش‌ها روبه‌رو شد از پاسخگویی خودداری کرد و همین ناراحتی اصحاب رسانه‌ را به دنبال داشت. برخورد گزینشی با رسانه ها و عدم الزام به پاسخگویی و تقسیم بندی رسانه ها به دو حوزه خودی و غیرخودی سبب شد تا در وزارت گودرزی یکی از غیررسانه ای ترین دوران وزارت ورزش و جوانان را شاهد باشیم. این در حالیست که رئیس انجمن ورزشی نویسان یکی از معاونت های کلیدی وزارت ورزش را در اختیار داشت اما او نیز در این زمینه بسیار منفعل عمل کرد و بیشتر ترجیح داد تا انرژی اش را صرف رسانه های همسو کند.

تعامل با رسانه به نظر می‌رسد می‌تواند وزارت ورزش را از چالش‌های جدی دور کند و حالا از سلطانی ر که یک چهره رسانه ای است، انتظار می رود در این زمینه پویا عمل کرده و تعامل مناسب و دوطرفه ای با رسانه ها داشته باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۵:۰۷:۱۲

2 Jan 2020