۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۳۵۹۳۳
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد

مُهر بی‌مِهری مسکن مهر، بر پیشانی متقاضیان چهارمحالی

مسکن مهر پروژه‌ایی که در دولت قبل کلید خورد و در آن زمان استقبال خوبی از سوی قشر ضعیف از آن شد، اما امروز متقاضیان آن با کمبودها و مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند.
مُهر بی‌مِهری مسکن مهر، بر پیشانی متقاضیان چهارمحالی
به گزارش جهانبین نیوز؛ با انتخاب مجدد آخوندی به وزارت مسکن و راه و شهرسازی، امیدها برای به نتیجه رساندن مسکن مهر ناکام ماند، آخوندی که در ابتدای وزارت خود در دولت یازدهم با مزخرف خواندن طرح مسکن مهر، مُهر توقفی برروند تکمیل این پروژه‌ها زد موجب رکورد شدید وضعیت مسکن مهر در سراسر کشور شد.

عدم اعتقاد وزیر مربوطه به این طرح که شاید بتوان آن را یکی از نقاط قوت دولت گذشته و یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت‌های بعد از انقلاب دانست که در آن با محوریت محرومیت‌زدائی و توجه به قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه اجرایی شده بود، در وضعیت اسف‌بار کنونی مسکن و همچنین رکورد در بازار مسکن بی‌تاثیر نبود.

تفکر بی‌توجهی به قشر ضعیف جامعه تنها به دلیل سیاست‌های دولت‌های بعد از انقلاب بوده است که عمدتا بر مبنای توسعه‌گرائی بوده و در آن مستضعفین و مردم کم‌درآمد را لشگر قابلمه به دست نامیده و له شدن این قشر در زیر چرخ توسعه را امری عادی می‌گماشتند و قطعا چنین وزیری برآمده از چنین تفکری است.

این در صورتی است که این طرح بدان گونه برنامه‌ریزی شده است که در آن افرادی که هیچ‌گاه به صاحب خانه شدن فکر هم نمی‌کردند اکنون با طرح مسکن مهر با مبلغ ناچیز صاحب خانه شدند.

هرچند که این طرح نیز از دایره نقد خارج نیست و به حتم مشکلات و ضعف‌هایی داشته اما اهمیت اتمام آن در دولت دوازدهم بر هیچ کس پوشیده نیست. اهمیت مسکن مهر آنجا تجلی می‌یابد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از دیدارهای خود با رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت یازدهم، پانزده توصیه به دولت داشتند که آخرین توصیه ایشان توجه جدی برای تکمیل مسکن مهر بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار فرمودند: اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد.

دولت یازدهم با آغاز به کار خود تمایل چندانی برای ادامه این طرح نداشت به طوری که تصمیم گرفت نام این طرح را از مسکن مهر به مسکن اجتماعی تغییر دهد و عملا هیچ حرکتی در راستای تکمیل و به ثمر رساندن طرح مسکن مهر صورت نپذیرفت، شواهد حاکی از آن است که با انتخاب مجدد آخوندی این روند قطعا ادامه خواهد داشت در استان‌ها نیز به وضوح نبود اراده کافی برای تکمیل این طرح به چشم می‌آید.

تعاونی‌ها پای متقاضیان مسکن مهر را به دادگاه باز کردند

محمد هاشمی یکی از ساکنان منطقه منظریه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ تعاونی‌ها را یکی از معضلاتی دانست که مردم در مسکن مهر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و عنوان کرد: برخی تعاونی‌ها به نمایندگی از مردم اقدام به ساخت و تحویل مسکن به مردم می‌کنند، تعاونی‌هایی که عمدتا به دلیل ناآگاهی و نداشتن علم و توان این کار موجب برهم زدن آرامش و نگرانی مردم و باز شدن پایشان در دادگاه شده‌اند.

وی ادامه داد: افرادی که به کمک مسکن و شهرسازی اقدام به تاسیس تعاونی کرده و به ساخت واحدهای مسکن مهر پرداخته‌اند بعضا دارای حداقل سواد ممکن و توانایی‌های لازم در امر ساخت و ساز نبوده و بخاطر سود قابل توجهی که از این امر عاید آنان می‌شد اقدام به تاسیس تعاونی و دریافت پول از مردم کرده‌اند با این وجود بعد از نزدیک به ۱۰ سال هنوز برای تحویل واحدها اقدام نکرده‌اند و این وضعیت سختی را برای زندگی ما ایجاد کرده است.

مردم باید پاسخگوی ناکارآمدی و اشتباهات تعاونی‌های مسکن مهر در پرداخت وام‌ها باشند

مصطفی قادری یکی دیگر از ساکنان منظریه با ابراز نگرانی از روند تقسیط وام‌های مسکن مهر در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ عنوان کرد: به دلیل تاخیر در تحویل مسکن و همچنین ارائه سند به صاحبان مسکن‌ها، در قسط‌بندی وام مسکن تاخیر بوجود آمده است.

وی اضافه کرد: تاخیر در قسط‌بندی وامی که از بانک دریافت شده معضل بزرگ‌تری به نام سود مشارکت را گریبان‌گیر مردم می‌کند، بانک در دریافت وام خود طرف حساب خود را فقط مردم می‌دانند و عملا این مردم هستند که باید پاسخگوی ناکارآمدی و اشتباهات تعاونی‌ها باشند و این یعنی بی‌تدبیری مسئولین در نظارت بر روند اجاریی این پروژه.

کیفیت مصالح استفاده شده در مسکن مهر نامطلوب است

رضا براتیان با اعلام نارضایتی از کیفیت مسکن‌های مهر در استان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: کیفیت مصالحی که در ساخت واحدها استفاده می‌شود باعث نارضایتی مردم از تعاونی‌ها شده است، برخی تعاونی‌ها صرفا بخاطر بدست آوردن سود قابل توجه اقدام به بکار بردن مصالحی با کیفیت درجه سه و حتی مصالح دورریختنی کارخانه‌ها کرده‌اند.

وی با ابراز تاسف از نبود نظارت صحیح ادامه داد: مثلا بر ساخت واحدها نظارت می‌شود غافل از اینکه یا باید در وجود ناظر شک کرد و یا در نوع نظارت بر ساخت و ساز واحدها که اگر نظارت بود این مصالح بی‌کیفیت در منازل مردم استفاده نمی‌شد.

ضعف قانون‌گذاری و نظارت را مشکل اصلی مسکن مهر

یکی از کارشناسان طرح مسکن مهر در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ نیز ضعف قانون‌گذاری و نظارت را مشکل اصلی مسکن مهر در استان نامید و گفت: مهم‌ترین چیزی که اکنون موجب این سوءاستفاده‌ها و بی‌تدبیری‌ها در خانه‌دار کردن مردم شده ضعف در قانون و قانونگذاری است با نگاهی مختصر بر اساسنامه‌ها و قوانین مربوط به تعاونی‌ها براحتی منافذی که باعث دور زدن قوانین می‌شود مشخص شده و در دسترس افراد سودجو قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همین امر باعث ورود متعدد دستگاه قضا به عملکرد تعاونی‌های مسکن مهر شده است که به دلیل آشنایی با راه‌های دور زدن قانون توسط تعاونی‌ها قاطبه پرونده‌هایی که بخاطر سوءاستفاده به دادگاه رجوع داده شده است همواره به سود تعاونی‌ها تمام شده و این تعاونی‌ها بدون احقاق حق مردم اعلام انحلال کرده و برای همیشه از چنگ قانون می‌گریزند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ امید است دولت که در ایام انتخابات با شعار ادامه دادن طرح مسکن مهر بر سرکار آمده‌ و این طرح را مزخرف خواند، در دولت دوازدهم این مشکلات را برطرف کرده و کمک قابل توجهی برای خانه‌دار کردن مردم کنند شاید بدین وسیله حداقل، باری از دوش مردم بی‌بضاعت و مستضعف که تنها در رویای خود به خانه‌دار شدن فکر می‌کردند و اکنون رویای خود را قابل دستیابی می‌بینند برداشته شود و برخی که سال‌هاست منتظر تکمیل و تحویل منزل خود هستند را از چشم اتنظاری نجات دهد.

انتهای پیام/1028ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۵۶:۱۸

27 Dec 2019