۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۱۸۸۳۳
فلسفه نذري دادن در ايام محرم

نذري چنانکه از نامش بر مي آيد؛ عهدي است که شخص با برآورده شدن حاجت خود آن را ادا مي کند.

محرم که مي‌رسد بساط نذري و نذري پزي همه جا پهن مي‌شود و آن هايي که روزي براي حل مشکلاتشان دلشان را گره زدند به صاحب اين ماه، حال سفره اي باز مي‌کنند که شايد آن هايي هم که نيازي دارند به نياز خود برسند. ‌
نذري چنانکه از نامش بر مي آيد؛ عهدي است که شخص با برآورده شدن حاجت خود آن را ادا مي کند.
به گزارش جهانبین‌نیوز در یادداشت زنگ خبر آمده است:

در ايام مختلف سال، پخت نذري به اميد حاجت روايي و تناول از آن به نيت شفا و سلامتي در بين مسلمانان ارزشي ويژه دارد و ماه محرم از ايامي است که نذري هاي زيادي در آن ادا مي شود؛ آئين نذري دادن به عزاداران امام حسين(ع) سنتي ديرينه و پسنديده در ميان اکثر مسلمانان به ويژه شيعيان دنياست که در کشورمان رواج بيشتري دارد و شب و روز تاسوعا و عاشورا به اوج خود مي رسد.

نذري دادن در جامعه ايران را مي بايد يکي از صور نهادينه براي تبلور جهان بيني و نظام اعتقادي شيعه دانست.

بيشتر اين نذري‌ها، طبخ غذا و پخش آن ميان مردم و عزاداران امام حسين(ع) است، به علاوه توزيع غذا در دسته ها و هيئت هاي مذهبي در اين ايام معمول است.

ما با نذري خوردن به کسي که نذري به نام اوست احترام مي گذاريم وچون او نزد خدا محترم است موجب مي شود که خداوند هم به ما توجهي کند.

يکي از علما مي فرمود: اگر در مجلس امام حسين (ع) شرکت کردي و برايت چاي آوردند آن چاي را بنوش که دواي هر دردي است . چرا که نام امام حسين برآن است.

نذري و نذري دادن يادآوري کننده ارزش هاي اجتماعي نظير برابري، تعاون، اتحاد، نظم، تعادل و توازن است؛ همکاري مردان و زنان براي نذري دادن و در کنار هم بودن آن ها هنگام طبخ نذري، نشانه همراهي آنان در همه شرايط و زمان ها است.

مراسم نذري دادن مملو از ارزش هاي انساني و اسلامي است که در کنار همياري و دوستي مردم، نشان دهنده فرهنگ، آداب و رسوم و عقايد و سنت هاي ماست و نشانه هايي از عواطف احساسات و يک دلي مردم و شريک بودنشان در عزاي سرور و سالار شهيدان است.

صحنه هم زدن غذاي نذري، از آن خاطره هايي است که هيچ وقت از خاطر نمي رود آن لحظه، انسان رازي در دل دارد که با امام(ع) و خداي خود در ميان مي گذارد و به نيت بر آورده شدن، نذري را هم مي زند؛ اما شايد ويژگي اصلي اين اتفاق، يعني بار گذاشتن ديگي براي تعداد زياد که به دليلي مشترک و براي عرض ارادتي جمع شده اند، در اين است که براي اين مهماني، نه کسي دعوت مي کند نه کسي انتظار دعوت شدن دارد. نذري يک بهانه خوب براي با هم بودن است.

يکي ديگر از فوايد نذري جمع شدن همه اعضاي فاميل به بهانه کمک کردن براي آماده سازي نذري است که اين هم از ديگر زيبايهاي اين سنت الهي است

اداي نذر موجب اجتماعي شدن و دروني کردن ارزش ها و اعتقادات ديني -تقويت باور هاي جمعي- تقرب بيشتر به خداي متعال و تعظيم شخصيت هاي اهل بيت پيامبر نور و رحمت و فعاليتي آييني است که روز به روز گسترش بيشتري مي يابد.

در موارد بسيار نذري را که افراد ادا مي کنند، نذري بوده است که نسل هاي گذشته بر ذمه خود گذاشته بودند و نذورات ياد کردن گذشتگان و پيوند با گذشته نيز هست.

قيمه، عدس پلو هم از نذري هاي قديمي است سنت خيرات ناشي از برکت آن است که يکي از بزرگ ترين آن ها در محرم اتفاق مي افتد. به ياد لب تشنه امام حسين(ع) و کودکانش خيرات نوشيدني و سيراب کردن مردم عزادار از پر اهميت ترين سنت هاست. اطعام و خيرات و پهن کردن سفره که هم برکت دارد و هم ثواب، در اين دهه نوعي تقدس دارد که عزاداران را نسبت به آن متعهد مي کند. جاي تعجب دارد که در تمام اين سال ها گراني و وضعيت نامطلوب اقتصادي هم نتوانسته تأثيري بر خيرات و نذري ها بگذارد و هر ساله پربارتر و مفصل تر از گذشته سفره هاي نذري پهن مي شود

فاطمه احمدی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۵۵:۵۲

27 Dec 2019