۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۲۵۰۲۴
استاد حوزه و دانشگاه:

نفس مطمئنه همان حضرت امام حسین علیه السلام است

استاد حوزه و دانشگاه در جمع سوگواران حسینی در مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد، گفت: انسانی که شکمش با لقمه حرام پر شود، گوشش بدهکار حرف حق نخواهد شد.
نفس مطمئنه همان حضرت امام حسین علیه السلام است
به گزارش جهانبین نیوز؛ حجت الاسلام والمسلمین سید طه موسوی، در مراسم دهه اول محرم، با تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، اظهار کرد: سوره فجر در شأن امام حسین علیه السلام است و قرائت این سوره در نمازهای واجب و مستحب سفارش شده است.

وی، با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام تصریح کرد:" یاایتها النفس المطئمنه..." که دراین سوره آمده است، مصداق نفس مطمئنه همان حضرت امام حسین علیه السلام است که مورد خطاب پروردگار قرار گرفته و پیامبر و خدا از یاران آن حضرت راضی هستند.

حجت الاسلام موسوی، در ادامه به مراحل شش گانه رسیدن انسان به تعالی اشاره کرد و گفت: پرورش نفس و مراقبت از مقدمات رسیدن به تعالی است.

وی، افزود: نفس اماره، لوامه، ملهمه،‌راویه، مریه و مطمئنه،‌از مراحل شش گانه نفس و رسیدن به تعالی انسان است.

موسوی، نفس اماره را آن وجود نفسانیتی دانست که به انسان امر می کند. و مار را به چراندن حیوانیت درون وامی دارد.

استاد حوزه و دانشگاه، ادامه داد: نفس اماره که خداوند در قرآن قسم یاد می کند، لا اقسم بالنفس الوامه و لا اقسم باالقیامه، نشان دهنده اهمیت این نفس است که به اندازه قیامت مهم است.

موسوی، تصریح کرد: انسان ها در روز قیامت خود را ملامت می کنند و یکی از نامهای قیامت، یوم الحسره است. که این حسرت دوگانه است، یعنی مؤمنین نیز حسرت می خورند که خدایا چرا در دنیا با این همه صحبت معصومین و حجت ها،‌عمر خود و جوانی خود را اینگونه سپری کرده ایم.

وی، محاسبه را شرط ایمان و انسان مؤمن بودن دانست و گفت: امام کاظم علیه السلام به یکی از فرزندانش فرمودند:‌خودت را در عبادت خدا مقصر بدان؛ چون انسان نمی تواند در حیطه مقام پروردگار عالم عبات کند و غالباً عبادت های ما دچار اشکال است.

استاد حوزه و دانشگاه، شرط رسیدن به مرتبه دوم تعالی انسان را مهار نفس سرکش دانست و یادآور شد: انسان رشد یافته کسی است که نفس ملامتگر داشته باشد. و کسی که بتواند نفس سرکش اماره را تحت کنترل بگیرد و بعد نفسر لوامه او را مورد ملامت قرار دهد، از نفس ملهمه برخوردار می شود.

موسوی، گفت: ‌انسان ملهمه به مقام بصیرت می رسد و خیر و شر را تشخیص می دهد. مراجع بزرگ و انسان هایی که به چشم برزخی رسیده اند، از این نفس برخوردار بودند.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره بصیرت اشاره کرد و افزود: تمام فرمایش رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر درباره بصیرت همین است که مردم ما با دوری از گناه به جایی برسند که بدانند چه کاری درست و چه کاری غلط است و خودشان تشخیص بدهند.

استاد حوزه و دانشگاه، تقوا را بازکننده چشم و گوش انسان دانست و اظهار کرد: یکی از آثار وضعی حرام خوری، چه عمدی و چه غیرعمدی، این است که دعا به اجابت نمی رسد.

وی، از آثار دیگر حرام خوری را یادآور شد و گفت: حرام خوری، پرده می اندازد و بصیرت را از انسان می گیرد و نصیحت و وعظ در گوش او فرو نمی رود.

موسوی، تأکید کرد: انسانی که شکمش با لقمه حرام پر شود، گوشش بدهکار حرف حق نخواهد شد؛ ولو از زبان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.

وی، کف و سوت زدن لشگریان یزید از شهادت امام حسین علیه السلام در قتلگاه را نتیجه لقمه حرام دانست و گفت:‌ وجود مقدس امام حسین علیه السلام نصیحت ها را بیان فرمودند؛ ولی لشگر یزید عمرسعد حتی در کنار گودال قتلگاه به شادمانی پرداختند و کف زدند و سوت کشیدند که فرزند زهرا سلام الله علیها و فرزند رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را کشته اند.


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۴۹:۵۱

31 Dec 2019