۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۳۳۷۶۴

نویدگر نوروز، استاد مرحوم "علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی" کیست؟

نوروزنامه یا همان موسیقی هنگام تحویل سال نو که هر ساله بسیاری از ایرانیان در پای سفره هفت سین نوای آن را می‌شنوند، از آثار استاد مرحوم "علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی" است که حدود ۲۶ سال پیش و برای اولین بار توسط وی دهکردی نواخته و در تهران ضبط شد.
نویدگر نوروز، استاد مرحوم "علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی" کیست؟
به گزارش جهانبین نیوز؛ علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی در سال ۱۳۱۴ شمسی در خانواده‌ای مذهبی در شهرکرد دیده به جهان گشود. وی از سن ۱۷ سالگی کار خود را در زمینه نوازندگی سازهای محلی استان چهارمحال و بختیاری همچون کَرنا، سُرنا و کمانچه آغاز کرد و بعدها نوازنده معروف کَرنا و سُرنا در ایران شد.

نوروزنامه یا همان موسیقی هنگام تحویل سال نو که هر ساله بسیاری از ایرانیان در پای سفره هفت سین نوای آن را می‌شنوند، از آثار اوست که حدود ۲۶ سال پیش و برای اولین بار توسط وی دهکردی نواخته و در تهران ضبط شد.

این آهنگ کوتاه از آن زمان تاکنون به‌عنوان موسیقی نوروز ایرانیان شناخته می‌شود.

از دیگر آثار علی‌اکبر مهدی‌پور می‌توان به اجرای موسیقی سریال روزی روزگاری به کارگردانی امرالله احمدجو اشاره کرد.

او بارها در جشنواره‌های موسیقی فجر ایران شرکت کرده و در کشورهایی چون آلمان، کانادا، فرانسه، قرقیزستان، ترکمنستان، مغولستان، امارات، ژاپن، ترکیه، کویت و هنگ کنگ به اجرای موسیقی پرداخت.

وی از قابلیت‌های ساز سرنا برای موسیقی ردیف دستگاهی هم بهره می‌برد، به نحوی كه دستگاه‌های هفتگانه و آوازهای دوازده‌تایی را بر روی سازهای کرنا و سرنا اجرا کرده است و ۹۰ دست‌نوشته نیز برای اجرای دستگاه‌های موسیقی بر روی این دو ساز فراهم آورده است.

علی‌اکبر مهدی‌ پور دهکردی در سن ۷۴ سالگی در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ خورشیدی یعنی درست دو ماه مانده به لحظه تحویل سال 1389 درگذشت و در قطعه هنرمندان شهرکرد به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۳:۴۸:۵۲

27 Dec 2019