۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
کد مطلب : ۳۸۶۲۴
تک‌تک افراد جامعه براي حفظ و احيای کلوس مسئول هستند

چهارمحال و بختیاری رویشگاه کلوس، طلای سبز

چهارمحال و بختیاری یکی از رویشگاه‌های مهم کلوس کوهی است، و همه ساله مقدار زیادی از این گیاه در کوه‌های این استان رشد می‌کند.
چهارمحال و بختیاری رویشگاه کلوس، طلای سبز
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از منطقه آزاد؛ کرفس کوهی گیاهی بومی از خانواده چتریان است که به صورت وحشی در ایران رشد می کند، اندام هوایی این گیاه در طب سنتی برای درمان فشارخون، زخم و التهاب استفاده می شود.

از سالیان دراز کرفس کوهی به علت اثرات ضددرد، ضدالتهاب، آرام‌بخش و ضدسرفه مورد استفاده بوده است. همچنین این گیاه دارای اثرات ضدویروس، ضددیابت، ضدسرطان بوده و آن را به عنوان عامل پیشگیری کننده از زخم معده مطرح می‌کنند.

کرفس کوهی در مداوای اضطراب، استرس، انواع اختلالات گوارشی بالاخص بیماری‌های التهابی روده از قبیل کرون و کولیت و بیماری‌های روماتیسمی موثر است.



بذر کرفس کوهی اشتهاآور است و در مهار رشد تومور معده و محافظت از کبد تأثیر مفیدی دارد. ضمن اینکه استفاده‌ از آن و نیز جوشانده ریشه گیاه کرفس برای درمان علائم آنفلوانزا، سرماخوردگی، سرفه‌های شدید و تنگی نفس نافع می‌باشد.

از اندام‌های گیاه برای رفع معده درد، درمان التهاب مفاصل و روماتیسم و تصفیه خون استفاده می‌شود. همچنین کرفس کوهی در درمان چربی خون بالا، پرفشاری خون، انواع اختلالات قلبی عروقی و کمردرد کاربرد خوبی دارد.




علاوه بر اثرات دارویی، اسانس موجود در بذور و ریشه گیاه باعث جذب حشرات و تسهیل عمل گرده‌افشانی، دور نمودن بعضی حیوانات و آفات گیاهی و محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از افزایش گرما می‌شود.

برگ، ساقه و گل کرفس جهت تهیه فرآورده‌هایی از قبیل ترشی و شور کرفس کوهی و یا استفاده در پخت برخی از غذاها مثل سوپ و یا همراه با ماست و نیز به صورت پودر خشک برای معطر کردن دوغ قابل استفاده است. متاسفانه برخی از عشایر یا بومیان مناطق دامنه‌های زاگرس که رستنگاه اصلی این گیاه معطر است، به منظور استفاده از قسمت‌های مختلف ریشه غده مانند آن، زمینه ریشه‌کنی این گیاه پرخاصیت را فراهم کرده اند که این شیوه تهدیدکننده حیات و بقای این گونه منحصربه فرد گیاهی شده و باید به شدت از آن پرهیز شود.

چهارمحال و بختیاری یکی از رویشگاه‌های مهم کلوس کوهی است، و همه ساله مقدار زیادی از این گیاه در کوه‌های این استان رشد می‌کند.


شايان شامحمدي رييس دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با منطقه آزاد اظهار کرد: کلوس يکي از داروهاي منحصربه ‌فرد است و از آنجایی که دنيا در حال حرکت به سمت گياهان دارويي است، واردکردن مردم روستاها به عرصه برای حفظ گونه‌هاي گياهي مخصوصاً کلوس بسیار تأثيرگذار است، چراکه نقش تک‌تک افراد جامعه براي حفظ و احياء اين‌گونه مؤثر است و اين مسئله از طريق فرهنگ‌سازي صحيح همراه با آموزش شکل مي‌گيرد.

رئيس دانشگاه شهرکرد در ادامه گفت: برگزاري همايش‌ها در دانشگاه گام نخست براي حفظ و احياء اين‌گونه در حال انقراض است و بايد با سرمايه گذاري راه هاي مختلف را براي حفظ و احياء اين گونه گياهي بيابيم.

به گزارش منطقه آزاد منابع طبیعی و آبخیزداری استان در اقدامی با آوردن مردم تاثیر بسیاری در حفظ این گیاه از انقراض داشته است و با حمایتی که از فعالان در این عرصه دار راه را برای تداوم رشد این گیاه باز کرده است. 

دانشگاه نیز می‌تواند با پرداختن به این گیاه و ارائه راهکارهای علمی و اساسی در راه حفظ کلوس گام بردارد.

انتهاي پيام1026ج /۹۲۰م
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۰۳:۱۴

27 Dec 2019