۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۱۷۳۸۴

ظرفیت های فضای مجازی برای توسعه لردگان

ظرفیت های فضای مجازی برای توسعه لردگان

به گزارش جهانبین نیوز، وبلاگ لردگانی ها نوشت:

 مقدمه :

با رونق استفاده از فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و همه گیر شدن آن تحولی عظیم در این حوزه صورت گرفته است. تحولی که باعث نامیدن این عصر به این نام نیز شده است. این تحول البته فرصت ها و تهدیدهایی را همراه خود داشته است که درباره آن زیاد خوانده و شنیده ایم. آنچه که امروز به آن می پردازیم فرصت هایی است که این فناوری و این ابزار برای جوامع و آن هم در زمینه هایی خاص همچون نقادی، روابط اجتماعی و فکری و ... در اختیار ما گذارده است.


به زعم بنده آنچه باعث عقب افتادن برخی مناطق و شهرهای کوچک از غافله رشد و پیشرفت کشور و حتی جهان شده است، غفلت ماست. غفلت ما از تحولات دانش و علم. غفلت ما از تحولات سیاست و اقتصاد. برای نمونه وقتی نمی دانیم چرا به فلان استان فلان بودجه را داده اند یا فلان امکانات را داده اند هیچ تلاشی هم به جهت جذب آن بودجه یا امکان برای منطقه خود نمی کنیم و این مهمترین درد ماست. و راه حل این درد چیزی نیست جز آگاهی.


و آگاهی بدست نمی آید مگر به جد و جهد و استفاده از ابزار و روش مناسب آن یعنی ارتباطات.


اکنون به تشریح ظرفیت های این فضا می پردازیم:

- نقد و  تحلیل
امروزه در همه جای جهان، چه کشورها و شهرهای صنعتی و پیشرفته و چه دورافتاده ترین روستاها و افراد، مسئله نقد و تبادل نظر آن هم بر بستر اینترنت به عنوان ابزاری ساده و مهم برای تبادل نظر و ارتباط جمعی جا افتاده و بدیهی است. خواه این سایت ها مهم ترین سایتهای خبری و سیاسی و نظامی باشند، خواه سایتی مربوط به یک روستای کوچک در یک جزیره کم جمعیت در دل اقیانوس. هر دو گروه کارکرد یکسانی دارند.


نقد مربوط به آن دسته از افعال و صحبت ها و تصمیم هایی می شود که یا دیگران بطور مستقیم در آن محق هستند مثل مسائل یک شهر یک کشور و ... و یا بطور مستقیم ذیحق نیستند مثل مسائلی همچون ادبیات و هنر و .... و صرفا برای بهبود شرایط و ارائه نظر خود نقد می کنند.

- شبکه سازی  
یکی از رویکردهای جدید در جهان ارتباطات همین رویکرد "شبکه ای" و "شبکه سازی" است. برای این مهم مجبورم به سه گانه عصر اطلاعات مانوئل کاستلز ارجاع دهم و توضیح فنی بیشتری ندهم. شبکه سازی به معنای ساده آن استفاده از ارتباطات برای انجام یا تسهیل یک فرآیند است. 


شبکه سازی برای هدف مهم ما که رشد و توسعه محلی است به معنای استفاده از فضای مجازی برای تکمیل حلقه های مطالعه، نقد، بررسی، اصلاح، تصمیم گیری و اجرا می باشد.  حلقه هایی که شاید از هم کمی فاصله داشته باشند. فاصله های مکانی و زمانی، ولی بستر اینترنت برای کاستن این فاصله ها و تسریع عملیات بسیار رهگشا خواهد بود.

- تربیت نیرو  و کادر سازی
در یک مثال ساده از این کارکرد مهم باید عرض کنم، عده ای از بچه های فعال همین شهرستان اقدام به راه اندازی فضایی برای انجام فعالیت های فرهنگی می کنند. این دوستان برای تحقق اهدافشان مجبورند از افراد دیگر هم صنف خود کمک بگیرند و به نوعی گروهی از همفکران و یاران خود داشته باشند. عده زیاد دیگری نیز از راه دور صرفا ناظر و خواننده این گروه کوچک هستند. ظرفیت فضای مجازی اینجا آشکار می گردد که بطور تدریجی این سایت اقدام به تربیت کادری از افراد محلی می کند که در موضوعات خاص مورد علاقه شان با هم بهنجار! شده اند. یعنی به یک ادبیات و فهم مشترک از موضوع رسیده اند و احتمالا می توانند به هم کمک کنند و راه یکدیگر را ادامه دهند. در واقع یک جوشش داشته باشند.

- تسهیل ارتباطات و تسریع امور
در این زمینه نیز زیاد گفته اند و زیاد شنیده ایم. کوتاه اینکه امروز بواسطه وجود این سایت یا سایر سایتهای شهرستان، بنده که در شهری بسیار دور از شهرستان هستم از اخبار و اطلاعات، از مسائل مردم، از پیشنهادات و نقدهای آنها، از افتخارات و برگزیدگانش مطلع می شوم. گاه این اطلاع موجب نشان دادن واکنشی مناسب حال آن موقعیت در زمانی مناسب می شود. و این یعنی تسریع امور. گاه مشکلی می بینیم و با دوستان در میان می گذاریم. گاه فرصتی کشف می شود و به اهلش اشاره می کنیم و ....

- مستندسازی و آرشیو اطلاعات
آنچه در کنار خلاقیت و نواوری کمک شایانی به پیشرفت دانش بشری کرده است همین مسئله ساده مستند -انبار- نمودن دانش بوده است. به بیان ساده استفاده از فضای مجازی و بخصوص سایت ها کمک می کند تا اندیشه ها و افکار مردم به سادگی ثبت و ضبط گردد و در فرصت های مناسب به ذهن دیگران نیز منتقل شود و چه بسا یک ایده مهم  در ذهن کسی بوجود بیاید و به سرانجامی نرسد ولی بواسطه انتقال به ذهن دیگری، سر منشا تحولات عظیمی گردد.

- بکارگیری تمام ظرفیت نیروهای محلی و غیر محلی
همین مسئله ساده تسهیل ارتباطات یعنی هر کسی هر جایی که هست بواسطه اشتراک موضوع و تمرکز بر موضوع بتواند افکارش را با دیگران به اشتراک بگذارد. نظر دهد و نظرات دیگران را بداند و این همان استفاده از نیروی متخصص منطقه است که عمدتاً در خود منطقه حضور فیزیکی و کاری ندارد ولی می تواند کمک کننده و رشد آفرین باشد.

- هم افزایی و اثربخشی تلاش های منفرد و گروهی
بواسطه مطلع شدن افراد از برنامه ها و تصمیم های یکدیگر، فضایی بوجود آمده که همه همشهریهای عزیز در هر جایی که زندگی می کنند از طرق مختلف آمادگی خود را برای همکاری در این برنامه ها و فعالیت ها اعلام می دارند. چه آنها که شماره تلفن دوستان را دارند، چه آنها که به سایت پیام می دهند و چه کسانی که از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی با هم در ارتباط هستند. و این نوید فرخنده ای است برای آبادانی منطقه.

 
- آگاهی بخشی و استفاده از سرمایه اجتماعی منطقه
مردم شهرستان اکنون راهی برای اطلاع از اخبار و اطلاعات منطقه دارند و بهتر از قبل در جریان امور قرار می گیرند. در زمانهای خاص مانند انتخابات ها و ... نیز ابزار قابل اطمینانی برای اطلاع از وقایع دارند. کاری که سال های گذشته این سایت دنبال نموده و در مواقع بعدی نیز بخوبی دنبال خواهد کرد. این فضا سبب تحولات شگرفی در حوزه همراهی اجتماعی مردم با نخبگان و فرهیختگان ایجاد می نماید.
همچنین مسئولان منطقه نیز از نظرات نخبگان و فرهیختگان و اقشار مختلف مردم درباره موضوعات مختلف آگاه شده و تصمیم های مناسب را اخذ خواهند نمود. یا هر جا مشکلی برای مردم رخ داده باشد سریع به فکر حل آن خواهند بود. (البته در بهترین و خوشبینانه ترین حالات).

- مدیریت فرصت های آزاد نیروهای متخصص در جهت سازندگی
نیروی متخصص و فرهیخته ما - چه دانشجو و چه مشغول بکار و فارغ التحصیل - فرصتهایی آزاد دارد که می تواند در فضای مجازی به امور مختلفی بپردازد. تا اکنون نبود فضایی برای پرداختن به مسائل و معضلات شهرستان این سرمایه عظیم و ارزشمند صرف استفاده های دیگر می شد  که مدتی است این وقت و اندیشه در خدمت رشد منطقه بکار گرفته می شود.

- طراحی و تعریف کارکردهای ترکیبی جهت استفاده حداکثری از فضای سایبر (اقتصادی، فرهنگی و آموزشی و ...)
منظور از کارکردهای ترکیبی خارج شدن از فضای تک ساحتی نوشتن نقادی است. وقتی که فضای یک سایت  بخاطر مطالب انتقادی یا فرهنگی مخاطب بالایی می یابد بهترین بستر برای کارکردهای مرتبط دیگر تهیه می شود. کارکردهایی همچون تبلیغات برای شرکت ها و کسب و کارهای محلی، معرفی توانمندیهای مختلف منطقه ای، معرفی افراد لایق و توانمند منطقه در کسب و کار، ورزش و هنر و ... جهت الگوسازی برای جوانان و ... که اگر بخواهیم نام ببریم لیست طویلی خواهد شد. و این خود ظرفیت بسیار عظیمی برای سایت ها و پرتال هایی از این جنس خواهد بود.


پی نوشت:
- وظیفه ما در این زمینه (نوشتن دیدگاه ها) توصیف بهترین حالت و وضعیت مطلوب برای این موضوعات است، اینکه فضای موجود این چنین نیست، نه گفتنش دردی را دوا می کند و نه شنیدنش و توصیف کردنش. ما وظیفه داریم بهترین وضعیت ها را برای رسیدن به آن، تحلیل و البته بیان کنیم. اینکه به آن سمت برویم یا نرویم به همت جمعی بر می گردد و نه همت شخص خاصی همچون من یا آقای ایگرگ.

- انتظار ما به عنوان کسانی که این متن را تا حدی درک می کنیم، از بزرگان علمی، فرهنگی و سیاسی شهرستان این است که توانمندی جوانان و دانشجویان شهرستان را جدی گرفته و در حمایت از این دوستان برای در انداختن طرح های نو و رشد آفرین دریغ نکنند. از مسئولان دولتی فعلی و سابق گرفته تا بزرگان اقوام و طوایف و صنعت کاران و اساتید و ....

 

مرجع : صدای تو
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۴۷:۳۷

29 Feb 2020