۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۳۶۳۷۴
کارشناس مسائل فرهنگی:

محرم استکباری!/الگوهای غربی در عزاداری، حربه دشمن برای کم فروغ کردن شور حسینی

کارشناس مسائل فرهنگی کمرنگ بودن سخنرانی در برخی مجالس عزاداری را یک آسیب جدی دانست و گفت: هیئات ماباید پادگان تربینی باشندو جوانانی که باشور جذب شدند و در زیر این پرچم قرار گرفته اند را تربیت کنند.
محرم استکباری!/الگوهای غربی در عزاداری، حربه دشمن برای کم فروغ کردن شور حسینی
محمد حسن سلیمی کارشناس مسائل فرهنگی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، افراط و تفریط در عزاداری‌ها را یک مساله جدی و آسیب زا دانست و افزود: بزرگترین مشکل هیئات و مجالس عزاداری افراط زیاد در اشعار و ورود برخی آلات موسیقی و مداحی‌هاست به طوری که گاهی به کفرگویی رسیده و فضا را برای سوءاستفاده دشمنان خصوصا وهابیت مهیا می کند.

وی به استفاده از برخی واژه ها و اشعار در مداحی ها اشاره و گفت: آوردن برخی الفاظ در نوحه‌ها و یا تا مرحله خدایی بالا بردن ائمه و اهل‌بیت (ع)  همه آسیب‌هایی جدی در مراسم‌هاست.

باید یک مرجع واحده اشعار را بررسی کنند

سلیمی با بیان اینکه ما نیازمند یک مرجع برای اصلاح اشعار هستیم؛ تاکید کرد: برخی افراد در این زمینه وارد شده و اشعاری را چاپ می‌کنند و به آسیب‌شناسی این حوزه نیز پرداختند؛ اما کافی نیست باید همه باهم به سمتی حرکت کنیم که هر شعری را وارد عزاداری‌ها نکنیم و بهانه دست دشمن داده نشود.

وی به استفاده از شیپور و تبل در جنگ‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: باید آلات موسیقی متناسب با مجالس عزاداری باشد گاهی از ابزارهایی استفاده می‌شود که هیچ سنخیتی با مجالس ندارد و حتی خود عامل غنا و فحشا هستند.

استفاده از برخی نمادها و المان‌ها یک آسیب جدی در مجالس عزادرای است

کارشناس مسائل فرهنگی از دیگر آسیب‌های وارده بر هیئات و عزاداری‌ها ورود برخی نمادها و المان‌ها را در فرهنگ عزادرای‌ها دانست و گفت: امسال شاهد ورود برخی لباس‌ها هستیم که به زبان انگلیسی و یا به اختصار به مقدسات اهل تسنن توهین شده و هیمن امر خواسته یا ناخواسته موجب شعله‌ور شدن آتش تفرقه میان مسلمانان می‌شود.

روش برخورد با هر ضدفرهنگی، انجام کار فرهنگی است

وی روش برخورد با هر ضدفرهنگی، را انجام کارهای فرهنگی دانست و گفت: گاهی برای برخورد با یک ضدفرهنگی که سالیان سال در فرهنگ مردم نهادینه شده است نیاز است حتی یک نسل طی شود و کار جهادی صورت پذیرد تا مردم را متوجه کرده و کم کم آن ضدفرهنگ ترک شود؛ نباید انتظار برخورد در زمان کوتاه را داشته باشیم.

رقابت‌های ناسالم میان هیئات آسیبی دیگر در عزاداری‌ها

سلیمی یکی از معضلات هیئات را رقابت‌های ناسالم میان آن‌ها نام برد و بیان کرد: برخی هیئت‌ها به خاطر رقابت‌های بین خود درگیر تشریفات می‌شوند و سعی می‌کنند با تشریفات بیشتر جذب داشته باشند این کار اشتباه است ما باید روی اخلاص خود و کسب معرفت کار کنیم تا با رفتار و کردارمان بتوانیم جوانان را جذب این فضا کنیم.

مجالس ما باید شهیدپرور باشند

این فعال فرهنگی با بیان اینکه باید مجالس ما شهیدپرور باشند؛ یادآور شد: شهدای ما در دانشگاه پرورش نیافتند، بلکه در همین روضه‌ها و عزاداری‌ها و بسیج رشد پیدا کردند، مسئولین هیائت ما باید همانند شهید حججی سینه سپر کرده و در جلوی دشمن بایستند و از همه آمال آرزوهای خود به خاطر اهل‌بیت گذر کنند.

80 هزار هیئت موجود در کشور ظرفیتی عظیم برای تحول در جامعه است

سلیمی نیاز اساسی همه هیئات را ایجاد یک شبکه واحد دانست و افزود: در کشور بیش از 80 هزار هیئت وجود دارد که هر کدام به نحوی مشغول خدمت هستند اگر بتوانیم از این ظرفیت برای ایجاد یک شبکه عظیم استفاده کنیم قطعا می‌توانیم در جامعه نقش بسزای داشته باشیم و بسیاری از معضلات و آسیب‌ها را از بین ببریم.

مجالس عزاداری باید پیام‌محور باشند، سخنرانی حلقه مفقوده در عزاداری‌ها

وی به عدم پیام‌محوری و مفهوم‌محوری در مجالس اشاره و گفت: این مساله بزرگ‌ترین ضربه را به مجالس ما وارد می‌کند اصل باید سخنرانی باشد و در فرع به سینه‌زنی و مداحی پرداخته شود، امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) نیز در واقعه عظیم عاشورا از هر فرصتی برای روشن‌سازی مسائل استفاده کرده و سخنرانی می‌کردند.

سلیمی از دیگر مشکلات مجالس را نبود کار تربیتی دانست و گفت: هیئات ماباید پادگان تربینی باشند و جوانانی که باشور جذب شدند و در زیر این پرچم قرار گرفته‌اند را تربیت کنند.

دشمن سالین سال برای از بین بردن ارزش‌های اسلامی ما برنامه‌ریزی کرده است

وی به کار کردن دشمن در این فضا اشاره و گفت: متاسفانه وقتی حرف از دشمن زده می‌شود برخی گلایه دارند که اینها ساخته و پرداخته ذهن‌هاست در صورتی که به فرموده مقام معظم رهبری دشمن واقعی است و با تمام توان درصدد ضربه زدن به اسلام است این اشعار و دستگاه‌ها و موسیقی‌ها و نواها همه با کار شبانه روزی دشمن بوده و با جنگ نرم وارد فرهنگ ما می‌شود.
 
این کارشناس مسائل فرهنگی به ورود برخی مضامین از چشم و لب و ابرو و عدم پرداختن به شخصیت اهل بیت اشاره و گفت: دشمن در طول تاریخ به مرور در فرهنگ ما رسوخ کرده و با مضامینی همچون تشیع لندی، وهابیت و بهایت و مرجعیت قلابی قصد تخریب و از بین بردن فرهنگ اسلامی و انقلابی ما دارد.

ورود سبک زندگی غربی در فرهنگ ما؛ ذائقه عزاداری‌ها را تغییر داده است

سلیمی تغیر سبک زندگی و ذائقه مردم را از دیگر آسیب‌ها دانست و گفت: وقتی مخاطبی در طول سال پای فیلم‌های ماهواره‌ای و یا موسیقی‌های غربی و موسیقی‌های مشکل‌دار باشد کم‌کم ذائقه عزاداری آن نیز تغییر می‌کند و به همین دلیل مقام معظم رهبری مدام بر روی عزاداری سنتی تاکید داشته و می‌فرمایند معنویت و اخلاص در عزاداری‌های سنتی بیشتر است.

نباید از هر ترفندی برای  جذب مخاطب استفاده شود

وی استفاده از هر ترفندبرای جذب مخاطب را از دیگر آسیب‌ها برشمرد و گفت: ما برای جذب باید به فطرت انسان‌ها رجوع کنیم همانگونه که در کلام امام رضا (ع) نیز تاکیده شده که از زیبایی کلام ما مردم را جذب کنید، مانیز باید با فطرت انسان‌ها که حقیقی و خداجو است باید جذب کنیم برخی به دلیل دانش کم نمی توانند از ظرفیت فطرت انسان‌ها استفاده کرده و دچار استفاده از امیال مخاطبین می شوند.

کارشناس مسائل فرهنگی خاطرنشان کرد: وقتی سنگری از دست می رود برای بازپش گرفتن آن باید مشقت های زیادی را متحمل شد، جنگ نرم از جنگ سخت بسیار سخت تربوده چراکه دشمن را روبروی خودنمی‌بینیم اماباید باور کرد ما در وسط معرکه ای هستیم که دشمن سالیان سال برنامه ریزی کرده و قصد از بین بردن اعتقادات ما است.

دروس دانشگاهی ما مخالف آموزه های دینی است

وی به دروس دانشگاهی اشاره و گفت: آموزه های دانشگاهی ما بر اساس تفکرات غربی و سکولار چیده شده است ما رشته هایی همانند رشته های فلسفه و مشاوره، مدیریت خانواده هستیم اماهمه براساس آموزه های غربی است و هیچ سنخیتی با آموزه های دینی ما ندارد اینهاباید اصلاح شوند.

روحانیون باید در کف جامعه قرار بگیریند/19نهادفرهنگی در کشور منسجم و هماهنگ کارکنند

سلیمی به مدیریت فرهنگی و نقش روجانیون در جامعه اشاره و تاکید کرد: روحانیون در کنار دروس خودباید در کف جامعه باشند تابتوانند نقش تربیتی داشته باشند متاسفانه شاهد کمبود روحانیون و نبود آن هادر این فضا هستیم و این یک آسیب جدی برای جامعه ما است.

وی به 19 نهاد فرهنگی در جامعه اشاره و گفت: در جامعه فعلی ما این 19 نهاد هر کدام درواقع گوشه ای از کار فرهنگی را برعهده گرفتند اما مساله اصلی نبود انسجام و یکپارچگی میان این 19 نهاد بوده و گاهی حتی موجب می شود برخی از این نهادبه جای مقابله با مسائل ضدفرهنگی خود مولد یک ضدفرهنگ باشند.

گزارش: فاطمه احمدی

انتهای پیام/1022ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۹

ساعت:

۰۵:۱۵:۴۵

3 Apr 2020