۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۲۵۰۸۷
کارشناس مسائل مذهبی در چهارمحال وبختیاری؛

محرم، ماهی که در میان ماه‌های سال خاص است

کارشناس مسائل مذهبی در چهارمحال وبختیاری گفت: درماه محرم همه چیز گرفتار دگرگونی است، از برنامه‌های روزانه وشکل‌ وشمایل ظاهری، نحوه احوال‌پرسی تا برنامه‌ی غذایی خانواده‌ها و نواروسی‌دی‌ها، که با ماه‌های قبل تفاوت می‌کند
محرم، ماهی که در میان ماه‌های سال خاص است
زهراملک پور کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز درخصوص فرارسیدن ماه محرم اظهار کرد: ماه محرم یکی ازماه‌های حرام است که دراسلام و دوران جاهلیت جنگ در آن تحریم شده است. ماه محرم، ماه حزن واندوه وعزاداری شیعیان برای شهادت امام حسین(ع) است، طوری که امام رضا(ع) در این زمینه می‌فرماید: چون ماه محرم داخل می‌شد پدرم را کسی خندان نمی‌دید وحزن واندوه پیوسته بر وی غالب بود تا روز دهم چون روز عاشورا می‌شد، روز حزن ومصیبت و گریه او بود و می‌فرمود: امروز روزی است که حسین شهید شده است.


وی افزود: درماه محرم همه چیز گرفتار دگرگونی است، از برنامه‌های روزانه وشکل‌ وشمایل ظاهری، نحوه احوال‌پرسی تابرنامه‌های غذایی خانواده‌ها و نواروسی‌دی‌ها، که با ماه‌های قبل تفاوت می‌کند.


ملک پور با توجه به اعمال شب وروز اول محرم ادامه داد: شب اول محرم اعمالی دارد ازجمله: ۵۰ نماز دو رکعتی که در هر رکعت حمد وسوره توحید تلاوت شود، دو رکعت نمازکه در هر رکعت حمد و۱۱ بار سوره توحید خوانده شود، قرآن را تلاوت کن، وهمچنین در روز اول محرم روزه گرفتن و ذکر بسیار خداوند تأکید شده است.


وی با اشاره‌ای به شخصیت والا مقام امام حسین(ع) گفت: امام حسین(ع) بندگی را احیا کرده است و همه مسلمانان سر سفره این حضرت بندگی را آموخته‌اند . حسین یعنی زیبایی، پس می‌شود با حسین همسایه وهمراه بود ولی زیبا نشد. فداکاری امام حسین(ع) است که دین اسلام را تا این زمان و بعد از آن نگه داشته است.


کارشناس مسائل مذهبی افزود: امام حسین(ع) و یارانش در ما محرم سال ۶۱ ق به شهادت رسیدند و اسیران به کوفه و مدینه برده شدند. مصیبت امام حسین(ع) و یارانش از همه چیز سخت‌تر و بزرگ‌تر است. در این زمینه پیامبر(ص) می‌فرماید: برای شهادت امام حسین(ع) حرارت و گرمایی در دلهای مؤمنان است که هرگز فراموش نمی‌شود.


زهراملک پور زیارت قبر سیدالشهداء را آرزوی همیشگی یک زن ومرد مسلمان دانست و بیان کرد: یکی از با فضیلت‌ترین عبادت‌ها در دین ما، زیارت امامان معصوم(ع) به خصوص زیارت قبر سیدالشهداء است که اگر با شناخت و تقرب انجام شود آثار زیادی دارد طوری که علامه حلی در بحارالانوار آورده است که زائر امام حسین(ع) در فراز عرش هم‌سخن پروردگارش می‌شود یا زائر سالار شهیدان در بهشت به همسایگی پیامبر و خاندانش مفتخر می‌شود ومهمان آن‌ها می‌گردد.


وی گفت: هفته اول محرم به ( هفته امربه معروف ونهی ازمنکر) نام گذاری شده است. امربه معروف ونهی از منکر یکی از فروع دین اسلام است وامربه معروف یعنی دستور دادن یا توصیه کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به آن‌چه از نظر اسلام وشرع خوب دانسته می‌شود ونهی ازمنکر یعنی دستور وتوصیه فرد مسلمان به دیگران به انجام ندادن آن‌چه از نظر اسلام وشرع بد دانسته می‌شود.


کارشناس مسائل مذهبی ویژگی شخصی که امربه معروف ونهی از منکر انجام می‌دهد را این‌گونه بیان کرد: فردی که می‌خواهد شخص دیگری را به کاری تشویق کند یا او را از کاری بازدارد باید مانند طبیبی دلسوز باشد، قصد خود را خالص کند و برای رضای خدا کارکند و بتواند اعتماد شخص را جلب کند و خود را بدون گناه نداند.


وی در پایان خاطرنشان کرد در این ماه حرام از انجام برخی از کارها و مراسمی که به نوعی همراه با شادی و سرور است خودداری کنند،دلیل آن هم تنها رعایت حرمت اهل بیت و اظهار همدردی با خاندان رسالت بر اساس روایتی است که فرمودند: شیعیان ما در غم‌های ما غمگین و محزونند.



انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۰۸:۱۷

14 Feb 2020