۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۲۰۲۱۷

مذاکرات فعلی ایران و 1+5، مهمترین مذاکرات در طول تاریخ پس از انقلاب است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این دوره از مذاکرات،‌ مهمترین مذاکرات ایران در طول تاریخ پس از انقلاب است، گفت: کشورهای غربی قطعاً با چانه‌زنی نمی‌توانند در مذاکرات هسته‌ای کلاهبرداری سیاسی کنند و جمهوری اسلامی هیچ وقت دانش صلح‌آمیز هسته‌ای را کنار نمی‌گذارد.
مذاکرات فعلی ایران و 1+5، مهمترین مذاکرات در طول تاریخ پس از انقلاب است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خانه ملت،‌ "علی لاریجانی" امروز (پنجشنبه ۲۵ دی‌ماه) در نهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ گفت: گرچه در این رابطه دوره‌هایی در گذشته سپری شده اما قطعاً مذاکرات این دوره از اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. البته کشورهای غربی نخست با تهدید نظامی و ایجاد مشکلات دیگر در مذاکرات هسته‌ای به دنبال این بودند که ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دست پیدا نکند، اما مردم و مسئولان جمهوری اسلامی در این رابطه مقاومت کرده و به دانش هسته‌ای دست یافتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از نظر من این دوره از مذاکرات،‌ مهمترین مذاکرات ایران در طول تاریخ پس از انقلاب است، تصریح کرد: در این رابطه باید برخی اشکالات را رفع و با عقلانیت و دقت موضوعات را دنبال کرد تا دستاوردها حفظ شده و برخی مشکلات کنونی کشور حل شود و این مستلزم همدلی داخلی در کشور است. البته در این حوزه نباید اطلاعات غلط ارائه شود که در این رابطه گاهی اوقات حدسیات و برخی سوءظن‌ها مطرح می‌شود که این موضوع نگرانی‌هایی را در کشور ایجاد می‌کند، از این‌رو به هر میزانی که همبستگی در داخل کشور قوی‌تر باشد، کشورهای غربی متوجه می‌شوند که ملت و مسئولان ایران در جهت حفظ ارزش‌های نظام ایستاده‌اند.

وی افزود: البته در این حوزه برخی شیطنت‌ها در داخل کشور آمریکا رخ می‌دهد، زیرا در این کشور هم رقابت‌هایی وجود دارد و افرادی به دنبال برهم زدن مذاکرات بوده و گاهی هم مقامات غربی درصدد گرانفروشی در جریان مذاکرات هسته‌ای هستند.

لاریجانی با بیان اینکه متاسفانه رفتار غرب در جریان مذاکرات اخیر تاسف‌بار بود، گفت: رفتار آنها نشان داد که غرب به سرکردگی آمریکا قابلیت حل این موضوعات را ندارد، البته این رفتارها و اقدامات در جمهوری اسلامی با هوشیاری رصد می‌شود و حتی اخیراً برخی نمایندگان طرحی را دنبال می‌کنند که براساس آن اگر غرب اقدام به تحریم‌های جدید برعلیه جمهوری اسلامی کند، ایران در بحث فناوری هسته‌ای هر درجه‌ای از غنی‌سازی را که بخواهد، دنبال کند. بنابراین کشورهای غربی باید آگاه باشند که از فرصت پیش‌آمده باید استفاده لازم را ببرند و قطعاً با چانه‌زنی نمی‌توانند در مذاکرات هسته‌ای کلاهبرداری سیاسی کنند، زیرا موضوعات مطروحه و مسائل موجود، برای ایران کاملاً روشن است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: این موضوع روشن است که در میان مسئولان ایرانی در مذاکرات سیاسی، انعطاف به‌موقع وجود دارد، اما قطعاً جمهوری اسلامی هیچ وقت دانش صلح‌آمیز هسته‌ای را کنار نمی‌گذارد.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی در کشور شاهد چند مقطع حساس بودیم که الحمدلله با تدابیر عالمانه امام راحل (ره) و پس از آن مقام معظم رهبری و همت ملت‌مان و هماهنگی نخبگان، ایران از این شرایط دشوار عبور کرد. به طور مثال در زمان انقلاب، علمای اسلام مردم را هدایت کرده و انقلاب اسلامی به وقوع پیوست که در این رابطه نقش امام خمینی (ره) بسیار ویژه بود و ملت ایران نیز آن رژیم سفاک را کنار زده و نظام اسلامی ایجاد شد. البته عظمت این کار آنقدر زیاد بود که افرادی که در درون حرکت انقلاب بودند، به سادگی نمی‌توانستند همه موضوعات و عظمت پیرامونی آن را دریابند.

لاریجانی تصریح کرد: در آن زمان نقش علمای اسلام بسیار پررنگ و مهم بود، زیرا در آن دوران برخی کشورها مشکلاتی را برای این نظام که شعار "نه شرقی و نه غربی"، سر می‌داد، ایجاد می‌کردند، زیرا نظام اسلامی و انقلابی که علما آن را سامان داده بودند، به پیکره استکبار لطمه می‌زد. از طرف دیگر پس از وقوع انقلاب اسلامی، در کشور نیز برخی مشکلات سیاسی و امنیتی ایجاد شد و برخی گروه‌ها با اقدامات تروریستی به دنبال تجزیه ایران بودند. البته این موضوع در شرایط کنونی بسیار قابل توجه است، زیرا ایرانیان در دوران اوایل انقلاب، قربانی اصلی ترور و تروریسم بودند، اما غربی‌ها در آن زمان سکوت کرده و حتی از جریان‌ها و گروه‌های تروریستی داخل کشور حمایت می‌کردند، اما با هدایت حکیمانه امام راحل (ره)، حضور روحانیت و نقش ایشان در هدایت مردم و همت و اراده ملت، تمام این قائله‌ها را ختم کرد و کشور از آن گردنه حوادث سخت عبور کرد. این درحالی است که گروه‌های تروریستی در داخل کشور هیچ وقت کم‌ظرفیت و کم‌قدرت نبودند و در واقع با همدلی نیروهای انقلابی سرکوب شدند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه برخی کشورهای غربی، شرقی و حتی کشورهای منطقه‌ای از صدام در جریان جنگ تحمیلی حمایت کردند، گفت: در این رابطه آمریکایی‌ها هم نقش زیادی در جنگ‌افروزی داشتند،‌ به طوری که آن زمان معاون وزیر جنگ آمریکا به عراق سفر کرده و براساس اسناد معتبر مشروطه در دیدار با صدام، حمایت کامل کشور خود از وی در جنگ علیه ایران را اعلام نمود.

وی با بیان اینکه در جریان جنگ تحمیلی یک جریان وسیع منطقه‌ای برای حمایت از صدام به‌وجود آمد، افزود: چیزی که ایران را در مقابل حمایت‌های کشورهای غربی از صدام، پیروز کرد، هدایت‌های امام خمینی (ره)، نقش روحانیت، همبستگی نخبگان سیاسی و حضور نیروهای معتقد در جبهه‌ها بود که بعد از آن نیز ایران سیر تکاملی را در حرکت خود ایجاد و در جهت تقویت بنیه دفاعی خود گام‌های موثری را برداشت. بعد از جنگ نیز شاهد بودیم که در حوزه اقتصاد به ویژه در دانش‌های مختلف، کشور با پیشرفت‌های خوبی روبرو شد و وزن ایران در منطقه و عرصه بین‌الملل به صورتی درآمد که خطرات خارجی و فرامنطقه‌ای را به راحتی دفع کند. از طرف دیگر امروز ایران هیچ تهدید نظامی بالفعل ندارد و برخی تهدیدات زبانی نیز تنها یک ژست سیاسی است و البته این اظهارات و اقدامات سخیفانه برای این صورت می‌گیرد که کشورهای فرامنطقه‌ای، جمهوری اسلامی را مزاحم اجرای طرح‌های شوم خود در منطقه می‌دانند که در پس مناقشه هسته‌ای هم این تفکرات و موضوعات نهفته است.

لاریجانی گفت: به طور مثال وزیر خارجه یکی از کشورهای منطقه در سفری به ایران گفت که من از زبان وزیر خارجه یکی از کشورهای اروپایی این پیام را می‌دهم که براساس آن غرب نگران مسئله هسته‌ای ایران نیست، بلکه مسئله این است که جمهوری اسلامی ایران طرح‌های کشورهای غربی را در منطقه به خطر انداخته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد کشور تصریح کرد: در حوزه مسائل اقتصادی هم‌اکنون یک بیماری مزمن وجود دارد که این مسئله ریشه تاریخی دارد و به چند دهه قبل برمی‌گردد که بخش اعظم آن ورود درآمدهای نفتی به اقتصاد کلان کشور است.

وی ادامه داد: براساس اصول اقتصاد، درآمدهای نفتی باید به سرمایه‌های تولیدی تبدیل شود، اما شاهد بودیم که این درآمدها، جایگزین بودجه جاری کشور می‌شود و این موضوع در نهایت به فربه شدن اعتبارات بخش جاری منجر شده است. از طرف دیگر برخی از سوءتدبیر‌ها از نظر اجرایی به شرایط اقتصادی کشور ضربه زد. به طور مثال افزایش چند برابری قیمت ارز موجب بروز تکان‌های شدید اقتصادی شد. از طرف دیگر تمام مشکلات اقتصادی کشور مربوط به تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران نیست، بلکه برخی از معضلات به سوءمدیریت مسئولان برمی‌گردد.

لاریجانی با اشاره به رشد ۸ برابری نقدینگی در کشور گفت: براساس بررسی‌های انجام شده امروز حدود ۶۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که این رشد نقدینگی نیز نتیجه سوءمدیریت است. از سوی دیگر اگر سال ۹۳ با روند و رویه کنونی به اتمام برسد، سهم بودجه کل کشور حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که از این اعتبارات، تقریباً ۱۵۰ هزار میلیارد تومان صرف بودجه‌های جاری و مابقی آن به بخش عمرانی اختصاص می‌ِیابد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با تاکید بر اینکه رشد تولید و بهبود اقتصاد کشور در گرو بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی و اختصاص اعتبارات مناسب به این حوزه است، افزود: متاسفانه آنقدر اعتبارات کشور صرف استخدام و بودجه جاری شده که هم‌اکنون اعتبار کمی برای انجام پروژه‌های عمرانی باقی مانده است. از طرف دیگر اخیراً شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند که این سیاست‌ها متاسفانه تاکنون به درستی اجرا نشده و کارخانجات به جای واگذاری به مردم از یک وزارتخانه به وزارتخانه‌ای دیگر منتقل شده که این به معنای فریب دادن قانون است. از این‌رو این دست اقدامات و سیاست‌ها موجب شده که اقتصاد کشور با یک تلاطم قیمت نفت، دچار مشکل شود، بنابراین تنها راه‌حل گذر از این گردنه سخت اقتصادی، تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و ایجاد رونق تولید در کشور است.

نماینده مردم قم در مجلس نهم با بیان اینکه تمام امور به ویژه بخش فرهنگ، سیاست داخلی و حتی حوزه صادرات باید به مقوله تولید داخلی کمک کنند، بیان کرد: در این حوزه نقش روحانیون بسیار باارزش و مهم است.

وی با تاکید بر اینکه به طور حتم پایداری و حمایت جمهوری اسلامی از آرمان‌های خود در گرو توجه به اقتصاد تولیدمحور است، گفت: در شرایط کنونی در کشور دیگر امکان استخدام وجود ندارد و این اقدام معقول نیست، زیرا بدنه دولت باید کوچک شده و به بخش‌های کارآفرینی توجه شود، از این‌رو رسانه‌ها و بخش‌های فرهنگی به ویژه صداوسیما باید به مقوله کارآفرینی توجه کنند.

لاریجانی افزود: اخیراً رهبر معظم انقلاب دستور دادند که در بررسی بودجه، مجلس و دولت به محور سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجه کنند، از این‌رو ما تلاش کردیم که با وجود کمبود اعتبارات، راه‌حل‌هایی را برای افزایش آبادانی در کشور پیدا کنیم، بنابراین در این رابطه باید از بخش‌های غیردولتی و مردمی استفاده کنیم تا پروژه‌های عمرانی در سال‌های آتی بر زمین نماند، زیرا تاکنون حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ‌زنی شده که با توجه به وجود تنها ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در سال، پروژه‌های مذکور تا ۳۰ سال آینده نیز به اتمام نخواهند رسید. بنابراین مسئولان باید با اجرای سیاست‌های درست به ویژه ارائه تسهیلات بانکی زمینه را برای ورود بخش غیردولتی و مردمی در این حوزه ایجاد کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توسعه پروژه‌های آبیاری تحت فشار در کشور یادآور شد: در شرایط کنونی حدود ۹۰ درصد از آب مصرفی صرف بخش کشاورزی می‌شود و به همین دلیل اخیراً رهبر معظم انقلاب اجازه دادند که اعتبارات مناسبی برای مهار آب‌های مرزی اختصاص یابد.

وی با اشاره به نقش مهم و اساسی جمهوری اسلامی در ایجاد امنیت در منطقه گفت: قطعاً ایران نقش مهمی به ویژه در مبارزه با تروریست در منطقه ایفا کرده، زیرا در شرایط کنونی جریان‌های ترویستی و تکفیری تنها آبروی اسلام را می‌برند و سرویس‌های اطلاعاتی غرب و برخی کشورهای منطقه نیز آنها را حمایت می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: تجربه نشان داده است که کشورهای غربی به ویژه آمریکا به هر کشوری که تجاوز می‌کنند، در آن کشور جریان‌های تروریستی ایجاد می‌شود که این اتفاق بر اثر برنامه‌ریزی و دسیسه سرویس‌های اطلاعاتی آنها رخ می‌دهد. البته سند و مدرک برنامه‌ریزی کشورهای غربی در این زمینه موجود است. این موضوع بسیار شفاف و روشن است که وقتی کشورهای فرامنطقه‌ای و غربی به یک کشور اسلامی تجاوز می‌کنند، در واقع جوانان آن کشور تحقیر شده و مجبور می‌شوند که از خود و آرمان‌های خود دفاع کنند که در نهایت آن جوانان به دام گروه‌های تروریستی می‌افتند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به اتفاقات اخیر در فرانسه و کشته شدن چند نفر در حادثه مجله فرانسوی تصریح کرد: قطعاً یکی از عوامل بروز حوادث اخیر، تحقیر مسلمانان است، از این‌رو شاهدیم که این مجله بار دیگر اقدام به توهین به مقدسات مسلمانان کرده است، حال باید گفت که مقامات و مدیران این مجله کذایی فرانسوی یا فهم و درک لازم را ندارند و یا دلشان می‌خواهد که مسائل ترویستی در جهان ایجاد شود، قطعاً‌ اینگونه اقدامات مجله فرانسوی تنها به رشد و تقویت جریان‌های تروریستی می‌انجامد.

وی با اشاره به بی‌اثر بودن اقدامات و حملات ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضدداعش افزود: در سفر اخیر من به چند کشور منطقه، تمام مسئولان و مقامات این کشورها از هر آیین و عقایدی، اعلام می‌کردند که معلوم نیست آمریکا با تشکیل این ائتلاف ۴۰ کشوری به دنبال چه اهدافی است. جمهوری اسلامی از آغاز می‌دانست که آمریکایی‌ها به دنبال استفاده ابزاری از ترویست‌ها هستند و این یک فضاحت بزرگ برای این ائتلاف است که با وجود ادعای آنها برای مبارزه با تروریسم، هیچ اقدامی در این‌خصوص انجام نشده است و تنها ایران در عمل در مبارزه با تروریسم به مردم کشورهای منطقه به ویژه عراق کمک کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر لزوم ایجاد آرامش و عدم حاشیه‌سازی در کشور گفت: قطعاً این موضوع دارای اهمیت و ضرورت بسیاری است، زیرا هرگونه حاشیه‌سازی به همبستگی ملی لطمه می‌زند و برای حل موضوعات مهم نیازمند هبستگی هستیم.

لاریجانی پس از حضور و سخنرانی در نهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از بخش‌های مختلف مدرسه عالی امام موسی کاظم (ع) که به همت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی مرجع عالیقدر شیعه ساخته شده است، بازدید کرد.


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۵۰:۴۵

11 Jan 2020